Soha nem gondoltuk volna, hogy a magyar törvényhozás kiszámíthatatlansága lesz a legkívánatosabb kultúrexportunk német barátaink számára, de úgy tűnik Berlinnek megtetszett, mennyire hatékony a hétvégén, meglepetésszerűen kihirdetett, de már az előző péntektől életbe lépő rendeletek varázsa. Elkaszálták az állami támogatást. Így járt A német villanyautós támogatás leginkább arról volt ismert hazánkban, hogy a berlini törvényhozás többé-kevésbé szemet hunyt afelett, hogy fél Kelet-Európa az ő pénzükön vesz villanyautót, és komplett vállalkozások épülnek arra, hogy az ottani adófizetők pénzén jóárasított elektromos autókat adják el más országok polgárainak. Ennek ellenére mi is sokszor hoztuk követendő példaként a német rendszert, mert amikor úgy döntöttek, hogy véget vetnek a fenti gyakorlatnak, illetve teljesen ki is vezetik a támogatást, azt előre tervezhetően, több év alatt, lépcsőzetesen képzelik el. Ez foszlott most semmivé a hétvégén. Az egykor bőkezű, 6000 (illetve a kereskedő részéről további 3000) euróval támogatott elektromosautó-támogatást már többször, több fokozatban csökkentették az elmúlt időszakban. Először a magánszemélyek számára igényelhető összeget vették vissza 4500-ra, majd teljesen kizárták a cégeket a rendszerből. Ez ilyenkor, előre borítékolható módon, mindig rekord hónapot eredményezett a villanyautó eladásokban a változás dátumáig, majd pár hónapra visszaesett a kereslet. Jó példa volt erre az elmúlt szeptember, amikor kiestek a vállalkozások a rendszerből. Ennek köszönhetően augusztusban világrekord, 32 százalékos piaci részesedést értek el a villanyautó-eladások az országban, majd szeptemberben rég nem látott mélységbe, 14 százalékra estek vissza. Most is erre lehetett számítani, ugyanis az eredeti tervek szerint 2024 január 1-től már csak 3000 eurót igényelhetnek majd a magánszemélyek tisztán elektromos autó vásárlásához, mielőtt az év végén teljesen kivezetik a támogatást. Csakhogy, minden előzmény nélkül, most szombaton (!) bejelentette a kormány, hogy vasárnap éjfélkor véget ér a program. Mivel a német rendszerben a támogatás kifizetése a forgalomba helyezéshez volt kötve, hétvégén pedig nincsenek nyitva a hivatalok, praktikusan ez azt jelenti, hogy már előző nap, pénteken befejeződött a támogatási igények befogadása. A döntés előzménye, hogy november közepén a német alkotmánybíróság úgy döntött, hogy a kormány nem fordíthat a 2021-es, a COVID elleni küzdelem kapcsán jóváhagyott forrásokból 60 milliárd eurót a klímacélok elérésére. A költségvetést ennek megfelelően újra kellett tervezni, ennek mikéntjéről pedig most szerdán állapodtak meg a koalíciós pártok. Ekkor még arról szóltak a találgatások, hogy 2024 vége helyett, már a jövő év közepén kivezethetik a rendszert, de azonnali, és praktikusan visszamenőleges változásra senki nem számított. A német támogatási rendszerben 2016 óta 10 milliárd eurót folyósítottak, amely 2,1 millió villanyautó forgalomba helyezését tette lehetővé. Ugyanebben az időszakban 24,6 millió személyautót adtak el az országban, és évente mintegy 8 milliárd euróval támogatja a dízel üzemanyag árát a kormány a kedvezményes adóterhek révén. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!