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 A tegnapi napon a Deutsche Bank elemzőire hivatkozva elterjedt egy elég részletes értesülés az új olcsó Tesláról. Valószínűleg azonban a fele sem igaz. Egyenlők és egyenlőbbek A tőzsdei cégek esetén szigorú szabályai vannak az új, lényeges információk megosztásának. Elméletben csak teljesen nyilvános fórumon tehet közzé a vállalat lényeges, az árfolyamot befolyásoló adatokat, fejleményeket, ha pedig mégis megtud valaki valamit, érdemes nagyon odafigyelnie a tőzsdei ügyleteire, mert ha bebizonyosodik, hogy belsős információk alapján tett szert pénzügyi előnyre, azt nagyon szigorúan büntetik. Elméletben. Mert azért vannak kicsit egyenlőbbek az egyenlők között, jellemzően a nagy befektetési bankok, akik sokszor több milliárd dollárnyi tőke felett rendelkeznek és sok kiemelt ügyfél hallgat tanácsaikra. Ők jellemzően a tőzsdei szabályok pengeélén táncolva befektetői találkozókon vesznek részt a cégek vezetőivel, gyárlátogatásokat is szerveznek nekik, ezekről készült jelentéseik pedig – részleteiben – sokszor kiszivárognak az internetre. A hosszú bevezető azért volt most szükséges, hogy értsük, a tegnapi pletykának ez volt az alapja, és ezért tűnhetett úgy pár órán át, hogy a Deutsche Bank elemzőinek jelentése új, izgalmas részleteket oszt meg a jövőre debütáló olcsóbb Teslá(k)ról. Ma hajnalra azonban kiderült, hogy a jelentésből idéző, és a közösségi médiás híreket elindító kínai média az eddig is ismert információmorzsákhoz fűzött egyéb következtetéseket és részleteket, amelyek viszont vagy valósak, vagy nem, de nem a nagy banktól származnak. Q A tegnapi hír szerint Travis Axelrod, a Tesla befektetői kapcsolatokért felelős vezetője találkozott a Deutsche Bank képviselőivel és az alábbi részleteket osztotta meg a készülő újdonságról: A házon belül Redwood kódnéven fejlesztett típus 2025 első felében érkezik és Model Q lesz a neve. Amerikában 25-30 ezer dollárba kerül majd, de ha Trump megszünteti a villanyautós támogatást, akkor 7.500 dollárral magasabb lesz az ára. Az autó 15 százalékkal lesz kisebb, mint a Model 3, 3988 mm a hossza. 30 százalékkal lesz könnyebb. Egy 53, illetve egy 75 kWh-s LFP pakkot kap, a maximális hatótáv 500 km lesz. Készül belőle hátsókerék-hajtású és összkerekes modell is. A fenti összefoglaló persze futótűzként kezdett terjedni a neten, főleg azután, hogy tegnap a Deutsche Bank 300-ról 375 dollárra emelte előrejelzését a TSLA részvények árfolyamáról és 2025 egyik fontos értékpapírjának titulálta. Ezt persze nem az elemző, hanem a bank befektetési ága tette, a kettő között pedig elvileg egy tűzfal van, de ugye egyenlők, meg egyenlőbbek… az internetnek több sem kellett. Model Q? Évek óta tartja magát a Model Q típusnév internetes körökben a Tesla kisebb, olcsóbb modellje kapcsán és úgy néz ki, házon belül a Deutsche Bank is így emlegeti a járművet. Az elnevezés igazából a Tesla befektetőktől induló korábbi belsős viccből származik – a vállalat soha nem utalt rá, hogy ez lesz/lenne az autó neve. A tőzsdei cégeknél a részvény 3-4 betűs rövidítése (Tesla = TSLA) után biggyesztett Q betű azt jelöli, hogy a vállalat csődöt jelentett, illetve csődvédelem alatt áll, de papírjainak kereskedését nem függesztették fel, viszont érdemes vigyázni vele. A Tesla befektetőinek egy része ezért már évek óta TSLAQ-ként emlegeti az ellentábort, a szkeptikusok és shortolók azon csoportját, akik az autógyártó csődjét vizionálják. Mivel sokan úgy vélik, hogy az olcsóbb kisautó lenne a Tesla végső csapása az ellenük fogadókra, amely az ég felé röpítené a részvény árfolyamát, elkezdett terjedni a Model Q típusnév, amely ezzel gúnyt űz a TSLAQ csoportból. Egyébként a „Q”, mint a „compact” angol szó átirata még akár egy reális lehetőség is a modellnévre, hiszen a Model C elnevezés a Cybertruck és a Cybercab miatt valószínűtlen. A The Wall Street journal egyik riportere, Becky Peterson viszont utánament a hírnek, mivel furcsállta, hogy a Tesla és a Deutsche Bank ilyen bátran megszegte volna a tőzsdei szabályokat, ezért megszerezte a befektetési bank jelentésének egy másolatát. Ennyi a fentiekből az igazság: A Tesla valóban találkozott a bank képviselőivel december 5-én egy a befektetőknek szervezett Autonomus Driving Day nevű eseményen, ahol az önvezetést próbálták demonstrálni és elmagyarázni a pénzügyi elemzőknek. A Deutsche Bank saját belső hivatkozása a „Model Q”, nem a Tesla hívja így az autót. Az újdonság 2025 első felében lesz bemutatva és 30 ezer dollár alatt indul majd az ára, ami 37.499 lehet, ha megszűnik a szövetségi villanyautós támogatás. A típust a Tesla jelenlegi gyártósorain készítik majd. A fenti pontok alapján egyértelmű, hogy az elhangzottak megegyeznek azzal, amit a vállalat az idei évben negyedéves jelentéseiben írásban, illetve a beszámolókat követő konferenciahívásokon szóban kommunikált. Talán az árazás az új információ, hiszen ezt eddig ennyire pontosan nem lőtték be. Korábban 25 ezer dollár volt a cél, de tudjuk, hogy Musk az idei év elején leállította a Redwood nevű projektet, amely a robotaxi platformján hozott volna ki egy kisebb, olcsóbb modellt. Akkor ezt a cég úgy kommentálta, hogy a céljuk az, hogy minél előbb olcsóbb alternatívával álljanak elő, és az gyártható legyen a meglévő gyártósorokon, amelyek jelenleg évi kétmillió autót állítanak elő, de több műszakkal a gépek hárommillióra is képesek lennének. Ezért kettéválasztották az olcsóbb modell és a robotaxi fejlesztését – a Cybercab 2026-ban érkezhet, az olcsóbb autó 2025 első felében. Ennek ára viszont az, hogy nem érnek el minden olyan költségcsökkentési célt, ami lehetővé teszi a 25 ezres autót, a robotaxira marad például a forradalmi unboxed gyártási technológia bevezetése, de az olcsóbb modell használja majd a Cybercabhez fejlesztett műszaki megoldások egy részét. A mi tippünk az, hogy például a mágnesek és ritkaföldfémek nélküli 1000 dolláros motor lehet az egyik ilyen, amely a jelenlegi ~2500 dolláros szintről csökkenti le a hajtómű gyártási költségét. Szóval sokkal többet nem tudunk, mint korábban, az sem tiszta, a kínai lap honnan vette a méreteket. Egyes vélemények szerint ezek az adatok a sanghaji gyárból szivárogtak, ami akár még igaz is lehet, de egyelőre csak spekuláció. Fél éven belül három új vagy frissített Tesla jöhet? Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!