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
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Ismert akkugyártót vásárolhat a Porsche

elektromosautó-akkumulátor

Ha azt mondom V4Drive, akkor talán nem sokan tudják, miről van szó, de a VARTA márkanevet mindenki jól ismeri – hazánkban is 120 éve van jelen a cég.

A végén még tényleg ceruzaelemek kerülnek a villanyautókba?

Kivásárolhatják

A V4Drive a VARTA egyik leányvállalata, amely elektromos autókhoz fejleszt nagy teljesítményű 2170-es, hengeres formátumú cellákat. A Porsche a 911-es hibrid rendszeréhez szerződtette akkubeszállítónak, ám az utóbbi időben a VARTA AG anyavállalat pénzügyi nehézségekkel küzd, részvényeinek értéke a 2021-es 160 eurós csúcsról mindössze 10 (!) euróra csökkent. A vállalat épp egy újabb nagyszabású átalakítás alatt áll.

Hogy a beszállítói láncot megnyugtassák és a 911-es aksijait is biztosítsák, a terv most állítólag az, hogy a Porsche többségi tulajdonrészt vásárol a V4Drive-ban – írja az Automobilwoche.

Az üzlet még nem száz százalék, a Porschénél először még át akarják nézni a VARTA leányvállalat könyveit.

A Porsche egyébként már rendelkezik egy Cellforce nevű leányvállalattal, amely még az idén megkezdi a saját akkucellák gyártását a márka termékeihez. A német sportmárka ennél azonban nagyszabásúbb terveket dédelget, és évi 10-20 GWh saját gyártókapacitást akar kiépíteni, csakhogy ehhez 2-3 milliárd eurós beruházás szükséges.

137 éves történelem

A VARTA egy 137 éves német vállalat, amelyet egyszer használatos és tölthető elemeiről, valamint autókba gyártott 12 voltos akkumulátorairól mindenki jól ismer.

Azt viszont valószínűleg csak kevesen tudják, hogy ezek a termékek már nem is egy vállalat égisze alatt készülnek, és a márkanevet, illetve a gyárakat az utóbbi évtizedekben többször újra és újra eladták.

Az eredetileg Accumulatoren-Fabrik Tudor’schen Systems Büsche & Müller oHG néven 1887-ben alapított vállalat először 1890-ben váltott nevet, a valamivel egyszerűbben érthető Accumulatoren-Fabrik Aktiengesellschaft (AFA) elnevezésre, ami már egyértelműen az akkugyártásra utal.

Hivatalosan 1962-ben keresztelték át a mai VARTA-ra, amely egy betűszó, a dallamos német Vertrieb, Aufladung, Reparatur transportabler Akkumulatoren névre hallgató, 1904-ben felvásárolt üzem teljes neve volt, és sok fogyasztói terméken szerepelt, nagy népszerűségnek örvendett.

A teljes történeten nem megyünk végig, de érdekesség, hogy vagy 80 éven át a Quandt család is a tulajdonosi kör része volt – igen, az a Quandt család, akik a BMW közel felét is a magukénak tudhatják.

A vállalatot már 1977-ben szétdarabolták egyszer, különvált – és VARTA név alatt maradt – az akkumulátor és műanyaggyártás, de kivált az elektronikai és gyógyszerészeti üzletág.

A lejtmenet állítólag 1993-ban kezdődött, amikor a cég veszteséges lett, amelyet több eladás, visszavásárlás és sikertelen átalakítás követett.

1995-ben egy brit vállalatnak (BTR) adták el az ipari akkumulátorokat gyártó részeket, az autóaksikat pedig a Bosch és a VARTA vegyesvállalata vitte tovább

A konszern igazi széthullása a 2000-es évek elején kezdődött, amikor befektetői csoportokhoz került, akik aztán, ahogy ez ilyenkor lenni szokott, immár minden érzelmi kötődés nélkül az aktuális üzleti érdekeknek megfelelően adták vették az egyes üzletágakat.

2001-ben vált le külön leányvállalatba a mikroakkumulátoros üzletág, 2002-ben pedig az amerikai Rayovac vette meg a hagyományos elemekkel foglalkozó részt – a gombelemek kivételével. Egy héttel később pedig a Johnson Controls az autóakkumulátoros üzletág VARTA részesedését (80%) vette meg. A gombelemeket és az otthoni energiatárolókat a Montana Tech Components vásárolta meg. A VARTA márkanevet azonban mindegyik termék megtartotta.

Az eredeti cég ezután már csak a vagyonkezeléssel foglalkozott, 2006-ban a Quandt család teljesen ki is szállt.

A mindenki által ismert ceruzaelemeket és egyéb egyszer használatos, vagy tölthető aksikat gyártó Rayovac előbb, egyéb fúziók után, Spectrum Brands néven folytatta, majd 2018-ban megvásárolta az amerikai Energizer. Ám ekkor a versenyhatóságok úgy látták, hogy így a másik ismert elemgyártó monopol helyzetbe kerülne, így csak az amerikai és ázsiai üzletágat tartotta meg az Energizer, amely a mai napig licenceli ezekhez a VARTA márkanevet.

Európában, illetve a Közel-Keleten és Afrikában viszont vevőt kellett találni az üzletágra, amelyet, dobpergés, 2019-ben a német VARTA AG, az egykori anyacég vásárolt meg, így ismét VARTA kézben volt a VARTA.

Az autóakkukat gyártó Johnson Controls sem lett egy tartós házasság, mivel 2019-ben a cég leválasztotta az akkugyártó üzletágát. Ezt a kanadai üzleti csoporthoz tartozó Clarios Csoport vásárolta meg, akik a mai napig a Clarios VARTA Hannover GmbH. tulajdonosai.

A mikroakkumulátoros üzletet 2009-ben egyesítették a Volkswagennel, ez VW-VM Forschungsgesellschaft mbH & Co. KG néven folytatta a tevékenységét, és főleg villanyautó akkumulátorok kutatására fókuszált. Az elérhető cégadatok szerint ezt a vállalatot valamikor 2018-2019-ben számolták fel, ám kutatási eredményei tovább élnek.

Mostani történetünk hőse, a V4Drive 2021-ben született, és a VARTA AG leányvállalataként szintén lítiumion akkumulátorok fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. A cég bemutatkozó oldalán a 2009-es Volkswagen-VARTA vegyesvállalat kutatásait nevezi meg a technológiájuk előzményének, és állítólag a 2170-es hengeres cellaformátumba fejlesztenek nagy teljesítményű villanyautó akkumulátorokat.

Ez a cég kötött beszállítói szerződést a Porschéval, eredetileg a 911-es hibrid rendszerinek aksijára, és áll most potenciális felvásárlás előtt.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.