A gumiabroncsok oldalfalán lévő feliratok között (a márkanév és típus mellett) a leginkább hangsúlyos információ általában az adott gumiabroncs mérete. Mit jelentenek a jelölések a gumiabroncsokon? 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 A gumi méretét három (ritkán kettő) értékkel szokták megadni, pl. 205/60R16. Az első szám a gumiabroncs futófelületének szélessége, milliméterben. A per jel után következő érték pedig a gumi oldalfalának magasságát adja meg, mégpedig a szélesség százalékában, tehát ez a szám az első adat nélkül önmagában nem értelmezhető, a fenti 205/60R16 példa esetén az oldalfal magassága 123 milliméter. Amennyiben ez a második érték hiányzik, akkor az alapértelmezett 80-at, azaz 80 százalékot kell odaképzelni. Manapság ritka az ilyen abroncs, mivel a divat az egyre nagyobb felnik és egyre „peresebb”, azaz alacsonyabb oldalfalú gumiabroncsok felé viszi az autóipart. A régebben jellemző „ballonosabb” gumik jobban kisimították a kátyús utakat, a mai alacsonyabb oldalfalú gumik jobb oldaltartást biztosítanak, de rossz minőségű utakon jobban rázni fog az autó és könnyebben megsérülhet a gumiabroncs. Az utolsó érték, a fenti példában a 16, a gumiabroncs belső átmérőjét, azaz a keréktárcsa méretét jelenti, hüvelykben, az értéket elválasztó R betű pedig a gumi szerkezetére (radial/diagonal) utal, napjainkban a személygépkocsik gumijai esetében kizárólag az R, azaz a radial a jellemző. Ha nem a gyári méretet tennénk fel A három adatból kiszámíthatjuk a gumi teljes sugarát, átmérőjét vagy kerületét. Ez az információ akkor lehet fontos, ha el szeretnénk térni a gyártó által előírt kerékmérettől. Az autógyártók a legtöbb típust többféle kerékkel szerelik, az alapfelszereltséghez általában kisebb átmérőjű, esetleg acél keréktárcsa jár, a magasabb felszereltségű modellekre pedig jellemzően nagyobb kereket szerelnek. Amikor utólag vásárolunk gumiabroncsot, esetleg felmerülhet a méretváltás, anyagi vagy esztétikai okokból. A kisebb méretű gumiabroncsok jellemzően olcsóbbak, a nagyobbat viszont az autósok többsége szebbnek, sportosabbnak látja. A KRESZ, illetve a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételei) előírásait természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni, utóbbi szerint A járműre felszerelt gumiabroncs méretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak. A szélső értékeket fizikai korlátok is meghatározzák. A felni belső méretét a fékek korlátozzák, nem tudunk lényegesen kisebb keréktárcsát felszerelni, mert nem férne el a féknyereg. A gumiabroncs külső méretét pedig az autó kerékjárata korlátozza, fizikailag be kell férjen tehát a gumi, és kanyarban el kell tudjanak fordulni a kerekek. Tetszőleges méretű kereket természetesen nem tehetünk az autóra, bár a magyar forgalmi engedélyben nem szerepel a kerék és a gumiabroncs mérete, mégsem javasolt a gyári mérettől eltérő átmérővel, kerülettel rendelkező gumik felszerelése. Váltóméret A fentiekből logikusan következik, hogy a gumi szélességét és oldalfalának magasságát, valamint a felni méretet ellenkező irányban változtatva egyensúlyozhatunk az ésszerű határok között. Amennyiben a fenti példában szereplő 205/60R16 méretű gumival szerelt autóra nagyobb felnit szeretnénk, akkor egy 17-es felnivel választhatunk például 215/55R17-es gumiabroncsot, mivel az eredeti gumiabroncs átmérője 652 milliméter, a nagyobb gumival pedig csak kis mértékben, 668 milliméterre növekszik az átmérő, ami 2,45%-os eltérés, ami még éppen belül van a maximális elfogadottnak mondott 2,5 százalékos eltérésen. Amennyiben a gyári 16-os felnire bármilyen okból keskenyebb gumit szeretnénk felszerelni, akkor a 195/65R16 méret tűnik ideálisnak, melynek átmérője 660 milliméter, azaz itt az eltérés mindössze 8 mm, 1,23%. Gumivásárláskor a váltóméreten kívül a gumi életkorát is érdemes figyelembe venni, amit a DOT-számból tudhatunk meg. Mi az a DOT szám és miért érdemes rá figyelni? Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!