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 Nem csak a villanyautók, a plug-in hibridek népszerűsége is alacsonyabb hazánkban, mint az európai átlag, aminek elsősorban nyilván a hagyományos hibridekhez képest mért borsos felár az oka. A szeptembertől életbe lépett változások ezen biztosan nem segítenek majd, ahogy az sem, hogy egyelőre bizonytalan, mely kedvezmények maradnak meg. Elmaradt a roham Amikor az állam támogatásokat vezet ki az autópiacon, általában hirtelen roham tapasztalható az adott termék iránt – legalábbis ezt tapasztaltuk minden országban, de elég csak a hazai napelemes bejelentések okozta pánikra gondolni. Ez ellen egy jó fegyver, ha nem hagyunk túl sok időt a fogyasztóknak, bár ez egy kevéssé udvarias megoldás, amely alapvetően rendítheti meg az állampolgár jogbiztonságba vetett hitét. Nincs napirenden a tölthető hibridek zöld rendszámának megvonása Nálunk már évek óta újra és újra felmerül, hogy elveszik a zöld rendszámot a konnektoros hibridektől, legutóbb év elején lehetett ezt hallani, ám akkor az illetékesek azzal hárították kérdéseinket, hogy ez jelenleg nincs napirenden. Ősztől vennék el a hibridek zöld rendszámát Magyarországon Nos júniusban hirtelen mégis napirendre került a téma – ekkor adták ki véleményezésre a kérdést, és augusztus 1-re virradóra már meg is jelent a változás a Magyar Közlönyben: szeptembertől egyetlen PHEV sem kap már zöld rendszámot, a meglévőkről pedig 2026. november 30-ig lekerül az. Már biztos: szeptembertől nem kapnak zöld rendszámot a hibridek Elképzelhető, hogy egyesek már a januári pletykák hatására, biztos ami biztos alapon berendelték az autójukat még a kedvezmények kifutása előtt, de az is lehet, hogy többen csak júniusban, vagy augusztus elsején kaptak észbe. Utóbbi esetben nagyon sok lehetőségük már nem volt, maximum a készleten lévő plug-in hibridek közül lehetett gyorsan válogatni, hogy még 2026 november végéig megmaradjon a parkolási kedvezményük. Így aztán nem meglepő, hogy ahogy a fenti grafikon is mutatja, a nagy roham elmaradt. Augusztusban valóban a szokásosnál több, 737 új PHEV került forgalomba és ez bizonyosan nem véletlen, de azért ez a kevesebb, mint 300 darabos emelkedés csepp a tengerben. Európában a PHEV kategória piaci részesedése 7,1 százalék volt az év első hét hónapjában, így a magyar 5 százalékos adat bőven ez alatt van, sőt, még a tavalyit is épp csak alulról súrolja. A kérdés az, hogyan tovább, szeptembertől minimálisra csökkennek-e a konnektoros hibridek eladásai, vagy lesz, aki még így is ezt a hajtásláncot választja. Előre a bizonytalanba Persze a parkolási kedvezmény egy dolog, ennél lehet lényegesebb a gépjárműadó, cégautó adó, átírási illeték és a regisztrációs adó elengedése, ami a PHEV autókat megillette, illetve még most is megilleti. A probléma az, hogy nem tudni meddig, és meglehet, az a tény, hogy ezek még nem szűntek meg, inkább csak adminisztratív késedelem, mintsem a kormányzat valós szándéka. Így változik a plug-in hibridek adózása szeptembertől Ugyanis, ahogy előző hónapban egy összeállításunkban megállapítottuk, ezek a kedvezmények nem a zöld rendszámhoz kapcsolódnak, hanem az egyes törvényekből (gépjárműadó törvény, illetéktörvény, stb.) fakadnak. Azonban ezek nem maguk definiálják, hogy mi számít környezetbarát és így adómentes autónak, hanem a KöHÉM rendelet által meghatározott környezetkímélő gépjármű definíciójára hivatkoznak. Csakhogy, míg a KöHÉM rendelet szeptemberre időben frissült is, a fenti kedvezmények kapcsán az egyes különálló törvényekben nem annak mindenkor aktuális szövegére, hanem egy konkrét, a 2015 július 1-én életbe lépett verzióra hivatkoznak. Ez eredményezi azt, hogy bár a hivatkozott rendelet módosult, a frissülés nem vonatkozik ezekre a kedvezményekre, magyarul azok nem szűntek meg szeptember elsején. Bár számítani lehetett rá, a vonatkozó törvények szövegét cikkünk megjelenéséig nem frissítették. A kérdés csak az, hogy ez meddig marad így? A kormánynak szándékában áll a kedvezmények fenntartása, vagy egyszerűen csak késik az államgépezet a szöveg módosításával? Ezzel viszont igy nagyon nehéz számolnia az autóvásárlók többségét adó, és a fenti kedvezmények legszélesebb körét igénybe venni tudó cégeknek, amelyek szeretnék tudni, mikorra térül meg a drágább plug-in hibrid modell vásárlása. Pedig bizony a PHEV autók többségét is ők vásárolják. A Datahouse adatai szerint az idei év első nyolc hónapjában a plug-in hibridek 86 százalékát vásárolták vállalkozások, ami még az állami támogatással épp megtolt villanyautók 81 százalékánál is magasabb, a benzinesek 54 százalékos adatát pedig végképp felülmúlja. Toplisták Oldalunkon rendszeresen közöljük a Datahouse adataiból a tisztán elektromos autók havi statisztikáját, de úgy gondoltuk, ez most egy jó alkalom lehet rá, hogy kicsit a PHEV-ekkel is foglalkozzunk, és kiderüljön, értékesítési számaik esetleges csökkenése mely autógyártókat érintheti a legérzékenyebben. # Csoport 2024 I-VIII. PHEV (db) A cég értékesítésének százalékában 1 MERCEDES-BENZ CARS 715 20% 2 GEELY 688 29% 3 BMW GROUP 584 14% 4 VOLKSWAGEN GROUP 518 3% 5 HYUNDAI-KIA 487 6% 6 TOYOTA 464 4% 7 FORD 257 6% 8 STELLANTIS 171 3% 9 MAZDA 50 5% 10 JLR 43 17% 11 SAIC 41 3% 12 MITSUBISHI 33 10% 13 HONDA 27 5% 14 SUZUKI 2 0% Összesen: 4080 Az adatokat az egyszerűbb átláthatóság kedvéért most cégcsoport szinten listáztuk ki, ebből pedig világosan látszik, hogy a legtöbb plug-in hibridet hazánkban a három nagy német autógyártó, a Geely (Volvo), a koreai páros Hyundai-Kia és a Toyota két márkája adja el. A legnépszerűbb modellek listáját egyébként a Volvo XC60 vezeti, majd a Hyundai Tucson és a Ford Kuga következnek. Arra is kíváncsiak voltunk, vajon mekkora az eltérés a cégek és a magánszemélyek vásárlásai, a kedvelt márkák és típusok között. A céges autóknál messze a Volvo, Mercedes, BMW trió vezeti a sort 500-600 közötti számokkal, míg a negyedik Lexus ennek már csak a felét tudja. A magánszemélyeknél alacsonyabbak a számok, és kicsit más a sorrend, de a Mercedes, Volvo, BMW hármas áll itt is az élen. Ha a teljes PHEV piacot nézzük, a fenti táblázatból az is látszik, hogy legrosszabbul azok a cégek járhatnak, amelyek magyar forgalmából a legnagyobb részt hasítja jelenleg ki a PHEV kategória. Ezek a Geely (29%), a Mercedes-Benz Cars (20%), a Jaguar Land Rover (17%), a BMW Csoport (14%) és a Mitsubishi (10%). Így amennyiben a zöld rendszámhoz kapcsolódó ingyenes parkoláson kívül az adókedvezmények is megszűnnek, ezeknek a vállalatoknak lehet a legfontosabb, hogy ügyfeleiket a kedvezményeket továbbra is élvező tisztán elektromos kínálatukhoz csábítsák, mielőtt azok máshol keresik a megoldást. Ez viszonylag egyszerű lehet a széles villanyautó palettával rendelkező BMW és Volvo számára, picit nehezebb a kevésbé sikeres BEV típusokkal operáló Mercedesnek, a JLR Csoportnak és a Mitsubishinek viszont szinte megugorhatatlan feladatnak tűnik. Már biztos: szeptembertől nem kapnak zöld rendszámot a hibridek Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!