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
auto
2024. 06. 30. vasárnap

Kézivezérlésre kapcsolta a Ford az európai leányvállalatát

üzlet
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

Amikor két hete felmondott a Ford európai leányvállalatának vezetője, és visszatért korábbi munkaadójához, a Volkswagenhez, a lépés még csak a multik vezérkaránál szokásos cégváltásnak tűnt. Talán nem jött be neki az amerikai céges kultúra – gondolhattuk.

Most viszont már úgy tűnik, ez a teljes európai üzletág bedarálásának nyitánya volt csak.

Teljes kontroll

Amikor Jim Farley átvette a Ford irányítását, az európai leányvállalatnál valószínűleg többen fellélegezhettek, mivel a szakember korábban pont az ő főnökük, a kölni székhelyű cég vezetője volt, így jól ismeri a járást, tudhatja mennyire fontos a helyismeret a lokális vezetésben.

Most mégis pont ő lépi meg azt a drasztikus lépést, ami legalábbis így kívülről nézve, váratlanul jött.

Martin Sander távozását követően ugyanis meg is szüntette az európai vezérigazgatói pozíciót, amely a kilenc részterület lokális igazgatójának munkáját fogta össze.

Sőt, ennek a kilenc területnek a számát is csökkentették, a jövőben csak négy kap saját európai felső vezetőt.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a jövőben a Ford of Europe-nak nem lesz saját helyi vezérigazgatója, és július 1-től a legtöbb terület is közvetlenül Dearbornnak, a cég globális központjának jelent.

Mint az Automobilwoche német szaklap belsős forrásokból megtudta, hogy a lokális felügyelet alatt maradó négyből egyelőre csak két területnél van meg a vezető személye, így marad a helyén az eddigi DACH (Németország, Ausztria, Svájc) értékesítési és marketing igazgató Christian Weingärtner, valamint Rene Wolf is, aki az európai gyártásért felelős igazgató.

A többi terület korábbi igazgatóit ugyan nem rúgták ki, ám pozíciójuk jelentősége jelentősen csökkent, csupán az amerikai felső vezetők döntéseit segítik majd levezényelni a helyi szervezetnél. A változások után a cég eddigi személyzeti vezetője be is jelentette, hogy nyugdíjba megy – írja a német lap.

A fennmaradó két, helyi igazgató alá tartozó terület egyikét házon belülről, a másikat pedig kívülről próbálják majd betölteni.

A Ford a változásokat úgy kommentálta, hogy ezek a hatékonyságot és az agilitást segítik a vállalatnál.

Nehéz időszak

A Ford európai személyautós üzletága az utóbbi években nehéz időszakot tud maga mögött, az eladások a korábbiakhoz képest jelentősen visszaestek.

Bár ebben kétségkívül szerepet játszik több modell kivezetése és a felkészülés az új elektromos kínálat bevezetésére, a problémák már jóval korábban megkezdődtek. A személyautó-eladások az elmúlt 10 évben 2015-ben tetőztek, mára pedig az akkori csúcs kevesebb, mint felére estek vissza.

A vállalat 2022-ig régiókra bontva mutatta be pénzügyi eredményeit, innen azt is tudjuk, hogy az európai üzletág (amelyben a még mindig masszívan sikeres, piacvezető kishaszongépjárművek is benne vannak) 2018-ban, 2020-ban és 2021-ben veszteséges volt, és 2022-ben is csak szerény, 47 millió dolláros EBIT eredményt ért el.

Ford Explorer

A mostani változások és a fenti adatok fényében talán nem meglepő, hogy az Automobilwoche szerint a cégen belül azt rebesgetik, az új elektromos Ford Explorer sikerétől függhet a cég európai személyautós üzletágának sorsa, amely akár teljes kivonulással is zárulhat. A lap szerint a vállalat profitjának 98 százalékát az amerikai piac termeli ki.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.