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
auto
2024. 04. 27. szombat

IT offenzívát indított a feltörekvő kínai autógyártó

egyéb

A Nio hivatalosan is bemutatta a már egy ideje beharangozott okostelefonját, de lerántották a leplet egy új chipről és egy új autós alkalmazásboltról is.

A következő autós operációs rendszerüket is beharangozták.

Nio Phone

A Nio bemutatta első saját okostelefonját, amellyel a gyártó minden korábbinál jobb integrációt ígér az autó és a készülék között. A kiszállítások szeptember 28-án kezdődnek.

A készüléket a specifikációk és az ár alapján az Android csúcstelefonok közé sorolják. Önbizalomban nincs hiány, a 890 dolláros indulóár valamivel drágább, mint az iPhone 15 Kínában.

A Nio Phone-t a Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 SoC hajtja, amelyik az egyik legerősebb a piacon, a 2K felbontású 6,8 colos LTPO OLED kijelzőt a Samsung gyártja, az akku 5200 mAh kapacitású, 66 wattos a vezetékes és 50 wattos a vezeték nélküli gyorstöltés – de a készülék 10 wattal tud tölteni a hátára helyezett egyéb eszközöket is. A telefon három, 50 megapixeles kamerával van szerelve, amelyekhez a képérzékelőt a Sony szállította, és a csúcsverziót 16 GB RAM-mal és 1 TB háttértárral szállítják. Az Android operációs rendszerre a cég SkyUI nevű kezelőfelülete került.

Röviden tehát pipa, pipa, pipa – az összes ma kapható csúcsspecifikációt belerámolták és a legnevesebb beszállítók alkatrészeiből legózták össze a készüléket.

De mit tud az okostelefon, ami miatt ez az autókhoz készült, azok használati élményét növeli?

A készülékre raktak egy olyan akciógombot, ami a jármű 30 különböző funkciójához ad gyors hozzáférést, így többek között a légkondit vagy az ülés masszázsfunkcióit is vezérelhetjük róla. Ha az autóba helyezzük a telefont, akkor a számítási teljesítményét meg tudja osztani a kocsival, megjeleníthető egy virtuális telefon is, és a központi képernyőn futtathatóak lesznek az okostelefon applikációi is. Az UWB (ultra-wide-band) technológiának köszönhetően a korábbiaknál jobb kapcsolatot ígérnek az autó és a készülék között is, és ha lemerül a telefon, még akkor is 48 órán át képes kinyitni az autót.

A Nio Phone képernyőtükrözése. Forrás: CnEVPost.

Egyelőre azonban nehéz ezekben a szolgáltatásokban olyat látni, amit ne lehetne egy tetszőleges Android készülékkel és egy Nio applikációval megcsinálni. Van egy olyan sanda gyanúnk is, hogy a kocsi és a telefon közötti megosztott számítási teljesítményt sem úgy kell érteni, hogy az autó rendszerei kihasználják a telefon processzorának felesleges erőforrásait, hanem valószínűleg a képernyőtükrözés által a telefonon futó, de az autón látszó applikációk esetét sikerült kreatívan megfogalmazni.

A brand építésére azonban biztosan jó lesz a készülék, amely kapcsán a gyártó leszögezte, hogy nem a nagy mobilmárkákkal akarnak versenyezni. Ha a közel 400.000 Nio tulajdonos fele a márka saját telefonját választja, már elégedettek lesznek – fogalmazott a cég alapitó-vezetője William Li – írja a CnEVPost egy korábbi interjúra hivatkozva.

Saját chip, App store és új oprendszer az autóban

Bár a legtöbb figyelmet most a telefon kapja, a Niónak azonban az eseményen volt három másik, talán fontosabb bejelentése is.

A vállalat ugyanis gyártásba küldte az első saját tervezésű chipjét is. A Yangjian névre keresztelt szilíciumlapka egy speciális, a LiDAR szenzorok jeleit értelmező chip, ami állítólag 100 dollárt spórol meg autónként.

A Nio Yangjian chipje. Forrás: CnEVPost.

A nyolcmagos, 64 bites processzor 1 GHz órajelen fut és alkalmas nyolccsatornás, 9 bites mintavételezésre. A cég szerint ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 50 százalékkal csökken a LiDAR jelfeldolgozás energiafogyasztása, és 30 százalékkal alacsonyabb a késleltetés.

A másik fontos bejelentés az autókba integrált alkalmazásboltról szólt, ami 40 appal indít és napokon belül elérhető lesz.

A Nio alkalmazásboltjának induló kínálata. Forrás: CnEVPost.

A gyártó szerint ezek az alkalmazások az autói központi kijelzőjére lettek optimalizálva, így jobb élményt nyújtanak. Ezek nem csak a vállalat saját appjai, hanem a partnerei is készítettek párat, így megtalálható a kínálatban több Kínában népszerű közösségi média és videós platform is.

Végül a gyártó beszélt új, SkyOS nevű operációs rendszeréről is, amely a legújabb, NT 3.0 névre keresztelt architektúrájú kocsikra lett tervezve. Az oprendszer állítólag Android alapokra épül, de rendkívül mélyen belenyúltak, rendkívül biztonságos, megbízható és alacsony erőforrás-igényű lett, és az autó egységeinek irányításától, a műszerfalon keresztül, a mobil adatkapcsolatig bezárólag minden feladatot ellát majd.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.