A tegnapi napon a Deutsche Bank elemzőire hivatkozva elterjedt egy elég részletes értesülés az új olcsó Tesláról.
Valószínűleg azonban a fele sem igaz.
Egyenlők és egyenlőbbek
A tőzsdei cégek esetén szigorú szabályai vannak az új, lényeges információk megosztásának. Elméletben csak teljesen nyilvános fórumon tehet közzé a vállalat lényeges, az árfolyamot befolyásoló adatokat, fejleményeket, ha pedig mégis megtud valaki valamit, érdemes nagyon odafigyelnie a tőzsdei ügyleteire, mert ha bebizonyosodik, hogy belsős információk alapján tett szert pénzügyi előnyre, azt nagyon szigorúan büntetik.
Elméletben.
Mert azért vannak kicsit egyenlőbbek az egyenlők között, jellemzően a nagy befektetési bankok, akik sokszor több milliárd dollárnyi tőke felett rendelkeznek és sok kiemelt ügyfél hallgat tanácsaikra. Ők jellemzően a tőzsdei szabályok pengeélén táncolva befektetői találkozókon vesznek részt a cégek vezetőivel, gyárlátogatásokat is szerveznek nekik, ezekről készült jelentéseik pedig – részleteiben – sokszor kiszivárognak az internetre.
A hosszú bevezető azért volt most szükséges, hogy értsük, a tegnapi pletykának ez volt az alapja, és ezért tűnhetett úgy pár órán át, hogy a Deutsche Bank elemzőinek jelentése új, izgalmas részleteket oszt meg a jövőre debütáló olcsóbb Teslá(k)ról.
Ma hajnalra azonban kiderült, hogy a jelentésből idéző, és a közösségi médiás híreket elindító kínai média az eddig is ismert információmorzsákhoz fűzött egyéb következtetéseket és részleteket, amelyek viszont vagy valósak, vagy nem, de nem a nagy banktól származnak.
Q
A tegnapi hír szerint Travis Axelrod, a Tesla befektetői kapcsolatokért felelős vezetője találkozott a Deutsche Bank képviselőivel és az alábbi részleteket osztotta meg a készülő újdonságról:
- A házon belül Redwood kódnéven fejlesztett típus 2025 első felében érkezik és Model Q lesz a neve.
- Amerikában 25-30 ezer dollárba kerül majd, de ha Trump megszünteti a villanyautós támogatást, akkor 7.500 dollárral magasabb lesz az ára.
- Az autó 15 százalékkal lesz kisebb, mint a Model 3, 3988 mm a hossza.
- 30 százalékkal lesz könnyebb.
- Egy 53, illetve egy 75 kWh-s LFP pakkot kap, a maximális hatótáv 500 km lesz.
- Készül belőle hátsókerék-hajtású és összkerekes modell is.
A fenti összefoglaló persze futótűzként kezdett terjedni a neten, főleg azután, hogy tegnap a Deutsche Bank 300-ról 375 dollárra emelte előrejelzését a TSLA részvények árfolyamáról és 2025 egyik fontos értékpapírjának titulálta. Ezt persze nem az elemző, hanem a bank befektetési ága tette, a kettő között pedig elvileg egy tűzfal van, de ugye egyenlők, meg egyenlőbbek… az internetnek több sem kellett.
A The Wall Street journal egyik riportere, Becky Peterson viszont utánament a hírnek, mivel furcsállta, hogy a Tesla és a Deutsche Bank ilyen bátran megszegte volna a tőzsdei szabályokat, ezért megszerezte a befektetési bank jelentésének egy másolatát. Ennyi a fentiekből az igazság:
- A Tesla valóban találkozott a bank képviselőivel december 5-én egy a befektetőknek szervezett Autonomus Driving Day nevű eseményen, ahol az önvezetést próbálták demonstrálni és elmagyarázni a pénzügyi elemzőknek.
- A Deutsche Bank saját belső hivatkozása a „Model Q”, nem a Tesla hívja így az autót.
- Az újdonság 2025 első felében lesz bemutatva és 30 ezer dollár alatt indul majd az ára, ami 37.499 lehet, ha megszűnik a szövetségi villanyautós támogatás.
- A típust a Tesla jelenlegi gyártósorain készítik majd.
A fenti pontok alapján egyértelmű, hogy az elhangzottak megegyeznek azzal, amit a vállalat az idei évben negyedéves jelentéseiben írásban, illetve a beszámolókat követő konferenciahívásokon szóban kommunikált. Talán az árazás az új információ, hiszen ezt eddig ennyire pontosan nem lőtték be. Korábban 25 ezer dollár volt a cél, de tudjuk, hogy Musk az idei év elején leállította a Redwood nevű projektet, amely a robotaxi platformján hozott volna ki egy kisebb, olcsóbb modellt.
Akkor ezt a cég úgy kommentálta, hogy a céljuk az, hogy minél előbb olcsóbb alternatívával álljanak elő, és az gyártható legyen a meglévő gyártósorokon, amelyek jelenleg évi kétmillió autót állítanak elő, de több műszakkal a gépek hárommillióra is képesek lennének. Ezért kettéválasztották az olcsóbb modell és a robotaxi fejlesztését – a Cybercab 2026-ban érkezhet, az olcsóbb autó 2025 első felében. Ennek ára viszont az, hogy nem érnek el minden olyan költségcsökkentési célt, ami lehetővé teszi a 25 ezres autót, a robotaxira marad például a forradalmi unboxed gyártási technológia bevezetése, de az olcsóbb modell használja majd a Cybercabhez fejlesztett műszaki megoldások egy részét. A mi tippünk az, hogy például a mágnesek és ritkaföldfémek nélküli 1000 dolláros motor lehet az egyik ilyen, amely a jelenlegi ~2500 dolláros szintről csökkenti le a hajtómű gyártási költségét.
Szóval sokkal többet nem tudunk, mint korábban, az sem tiszta, a kínai lap honnan vette a méreteket. Egyes vélemények szerint ezek az adatok a sanghaji gyárból szivárogtak, ami akár még igaz is lehet, de egyelőre csak spekuláció.
Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.