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
auto

Hidrogénhibriddel mutatja a Renault, hogyan lehet igazán környezetbarát autót gyártani

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

Emblème néven mutatkozott be a Renault vadonatúj koncepcióautója, egy zéró károsanyag-kibocsátású családi SUV-kupé, amely kétféle környezetbarát hajtásláncot kombinálva mutat lehetséges irányt az autóipar számára a dekarbonizációs célok elérése felé.

A modell a 2022-ben leleplezett Scenic Vision H2-Tech tanulmány működési elvét követi, azaz a hidrogén-üzemanyagcellás meghajtást akkumulátoros elektromos rendszerrel ötvözték, ezzel gyakorlatilag mindkét megoldás előnyeit beépítették az autóba – a hidrogén esetében ez a villámgyors tankolás, míg az elektromosság esetében a széles körű rendelkezésre állás.

Most azonban a korábbinál is nagyobb hangsúlyt kapott a bölcsőtől a sírig mért üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentése, és a Renault közleményében azt állítja, hogy az Embleme 90%-kal alacsonyabb CO2-egyenértékű emisszióért lenne felelős, mint napjaink hagyományos meghajtású autói. A vállalat által végzett életciklus-elemzés szerint a teljesen elektromos Mégane E-Tech körülbelül 24 tonna CO2eq kibocsátással járul hozzá a globális klímaváltozáshoz a teljes életútja során, míg például egy benzines Captur esetében ez több mint duplája, 50 tonna.

Az Emblème megalkotása során a tervezők olyan szempontokat vettek figyelembe, mint például az újrahasznosított vagy természetes anyagok használata, a kizárólag megújuló energia használata a gyártási folyamatok során, újrahasznált alkatrészek, és általánosságban a körforgásos gazdaság elveinek alkalmazása, amelyek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a tanulmány akár 5 tonna CO2eq-kibocsátással élheti le az életét.

A 2,9 méteres tengelytávú jármű egyébként 4,8 méter hosszú, és 1,52 méter magas. A BWT Alpine F1 versenycsapat által gyűjtött tapasztalatokat felhasználva a Renault 0,25-re tudta lefaragni a légellenállási együtthatót. Emellett a tömeg csökkentése is elsőszámú célkitűzés volt, 1750 kilójával a Emblème könnyebb, mint a legtöbb hasonló méretű hibrid vagy villanyautó.

Az autó az AmpR Medium platform hátsókerék-hajtású konfigurációjára épült, 160 kW-os villanymotorja egyáltalán nem tartalmaz semmilyen ritkaföldfémet. A motort egy 40 kWh kapacitású NMC kémiás akkucsomag látja el energiával, amely már önmagában is elég lenne ahhoz, hogy a legtöbb ember napi közlekedési szükségletét kielégítse – írja a Renault. Ám a hosszabb utakhoz egy 30 kW-os üzemanyagcella, és egy 2,8 kg kapacitású hidrogéntartály is bekerült az autóba, így például egy 1000 kilométeres út is pont olyan gyorsan, mindössze két rövid tankolással teljesíthető, mint egy belső égésű motoros autóval – teszik hozzá a franciák.

Noha elméletben ez mind jól hangzik, de a valóságban úgy tűnik, hogy a Renault is inkább a pusztán elektromos megoldást választja a hidrogénhibrid rendszer helyett – legalábbis a Scénic sorsa ez lett, és nem kizárt, hogy az Emblème tanulmányt is villanyautóként láthatjuk a későbbiekben. A modell egyébként a Párizsi Autószalonon fog debütálni élőben, október végén pedig az Ampere, a Renault elektromos autókra és szoftverekre specializálódott leányvállalata teljes egészében leleplezi.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.