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
auto
2024. 04. 30. kedd

Az EU legújabb szabályozása olcsóbbá teheti a gépjárműbiztosításodat

elektromos autó

Alapvetően valószínűleg mindenki egyetért az EU adatvédelmi irányelveinek szándékaival, ám az már nem ennyire egyértelmű, hogy ezek elérték-e a kívánt hatást. Az Allianz 11. az autózás jövőjével foglalkozó szakmai napján például elhangzott egy olyan adat, amely szerint az Apple vagy az Amazon általános szerződési feltételeit, amelyeknél mindenki azonnal az elfogadom opcióra kattint, kísérletek szerint kinyomtatva átlagosan 40, míg képernyőn 50 perc egyáltalán elolvasni. Nemhogy értelmezni. Ugyanakkor az is sokszor felmerül, hogy ami jelenleg van az talán már túlszabályozás, ami visszafoghatja az innovációt. Itt lép be a képbe az EU Data Act, amelyről idén nyáron született meg a politikai egyezség, mely után már elvileg csak formaság a hivatalos jóváhagyás, mielőtt az a kihirdetést követő 20. napon életbe is léphet.

Az Allianz számos lehetőséget lát benne.

Kiszabadítják az adatainkat

Az adatvédelem, és a személyes adatok áramlásának szabadsága csak részben egymásnak ellentmondó elképzelések. A kulcs az, hogy mind az adattárolás, mind az adatok továbbítása annak a tudtával és beleegyezésével kell, hogy történjen, akiről azok az adatok szólnak, és tiszta legyen mi történik továbbított információkkal a jövőben. Ha ezek a feltételek teljesülnek, akkor azonban felesleges, sőt, káros is lehet a túlzott korlátozás, hiszen az visszafogja az innovációt.

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

Hasonlóan vélekedhettek az EU döntéshozói is, amikor 2022 februárjában vitára bocsátották új elképzelésüket, amelynek végső tervezetéről idén június végén született meg a politikai megállapodás. Még várat magára a különböző testületek hivatalos jóváhagyása, de ha az is megvan, akkor 20 nappal később hatályba is léphet a Data Act.

Ennek lényege, hogy növelje a versenyt és az innovációt, és új, digitális szolgáltatások kifejlesztését segítse elő azáltal, hogy

elérhetővé tegye az okoseszközök által tárolt adatokat, ugyanakkor minden szereplővel szemben fair legyen.

Dióhéjban összefoglalva, és végtelenül leegyszerűsítve arról van szó, hogy az eszköz tulajdonosának kezdeményezésére, annak adatai szabadon átadhatóak kell, hogy legyenek a jövőben harmadik fél számára, miközben természetesen azt sem várják el, hogy az eszköz gyártója ezt ingyen tegye lehetővé.

Praktikusan nézve ez azt jelenti, hogy az eszközök gyártója nem zárhatja be a saját ökoszisztémájába a rólunk gyűjtött adatokat, azokat szabványos módokon a jövőben elérhetővé kell tennie harmadik fél, más szolgáltatók számára, ha mi ezt szeretnénk. Azaz, ha nekem otthon hat gyártótól vannak különböző okos háztartási eszközeim, és van egy szolgáltató, amely az interneten keresztül a gépeimet elérve tud valami számomra hasznos szolgáltatást nyújtani, akkor hozzá kell tudjon férni az adatokhoz.

Új lehetőségek a biztosításban

Az Allianznál készítettek egy felmérést, amelyben 5200 embert kérdeztek meg az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban arról, hogyan vélekednének egy olyan megoldásról, ahol egy biztosító a saját vezetési adataik alapján személyre szabott ajánlatot adna nekik.

A válaszadók véleménye országonként valamelyest eltért ugyan, de 63-69% üdvözölné azt, ha az autó adatai alapján egyértelműen kiderülne ki volt a hibás egy balesetben, és 58-60% szerint ezek az információk bíróság előtt is használhatóak kell, hogy legyenek. 57-71 százaléknak tetszett az az ötlet, hogy a baleset után a kocsi azonnal és automatikusan elküldje a szükséges adatokat a biztosítónknak, ezáltal gyorsítva a kárigény feldolgozását és a kifizetést, 53-60 százalék pedig arra is vevő, hogy azonnal megtörténhessen az alkatrész rendelés is, esetleg lássuk mely szervizekben vannak a szükséges alkatrészek raktáron a közelünkben.

Az Allianz szakemberei elmondták, hogy természetesen már most is vannak ilyen megoldások, nekik is van ilyen a kínálatukban, ám ez jelenleg úgy működik, hogy be kell szerelni egy külön készüléket a kocsi szélvédője mögé, amely olyan a fékezést, gyorsulást, kanyarodást mérő szenzorokat tartalmaz, amely már az autókban is megvan, tehát duplikálja azokat. Ehelyett a jövőben reményeik szerint a Data Act hatására hozzá tudnak majd férni az autónk adataihoz, amit a kocsi a saját meglévő internetkapcsolatán keresztül küld el majd nekik.

Forrás: @terri_ma, Reddit

Tehát ahelyett, hogy demográfia adatok és statisztika alapján mondjuk minden 19 éves, piros autót vezető, városban lakó nő azonos szorzót kap, és esetleg az óvatos és jó sofőr is többet fizet a csoportba tartozó felelőtlenek miatt, a cég példájában szereplő friss jogsis egyetemista akár egy nagyon kedvező díjat is kaphat első autója biztosítására. Elképzelésük szerint az, aki nem vadállat módjára közlekedik, mondjuk már az első 100 levezetett kilométer után kaphatna 10 százalék kedvezményt, és két év alatt összesen 30 százaléknyi engedmény is elérhető lehet, az éves 900 eurós cascót 600-ra csökkentve.

Azokra is gondolnak azonban akik régebbi kocsikkal rendelkeznek, ezért fejlesztés alatt van egy olyan mobilalkalmazás, ami az okostelefonok hasonló szenzorait használja fel. Ez annyira fejlett lesz, hogy különbséget tud tenni egy egyszerű fékezés, és egy baleset becsapódása között, utóbbi esetben pedig azonnal hívja a biztosító ügyintézőjét, akik ha kell mentőt hív, trélert rendel nekünk, és azonnal meg is kezdi a káreset feldolgozását, hogy mielőbb újra négy keréken legyen a kocsink.

Akku-lutri

Az Allianznál is felismerték, hogy használt villanyautó vásárlása esetén az egyik döntő kérdés az akkupakk állapota, ám ma ez meglehetősen nagy lutri. Vannak olyan szolgáltatók, amelyek már most is ki tudnak olvasni adatokat a kocsiból, és tanúsítványt állítanak ki az aksi állapotáról, de feladatuk nem egyszerű, mivel minden gyártó más és más adatot tárol a rendszereiben.

Egy példájukban szereplő ID.3, amely 7 százalék akkudegradációt mutat, 20 ezer eurót ér a használt piacon, de hasonló korú társa 27 százalékos értékkel már jó, ha 10-15 ezerért elkel.

A biztosító szakemberei azt a hasonlatot használták, hogy senkinek nem jutna eszébe úgy autót venni, hogy annak nem ismert a futásteljesítménye, ám a villanyautóknál az akku egészségi állapota ugyanilyen fontos adat, mégis a legtöbben kénytelenek zsákbamacskát venni. Ez a biztosítónak is fontos egyébként, mert egy lopásnál, vagy káresetnél nem mindegy, hogy mekkora is a használt autó valós értéke.

Éppen ezért azt szeretnék, ha a Data Act hatására egyszerűbb lenne megbízható tanúsítványokat kiállítani az akkuk állapotáról.

Gyors segítség

A biztosító szakemberei hoztak még egy példát a villanyautózás világából, ahol hasznos lehet az adatok felhasználása.

Mint elmondták, saját adataik is megerősítik, hogy a villanyautók kevesebbszer gyulladnak ki, mint belsőégésű társaik, ám ha mégis megtörténik a baj, jó, ha mielőbb odaér a segítség, hogy elkülönítsék a szerencsétlenül járt autót. A cég szerint már most is minden elektromos autó akkupakkja tele van szenzorokkal, így probléma esetén a kocsi rendszerei már a lángok megjelenése előtt tudják, hogy baj van. Sok esetben ilyenkor az autó már arra is képes, hogy a gyanútlan sofőrt értesítse, hogy húzódjon félre, és hagyja el az autót amíg még ez biztonságos.

Az Allianz el tudná képzelni azonban azt is, hogy az ún. thermal runaway észlelése esetén az autó automatikusan és azonnal értesítse a tűzoltókat, beleértve azt is, hogy tudtukra adja, hogy akkutűzhöz vonulnak, így ők a megfelelő felszereléssel mihamarabb a helyszínre tudnak érni és intézkedhetnek.

Telefonkulcs

Az Allianz hozott még egy érdekes témát a modern autók példájából, amit az élő közvetítés során demonstráltak is egy Tesla segítségével.

Egyre több autó rendelkezik ugyanis digitális kulccsal, amelyet nagyon könnyű megosztani barátainkkal, családtagjainkkal. A bemutató során gyakorlatilag pár másodperc alatt egy a Tesla mobilalkalmazásának segítségével emailben küldött linkkel megosztották az autó használatát egy kollégával. Ám ez új kihívások elé is állítja a biztosítókat.

Régebben, ha egy autót elloptak – és Németországban ez évente 12 ezerszer történik meg – a biztosító bekérte a kocsi két kulcsát a tulajdonostól, és ha mindkettő megvolt, valamint azok valósnak bizonyultak, akkor egyértelmű volt, hogy feltörték a járművet. Ám a digitális kulcsot több emberrel is megoszthatta a tulajdonos a múltban, és a biztosítónak tudnia kell, ezek közül hány volt még aktív, illetve nem valaki ebből a körből vitte-e el a kocsit.

Az Allianz jelenleg több autógyártóval kiépítette már a kapcsolatot és ilyenkor megkapja tőlük az adatokat, de ez nehézkes tud lenni, mert minden márka kicsit máshogy tárolja ezeket.

Kérések a döntéshozókhoz

A fenti tapasztalatok alapján a biztosítótársaság megfogalmazott pár kérést is az EU, illetve az autógyártók vezetőihez.

Az ügyfeleik visszajelzései alapján fontosnak tartják, hogy az autós mindig tisztában legyen vele, ki és milyen adatot oszt meg róla. Ez a transzparencia szükséges a bizalomhoz.

Az adatokat standardizált módon kellene gyűjteni és továbbítani, mert a márkánként eltérő megoldások nehézkessé teszik a feldolgozást.

Javasolják, hogy egy független adatkezelési biztos szavatolja, hogy csak a jogosultak férnek hozzá az adatokhoz.

Végül pedig fontosnak tartják, hogy a vállalatok fair díjakat számoljanak fel a hozzáférés biztosításért, és a költségek a harmadik fél, így például egy biztosító számára kiszámíthatóak legyenek.

Címlapkép: Reddit/StapleGun

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.