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
auto
2024. 05. 03. péntek

Visszavonta engedélykérelmét az alsózsolcai akkufeldolgozó

elektromosautó-akkumulátor

„Az Andrada visszavonta az alsózsolcai újrahasznosító létesítésére vonatkozó engedélykérelmét, az előzetes vizsgálati eljárás helyett a vállalat – megelőzve a hatóság esetleges ilyen irányú kérését – környezeti hatásvizsgálati eljárást indít.” – közölte Facebook oldalán Csöbör Katalin, a választókerület parlamenti képviselője.

Augusztus végén elsőként számoltunk be arról, hogy Alsózsolcára tervez akkumulátorhulladék-feldolgozót a szlovén tulajdonban lévő Andrada Group. A üzemet egy meglévő csarnokban tervezik megvalósítani, melyet jelenleg – részben – a Posta használ logisztikai üzemnek. Az új üzemben a Magyarországon lítiumion akkumulátorokat előállító gyárak (pl.: dél koreai SAMSUNG SDI gödi, az SK Battery Manufacturing Kft. komáromi, a japán Yuasa Magyarország Kft. miskolci) gyárából származó gyártásközi selejt akkumulátorblokk (nehézfémeket tartalmazó fémoxid) gyűjtését, előkezelését és hasznosítását tervezik.

Botrány az új akkufeldolgozó üzem első lakossági fórumán

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

A helyi lakosság felháborodással fogadta a beruházást, a falubeliek Őrszem néven civil őrjáratot indítottak, megalakult az Alsózsolcáért Környezetvédelmi Egyesület. Az Andrada Group engedélykérelmére reagálva több mint 15 észrevételt nyújtott be a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kormányhivatal környezetvédelmi főosztályára többek között az Alsózsolcáért Környezetvédelmi Egyesület, a Zöld Arnótért Egyesület és a Zöld Kapcsolat Egyesület.

Erdei Sándor, miskolci önkormányzati képviselő, szintén a Facebookon, először győzelemként értékelte Csöbör Katalin bejelentését és köszönetét fejezte ki a lakosságnak, illetve azoknak a pártoknak, akik a tiltakozás mellé álltak. Később már úgy vélekedett, hogy csatát nyert a tiltakozás, de háborút még nem, mivel az Andrada környezetvédelmi vizsgálatot kér.

A helyi lakosság véleménye szerint az eredeti engedély visszavonásával és a környezetvédelmi vizsgálat kérésével valójában időt nyer a cég, mivel az észrevételek miatt a hatóság mindenképpen elrendelné a környezetvédelmi vizsgálatot. Azzal, hogy saját maguk kérik azt, megspórolhatják a hatósági átfutási időt.

Frissítés (2023.09.25): Az Andrada Group állásfoglalása:

Mi, az Andrada tulajdonosai és vezetése, teljes mértékben értjük és komolyan vesszük az akkumulátor-újrahasznosítási technológiák keltette lakossági aggodalmakat. Vállalatunk az európai uniós üzleti normák szerint működik, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a közvélemény kérdéseit. Ezért azt a felelős döntést hoztuk, hogy a legmagasabb követelményeket is idő előtt teljesítjük, így bizonyítva a technológiánk biztonságát és fenntarthatóságát a legszigorúbb környezetvédelmi szempontok alapján. Az előzetes vizsgálati eljárás helyett – megelőzve a hatóság esetleges ilyen irányú kérését – környezeti hatásvizsgálati eljárást indítunk, amelynek részleteiről folyamatosan tájékoztatjuk a nyilvánosságot. A kérelmünkhöz szükséges dokumentumokat kibővítjük, hogy a lakosság, a civil és szakmai szervezetek, valamint az önkormányzat és az országos hatóságok minden kérdésére megnyugtató, transzparens választ adjunk.

Bízunk benne, hogy így minden részletre kiterjedő, megnyugtató választ fogunk adni az új üzem biztonságával kapcsolatos valamennyi kérdésre, kivétel nélkül minden érintett számára. Ezért betekintést nyújtunk a helyi közösség mellett a szakmai, civil és politikai döntéshozók számára is a részletes dokumentációba. Mindezzel a vállalatunk megerősíti az elkötelezettségét amellett, hogy maradéktalanul megfeleljen minden hazai és európai uniós környezetvédelmi, illetve biztonsági szabályozásnak.

A dokumentumok és a folyamat átláthatóságának biztosítása mellett folyamatosan egyeztetünk a település vezetőivel, civil szervezeteivel és a hatóságokkal, hogy a közelben élő emberek minden információt megkapjanak, így biztosak lehessenek abban, hogy a tervezett létesítmény semmiféle kockázatot nem jelent a biztonságukra és az egészségükre.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.