PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 04. szombat

Csehország nem vár tovább a Volkswagenre

elektromosautó-akkumulátor

A Herbert Diess érában a Volkswagen komoly terveket szőtt az akkugyártás kapcsán, amelynek részeként hat új akkugyárat terveztek Európába.

Most a költségcsökkentés jegyében ezt is átgondolhatják.

Nem kerget a tatár

A Volkswagen akkugyártással foglalkozó leányvállalata, a PowerCo eddig a német Salzgitterben, és a spanyol Valenciában kezdte meg európai akkugyárak építését, de a harmadik üzem helyszínéért több ország, így hazánk, Lengyelország és Szlovákia mellett Csehország is versenyben van. Az autóipari trendeknek megfelelően az autógyártók igyekeznek saját, illetve partnereik akkugyárait az autógyárak közelébe telepíteni, az Európai Unió pedig amúgy is igyekszik az akkugyártást és ennek lehetőleg a teljes ellátási láncát a határain belülre hozni, hogy elkerülje a kőolaj-érából ismert kiszolgáltatottságot.

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

Csehországban a Škoda, Szlovákiában a Volkswagen márka, hazánkban pedig az Audi gyárai kapcsán merült fel az akkugyár létesítése, és Lengyelország is szóba jött, mint lehetséges helyszín – itt egy katódgyárat épít a cég, így ez lenne a logikus kapocs. Eddig azonban a csehek tűntek befutónak. A vállalat évek óta lebegteti, hogy végül hol épül meg majd az üzem, ami nem véletlen, mindenki ezt csinálja, hogy az egyes kormányok, régiók és városok a lehető legkedvezőbb feltételeket biztosítsák a versenyben.

Most viszont úgy néz ki, hogy a teljes projekt jégre kerülhet.

Lengyelországban építi fel akkugyárainak alapanyagüzemét a Volkswagen

Csehország a korábbi Pilsen-Line katonai repülőteret jelölte ki a beruházás lehetséges helyszínéül, ahol 4500 munkahelyet teremthettek volna. A végleges döntést a cseh kormány már többször szorgalmazta, de Oliver Blume, a Volkswagen konszern vezetője nemrég prágai látogatása során arról tájékoztatta Petr Fiala miniszterelnököt, hogy a cég nem fog a közeljövőben újabb akkugyárat építeni a kontinensen, mivel

a jelenlegi piaci helyzetben az elektromobilitás térnyerésének lassulását prognosztizálják Európában.

A projektet persze nem törölték, de ahogy a konszern műszaki vezérigazgatója, Thomas Schmall korábban fogalmazott, nem sietik el a döntést, ami nyugodtan várhat akár 2025-ig is.

Megkezdték a Volkswagen spanyol akkugyárának építését

Fiala a fejleményekre most szerdán úgy reagált, hogy országa nem tud tovább várni, és más beruházók akkuprojektjeit fogja előtérbe helyezni. Nem tartják fenn a pilseni repteret sem a Volkswagennek, azt más vállalat hasznosíthatja a jövőben – írja az Automobilwoche.

Mindent átvilágítanak

A Volkswagen Csoport vezére 10 milliárd eurós megtakarítási programot tűzött zászlajára, melynek keretében minden beruházást, projektet és tervet átvilágítanak. Úgy tűnik nincsenek szent tehenek, a jelek szerint az új wolfsburgi gyár tervét is elkaszálták, a korábban sorsdöntőnek gondolt SSP platform gyártásával is várnak, és állítólag a Cariad szoftvervállalatuk alkalmazottainak harmada, 2000 fő is lapátra kerülhet.

Ehhez a szálhoz kapcsolódik, hogy a héten olyan hírek reppentek fel, hogy a csoport átgondolhatja Forma 1-es terveit is. Az utóbbi pár évben az Audi és a Porsche is tervezte, hogy beszáll a királykategóriába, de míg utóbbi végül visszalépett, az Audi 2026-os belépője már biztosnak tűnt. A négykarikás márka bevásárolta magát a korábbi Sauber, jelenleg Alfa Romeo néven futó csapatba, melynek hamarosan 50 százalékos tulajdonosa lesz. A cég eddig több százmillió eurót költött motorfejlesztésre és külön fejlesztőközpontot és mérnöki gárdát is létrehozott a projektre. A héten viszont az a hír járta be az F1-es sajtót, hogy állítólag a takarékosság jegyében átvilágítják az F1-es programot is, és akár vissza is táncolhatnak. Egyes vélemények szerint azonban ez akkora arcvesztéssel járna, amit nem vállal be a cég, ráadásul a szükséges fejlesztési pénzek nagy részét már így is, úgy is elköltötték.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.