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
auto
2024. 05. 04. szombat

Magyaros fordulattal szűnt meg a német villanyautós támogatás a hétvégén

elektromos autó piac

Soha nem gondoltuk volna, hogy a magyar törvényhozás kiszámíthatatlansága lesz a legkívánatosabb kultúrexportunk német barátaink számára, de úgy tűnik Berlinnek megtetszett, mennyire hatékony a hétvégén, meglepetésszerűen kihirdetett, de már az előző péntektől életbe lépő rendeletek varázsa.

Elkaszálták az állami támogatást.

Így járt

A német villanyautós támogatás leginkább arról volt ismert hazánkban, hogy a berlini törvényhozás többé-kevésbé szemet hunyt afelett, hogy fél Kelet-Európa az ő pénzükön vesz villanyautót, és komplett vállalkozások épülnek arra, hogy az ottani adófizetők pénzén jóárasított elektromos autókat adják el más országok polgárainak.

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

Ennek ellenére mi is sokszor hoztuk követendő példaként a német rendszert, mert amikor úgy döntöttek, hogy véget vetnek a fenti gyakorlatnak, illetve teljesen ki is vezetik a támogatást, azt előre tervezhetően, több év alatt, lépcsőzetesen képzelik el.

Ez foszlott most semmivé a hétvégén.

Az egykor bőkezű, 6000 (illetve a kereskedő részéről további 3000) euróval támogatott elektromosautó-támogatást már többször, több fokozatban csökkentették az elmúlt időszakban. Először a magánszemélyek számára igényelhető összeget vették vissza 4500-ra, majd teljesen kizárták a cégeket a rendszerből. Ez ilyenkor, előre borítékolható módon, mindig rekord hónapot eredményezett a villanyautó eladásokban a változás dátumáig, majd pár hónapra visszaesett a kereslet. Jó példa volt erre az elmúlt szeptember, amikor kiestek a vállalkozások a rendszerből. Ennek köszönhetően augusztusban világrekord, 32 százalékos piaci részesedést értek el a villanyautó-eladások az országban, majd szeptemberben rég nem látott mélységbe, 14 százalékra estek vissza.

Most is erre lehetett számítani, ugyanis az eredeti tervek szerint 2024 január 1-től már csak 3000 eurót igényelhetnek majd a magánszemélyek tisztán elektromos autó vásárlásához, mielőtt az év végén teljesen kivezetik a támogatást.

Csakhogy, minden előzmény nélkül, most szombaton (!) bejelentette a kormány, hogy vasárnap éjfélkor véget ér a program. Mivel a német rendszerben a támogatás kifizetése a forgalomba helyezéshez volt kötve, hétvégén pedig nincsenek nyitva a hivatalok, praktikusan ez azt jelenti, hogy már előző nap, pénteken befejeződött a támogatási igények befogadása.

A döntés előzménye, hogy november közepén a német alkotmánybíróság úgy döntött, hogy a kormány nem fordíthat a 2021-es, a COVID elleni küzdelem kapcsán jóváhagyott forrásokból 60 milliárd eurót a klímacélok elérésére. A költségvetést ennek megfelelően újra kellett tervezni, ennek mikéntjéről pedig most szerdán állapodtak meg a koalíciós pártok. Ekkor még arról szóltak a találgatások, hogy 2024 vége helyett, már a jövő év közepén kivezethetik a rendszert, de azonnali, és praktikusan visszamenőleges változásra senki nem számított.

A német támogatási rendszerben 2016 óta 10 milliárd eurót folyósítottak, amely 2,1 millió villanyautó forgalomba helyezését tette lehetővé. Ugyanebben az időszakban 24,6 millió személyautót adtak el az országban, és évente mintegy 8 milliárd euróval támogatja a dízel üzemanyag árát a kormány a kedvezményes adóterhek révén.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.