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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

A Kormány 1469/2023. (X. 31.) Korm. határozata jóváhagyta a 2021-es CEF2 EU-s pénzek projektjavaslatait, azaz, egyszerűbben fogalmazva, megépülhet az a 257 darab nagy teljesítményű villámtöltő, és kettő hidrogénkút amelyeknek költségeit részben az Unió, részben a beruházó vállalatok fedezik.

A legtöbb oszlopot a Tesla helyezheti el, de a legtöbb új helyszínt a Mobiliti nyitja hazánkban.

Ideje volt

Az Európai Unió CEF2 Alternatív üzemanyagtöltő infrastruktúra nevű programjáról már több ízben írtunk, ám ezek a telepítések ez idáig csak tervek voltak, a magyar kormány most hagyta jóvá a projekteket és utasította az illetékes minisztériumot a támogatási folyamat lebonyolítására.

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

A most jóváhagyott projekteket az MVM Mobiliti, a Ral Elektro, az Allego, valamint a Tesla fogják megvalósítani, és különösen ez utóbbi kapcsán fontos azt is megjegyezni, hogy mivel itt részben EU-s pénzekről van szó, ezért ez szükségszerűen azt is jelenti, hogy ezek nyilvános, mindenki számára elérhető töltőoszlopok lesznek majd.

MVM Mobiliti Ral Elektro – villámtöltő Allego / Emobility Solutions Tesla Ral Elektro – hidrogénkút
Helyszínek Országszerte Tatabánya Óváros M1 Országszerte Országszerte Tatabánya Óváros M1
Helyszínek száma 20 1 14 8 +1 1
Töltők száma 80 17 68 92 +8 (csere) 2
Személy / tehergépjármű mindkettő 10 × 4 oszlop (személy)

14 × 2 oszlop (teher)

személy teher
Töltők teljesítménye 150 kW 350 kW 150 kW (személy) / 350 kW (teher) 250 kW 700 bar
Önerő 1.658.300.000 186.950.000 1.844.550.502 363.650.152 1.813.415.000
EU támogatás 1.121.700.000 392.595.000 1.233.870.000 785.190.000 1.813.415.000
Teljes költség 2.780.000.000 579.545.000 3.078.420.502 1.148.840.152 3.626.830.000
Költség helyszínenként / oszloponként 139 millió/34,8 millió forint 579,5 millió / 34,1 millió forint 220 millió / 45,3 millió forint 128 millió / 11,5 millió forint 3626 millió / 1813 millió forint

A projektek kapcsán meg kell jegyezni, hogy a helyszínek adottságai, valamint a jelenlegi elektromos infrastruktúra függvényében a költségek nagyon eltérőek lehetnek, nem kell automatikusan összeesküvéseket látni egy-egy cég magasabb oszloponkénti költsége mögött. A Tesla kapcsán kiemelendő, hogy a projekt része egy helyszínen 8 oszlop cseréje, amelynek kapcsán Szeged, Debrecen vagy Miskolc jöhet szóba, hiszen itt jelenleg V2-es oszlopok vannak, 125, illetve 150 kW teljesítménnyel. Ezzel együtt is a legkisebb a Tesla oszlopainak fajlagos költsége, míg a legtöbbet a hidrogénkutak megvalósítására kell költeni. Egy hidrogén töltőoszlop kiépítése ugyanis egy villámtöltő árának 40-150-szeresébe kerül.

Hétéves a Nemzeti Töltőinfrastruktúra tanulmány

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.