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
auto
2024. 04. 19. péntek

3 milliárd eurót költ el a Volkswagen Csoport a spanyol Valenciában, ahol akkumulátor gyárat fognak építeni.

Megvolt az alapkőletétel.

Magad uram

Ha öt-tíz évvel ezelőtt kérdeztük az autógyártókat, akkor a legtöbbjük azt nyilatkozta, hogy őrültség lenne saját akkumulátorgyárat építeni, logikusabb a cellákat beszállítóktól beszerezni. Az indokok között volt, hogy az iparág nagyon gyorsan fejlődik, nincs értelme milliárdokat beruházni, amikor küszöbön van a szilárdtest akku, de valószínű, hogy az is benne volt a pakliban, hogy a legtöbb vállalat alábecsülte a villanyautók iránti kereslet felfutását. Az eredmény az lett, hogy az elektromos autók gyártásának állandó szűk keresztmetszete lett az elérhető akkucellák mennyisége, ami természetesen az árakra is rányomta a bélyegét.

Országos és regionális politikai vezetők csatlakoztak a Volkswagen szakembereihez az alapkőletétel alkalmával.

Mostanra már kicsit változott a helyzet, több autógyártó is vegyes stratégiára váltott, és beszállítói mellett saját, vagy vegyesvállalatban folytatott akkugyártásra adta a fejét. A Volkswagen is közéjük tartozik, olyan partnerektől vásárol cellákat, mint az SK és az LG (európai autók), vagy a CATL (kínai gyártás). Svédországban még a Northvolt építette azt az akkugyárat, amelyből az autógyártó tíz évre 14 milliárd dollár értékben kötött le kapacitást – az eredeti tervek szerint idén kezdik szállítani nekik innen az akkumulátorokat. A német Saltzgitterben a Volkswagen leány PowerCo égisze alatt már saját gyárat építenek, amely 2025-ben kezdheti majd meg a termelést, most pedig a spanyol Valenciában, Sagunto városában kezdték meg egy újabb akkugyár építését.

A VW kiterítette a kártyákat, így erednek a Tesla nyomába

Múlt pénteken, az ünnepélyes ceremónián még VI. Fülöp spanyol király is részt vett, de ott volt a miniszterelnök Pedro Sánchez is, ami jól jelzi a projekt kiemelt szerepét az országban. Az eseményen a király arról beszélt, hogy Spanyolország az elektromobilitás egyik központja szeretne lenni.

A saguntoi akkugyár látványterve.

Az új akkugyár 2026-tól állhat szolgálatba és közvetlenül 3000 alkalmazottat foglalkoztat majd, de közvetve 30 ezer állást teremthet az országban. Maga az üzem 130 hektáron épül meg, de a beszállítói parkkal együtt 200 hektárra nő a terület.

Eleinte évi 40 GWh akkugyártást terveznek, amely becsléseik szerint 500 ezer autóhoz lesz elég, de ezt később a másfélszeresére akarják majd növelni – ezt már Thomas Schmall, a Volkswagen technológiai vezetője mondta az alapkőletétel alkalmával.

A hárommilliárd euróból épülő üzem zöld árammal kíván majd működni, amelyet többek között egy új, szomszédos, 250 hektáros napelemparktól, illetve szélerőművektől vásárolnak majd.

Forrás: Google Maps.

Az akkugyár elsősorban a Martorellben és Pamplonában készülő villanyautókat látja majd el cellákkal. Ahogy azt hétfőn megírtuk itt készül majd az ID. 2 modellcsalád a Volkswagen, Cupra és Škoda logók alatt, ám ezek már 2025-ben gyártásba kerülnek, így egyelőre nem tiszta, hogy milyen cellákkal hidalják át az első időszakot.

2027-ben jön a nyolcmilliós Volkswagen villanyautó

A hárommilliárdos gyárépítés a Future: Fast Forward nevű program része, melynek teljes költségét 10 milliárdra becsülik és beletartozik a Seat, valamint 49 beszállító beruházása is. A Volkswagen emellett a PERTE program keretében természetesen a két spanyol autógyárat is átépíti az új villanyautók gyártására.

Késik a Volkswagen kelet-európai akkugyára

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.