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
auto
2024. 04. 20. szombat

Franciaország beleszáll a kínai villanyautókba

elektromos autó piac

Franciaország úgy alakította át villanyautó-támogatási rendszerét, hogy azon elég nehezen talál majd fogást a kínai kormány, ha megpróbálja a WTO-nál megtámadni, mégis szinte kizárólag csak az ázsiai ország autóit ejti ki a rendszerből.

Erre mondják, hogy ügyes, de hogy végül öngól lesz-e, az majd kiderül.

Kínáé a nagyobb

Új villanyautós támogatási rendszert jelentett be a francia kormány, amely egy felső értékhatár mellett a jármű CO2 lábnyomához (maximum 14,75 tonna) is köti, hogy támogatható-e vagy sem. Az új szisztéma már életbe is lépett. A háztartás éves bevételétől függően 5000, vagy 7000 eurós lehet a kormányzati segítség összege, ám csak akkor, ha az autó vételára 47.000 euro alatt marad. Ezzel párhuzamosan létrehoztak egy új, kedvezményes lízingrendszert a 15.000 euró alatti éves jövedelmű családok számára, amely járműkategóriától függően, havi 100-150 euróban maximalizálja a törlesztőrészletet.

Az illetékes hivatal weboldalán közzé is tették a követelményeknek megfelelő autók listáját, amelyből azonnal látszik, hogy elsősorban a kínai modellek, illetve az értékhatár fölött lévő bizonyos típusok, vagy változatok estek ki a rendszerből. Ezt a legtöbb média úgy kommentálta, hogy a kínai autók gyártása nagyon magas CO2 kibocsájtással jár, és így oldották meg a franciák, hogy ne lehessen őket gazdasági protekcionizmussal vádolni, az új rendszer pedig kiállja egy esetleges kínai tiltakozás és WTO-vizsgálat próbáját is.

Véleményünk szerint a kép ennél azért picit komplikáltabb. A kínai elektromos hálózat az elmúlt években jelentősen tisztult, a 2007-es, közel 680 gCO2/kWh csúcsértékről 2022-ben 531 grammra javult a mérőszám, ami technikailag már alacsonyabb például, mint Csehország elmúlt 12 hónapjának 549 grammos értéke. A francia számítás azonban figyelembe veszi a gyártás helyszínéről az országba történő szállítás lábnyomát is, így már nem meglepő, miért szerepelnek a listán cseh gyártású autók, míg esett ki az összes kínai modell.

Csak nehogy Kína kitalálja, hogy extra adót vet ki a szállítás miatt túl nagy karbonlábnyommal rendelkező import borokra és sajtokra. Tisztán környezetvédelmi megfontolásokból, természetesen.

Következmények

A most publikált listán túlsúlyban vannak a Stellantis típusai, de több Renault modell is szerepel a modellek között. Kiesett viszont az MG összes modellje, és a jó áraival hódító kínai villanyautók gyártója nem is rejtette véka alá, hogy úgy érzi, konkrétan őket célozták meg a változásokkal. De szintén hiába keressük a BYD modelljeit, vagy a kínai gyártású Dacia Springet a jóváhagyott autók között, ahogy a Tesla Model 3 és a BMW iX3 is kiesett – igaz, utóbbi az értékhatárnak sem felelne meg. De nem csak kínai, koreai autó is hiányzik, a Hyundai Kona belefért a limitbe, de a testvérmárka Kia villanyautóit nem találjuk a listán.

Megmenekült azonban a Geely tulajdonú Volvo C40 és XC40, de az új olcsó sztár, az EX30 nincs a listán. A német gyártású Tesla Model Y viszont, kínai aksijai ellenére, átment a rostán, igaz, csak az olcsóbb, hátsókerék hajtású változata, mivel a Long Range és a Performance már a 47 ezres árplafon másik oldalán van.

A Transport & Environment számításai szerint a Franciaországban forgalmazott villanyautó-típusok 38 százaléka, illetve a 2023 első felében összesítette eladások alapján az értékesített mennyiség 31 százaléka esett ki most a körből.

Az új francia rendszer jogi hátterébe nem ástuk bele magunkat annyira, hogy értsük, pontosan hogyan kell bizonyítani az autó gyártásának CO2 értékeit, de fontos megjegyezni, hogy Kínában hatalmas, akár négyszeres különbségek vannak a hálózat karbonlányomában a földrajzi elhelyezkedés tekintetében. Az ország déli része, ahol számos autógyár is található, jóval tisztább áramról üzemel, mint az északi, és olyan CATL akkugyárról is tudunk, amit közvetlenül egy vízerőmű lát el árammal. Így nem lepődnénk meg, ha az exportmodellek, vagy azok fontosabb alkatrészei, akkumulátorai gyártásnak áthelyezésével később egyes kínai márkák mégis újra tudnák magukat kvalifikálni, de kérdés milyen rendszerességgel frissítik a listát. Az MG mindenesetre azt is nehezményezte, hogy állítólag lehetetlen határidőt szabott a francia kormány a mostani körre, így meg sem próbáltak felkerülni a listára.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.