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
auto
2024. 05. 03. péntek

Egyre inkább a Waze-re hasonlíthat a Tesla navigációja

elektromos autó

A Tesla navigációja sokat fejlődött az elmúlt években, jobbak a közlekedési adatok, és induláskor felkínál már alternatív útvonalakat is. De a Waze-ben évek óta megszokott, a közösség erejét felhasználó figyelmeztetések továbbra is fájóan hiányoznak a rendszerből.

Úgy néz ki, ezt a közeljövőben pótolhatják, de nem úgy, ahogy azt sokan várták, hanem amolyan Teslás megközelítéssel.

Az FSD erejével?

A Tesla navigációs rendszere kapcsán mi is többször említettük már, hogy továbbra is van egy pont, amit a Waze zseniálisan csinál és amivel autógyártók, köztük a Tesla navija nem tud versenyezni. Ez pedig a felhasználók által jelentett, ha úgy tetszik közösségi adatgyűjtés az úton lévő tárgyakról, lerobbant autókról, rendőri jelenlétről.

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

Most a notateslapp.com az ismert Tesla adatfejtő, greentheonly egyik posztjára hivatkozva arról írt, hogy ez hamarosan változhat.

Az autógyártó fedélzeti szoftvereit rendszeresen elemző informatikus arról írt a napokban, hogy észrevett a 2023.38-as frissítésben pár olyan részt, amit még nem aktiváltak, de a kódban már szerepel – valószínűleg a flotta autóin a háttérben tesztelik.

Az egyik ilyen az úton lévő tárgyak és veszélyek felismerése, amelyet a flotta kamerái alapján jelez a térképen az autó.

Ez annyiban lehet más, mint a Waze megoldása, hogy nem a felhasználók jelentései alapján működik, hanem a mesterséges intelligencia maga jelzi a veszélyt. Bármennyire is futurisztikusan hangzik egy ilyen újítás, alapvetően teljesen logikus, hiszen az FSD szoftver egyik alapfunkciója, hogy felismeri a közlekedés résztvevőit, a tereptárgyakat, akadályokat, és azokat kategorizálja, döntéseibe beleépíti. Nehezen képzelhető el úgy önvezetés, ha az autó belemegy az összes kátyúba, átgázol az útra sodródott ágakon és lerepült dísztárcsákon.

Kérdés persze, hogy az amerikai premierrel egyidőben megkapjuk-e ezt majd mi is itt Európában, vagy a hasonló fejlesztések csak olyan régiókban tudnak működni, amelyek már szerepelnek az FSD Beta programban.

Dinamikus frissítések

Bármennyire is jól jött a Tesla tavaly szeptemberi navigációs frissítése, amely elhozta az alternatív útvonalak választásának lehetőségét az autókba, ez egyelőre még csak az út elején, a cél beírását követően tűnik fel a képernyőn.

A legújabb kódban azonban szerepel már egy olyan újítás is, amely ezt dinamikussá teszi, azaz a Waze-hez hasonlóan menet közben újratervez, ha jelentős lassulás történt az eredetileg kiválasztott útvonalon, és egy alternatív irány már gyorsabb.

Egyelőre még ez sem aktív, valószínűleg a háttérben éles teszt folyik.

eCall Amerikának

Bár az EU néha kicsit túlszabályozottnak tűnhet, sokszor találkozunk olyan szolgáltatásokkal, amelyek nekünk alapvetőnek, elvártnak számítanak, aztán kiderül, hogy máshol ilyen nincs, csak egy brüsszeli döntésnek köszönhetően vagyunk ennyire elkényeztetve.

Az autók menet és balesetbiztonsági rendszerei is hasonló területnek számítanak, az Unió ugyanis egyre több ilyen megoldást ír elő kötelező alapfelszereltségként.

Amerikában azonban nem kötelező elem például az eCall, amely baleset után automatikusan tárcsázza a segélyhívót. Szintén a 2023.38-as frissítés része azonban egy fejlesztés alatt álló megoldás, amely hasonlóan működik, és ha kinyílik a légzsák, a kocsi beépített modemjén keresztül hívja a 911-et. Ha pedig ez nem működne, az ütközés hatására meghibásodna, akkor Bluetooth kapcsolaton keresztül a kocsira csatlakozó okostelefonon próbál meg segítséget hívni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.