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 Az amerikai nemzetbiztonság elleni akut veszélynek tartja a kormányzat a kínai okosautókat, valamint ezek számítógépeit és szoftvereit. Kérdés, van-e ennek a tiltásnak praktikus haszna. Veszély Joe Biden amerikai elnök a múlt héten bejelentette, hogy kormánya azt tervezi, megtiltja a hálózatba kapcsolt autók, illetve azok egyes alkatrészeinek importját bizonyos országokból. Magyarra fordítva: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 a jövőben nem lehet majd Kínából okos, önvezető autókat, illetve az ilyen rendszerekben használt eszközöket, hardvereket importálni Amerikába. A jelenlegi amerikai kormány akut veszélyforrásnak minősítette a kínai okosautókat és ezek szoftvereit az amerikai nemzetbiztonság szempontjából, mivel a távolról elérhető rendszereik lehetőséget teremtenek a kémkedésre, szabotázsra, illetve a járművek távoli lekapcsolására. A hardverek körébe az autók Bluetooth és Wi-Fi alkatrészei, a mobilhálózatokhoz és műholdakhoz kapcsolódást biztosító eszközei, de a kamerák, szenzorok és fedélzeti számítógépek széles köre is beletartozik. Érdekes, hogy a körből egyelőre a mezőgazdasági berendezések kimaradtak. A lépés gyakorlati jelentőségét egyelőre nehéz felmérni. Az Egyesült Államokba jelenleg nemigen importálnak kínai autómárkákat, a kínai gyártású – nyugati márkájú – villanyautókra pedig nemrég vetettek ki 100 százalékos vámot. Egyesek szerint válaszlépésként Kína hasonló rendeletet hozhat az amerikai márkákkal szemben, ami főleg a Teslát érintené rendkívül rosszul – rossz nyelvek szerint talán pont ez is volt a Muskkal rosszban lévő Biden kormány egyik célja. 100 százalékos extra vám – Amerika megállítja a kínai villanyautókat Ám utóbbi feltételezésnek némileg ellentmond, hogy a kínai törvények szerint az önvezető és vezetéstámogató rendszerek adatgyűjtésének, illetve az adatok feldolgozásának már most is az országon belül kell maradnia, így a Tesla például saját helyi adatközpontot kellett, hogy létrehozzon. A Kínában gyártott autók alkatrészei pedig a cég saját bevallása szerint már így is 99 százalékban az országon belül készülnek. Valószínűbb tehát, hogy még ha nem is nagyon bánnák, ha Musknak kellemetlenséget okozna egy válaszlépés, a fő cél valószínűleg az egyre terjedő hálózatra kapcsolt autók, illetve ezek alkatrészeinek „megtisztítása” a kínai komponensektől, hasonlóan ahhoz, ahogy mobilkommunikációs hálózati eszközök tendereiből is kizárják az ázsiai ország cégeit és márkáit. Van egy baljóslatú oka, amiért Európa beleáll a kereskedelmi háborúba Kínával Ha végleg bevezetésre kerül Biden elképzelése, akkor ez újabb falat építhet a két ország autóipara és elsősorban a kínai autók importja előtt. Egyesek máris digitális vasfüggönyről beszélnek – írja a Cleantechnica összefoglalója a témában. Egy európai autógyártó jelezte: hatalmas bajba kerülhet az EU büntetővámja miatt Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!