Épülhet a kínai Tesla gyár?

Nemvárt fordulat következett be Donald Trump kereskedelmi háborújában. Azok után hogy belpolitikai botrányai nyomása alatt figyelemelterelés és feszültséglevezetés gyanánt Trump hirtelen a derült égből vámháborúba kezdett, eléggé úgy tűnt, hogy a végletekig eszkalálódik a helyzet és mind az EU, mind Kína válaszlépésekkel csap vissza. Ez a csodálatos lose-lose helyzet, ahol mindenki csak veszít, úgy tűnt csak tovább fokozódik, azonban most az egyik fél felnőtt, felelős kormányfőként viselkedik (a másik pedig továbbra is az Egyesült Államok elnöke).

Kereskedelmi atomháború

Amikor március 22-én Donald Trump bejelentette, hogy 60 milliárd dollárnyi extra vámot vet ki kínai import termékekre, a világ tőzsdéi elég csúnyát zakóztak – a Dow valamivel több mint 700 pontot esett a nap végére, ami történetének 5. legnagyobb bukása lett. A reakció nem véletlen, hiszen, bár a kínai dömpingárak miatti felháborodás jogos, várható volt egy hasonló válaszlépés, amit viszontválasz követ… és nem nehéz elképzelni mennyire tesz jót az ilyesmi az ezer szállal összekötött világgazdaság korában.

Forrás: CNBC, GettyImages

A kínai válasz nem is váratott sokat, április 4-én a kínai kormány bejelentette, hogy újabb vámokat vet ki az amerikai repülőgépekre, szójára és, az autókra. Bár az előbbi kapcsán az Airbus-nál biztosan pezsgőt bontottak, minket most az utóbbi érdekel, ugyanis az import autók eddigi 25%-os vámját is megduplázták, ami különösen fájdalmas volt a Teslának. Míg más amerikai és európai prémium márkák már rég rendelkeznek kínai gyárakkal és ezzel mentesülnek a vámok alól, a kaliforniai villanyautós cég nem tudta elfogadni a feltételeket. Ahhoz ugyanis, hogy az országban gyárat építsenek, a külföldi márkák kénytelenek voltak a törvény szerinti vegyesvállalatot létrehozni helyi cégekkel, ami a Teslának elfogadhatatlan kockázatot jelentett. Egy 50%-os partner előtt rendkívül nehéz a stratégiai terveket, különleges technológiai megoldásokat titokban tartani.

Nagy érvágás lett volna

Hogy mennyire komoly fejtörést okozott a lépés Fremontban azt jól mutatják az értékesítési számok. Bár hivatalos adatokkal nem rendelkezünk, a Tesla Motors Club-ban folytatott havi adatgyűjtésünkből látszik, hogy Észak Amerikán és Európán kívül tavaly mintegy 17,000 autót szállított a Tesla. A Cleantechnica információ szerint 2017-ben a kínai piac tette ki a világ konnektoros eladásainak 50%-át – figyelem, ez nem csak a tisztán elektromos autókat, de a konnektoros hibrideket is magában foglalja. A mintegy 600,000 eladott villanyoson belül a piac mintegy 2%-a lehetett a Tesláé, ami nagyjából 12,000 autót, azaz a kaliforniai vállalat tavalyi értékesítésének 17%-át tette ki. Nem elhanyagolható számok.

A Youxia X nem egy Model S klón… Forrás: InsideEVs

Hogy valójában mekkora problémát okoz a 25-ről 50%-ra emelt vám azt nehéz megjósolni. A Model S és X a luxusautó kategóriában versenyez, márpedig ezek a termékek általában elég jól vészelik át a válságokat. A Businessinsider tavalyi listája alapján Kínában mintegy 1,6 millió dollármilliomos van, nekik pedig szinte mindegy mekkora a vám. Sőt, minél drágább és exkluzívabb valami, annál nagyobb státusszimbólum. Bár megjelentek a Model S és X-et másoló kínai klónok, a szupergazdagok nyilván csak az eredetit veszik. Mégis, a lépés egy újabb bizonytalansági tényező lett a Tesla idei évében.

… a belső hasonlóság is csak a véletlen műve. Forrás: InsideEVs

Shanghai 2020?

Arról már korábban is lehetett olvasni, hogy Elon Musk tavaly októberben megállapodott a kínai kormánnyal miszerint a shanghai-i szabadkereskedelmi zónában húzhatnak fel egy kombinált autó és akkumulátor gyárat. Azonban a Tesla vezére leghamarabb 2020-ra ígérte a létesítmény felépítését és még mindig nem volt teljesen elégedett a tulajdonviszonyok feltételeivel. Így aztán kicsit mindenkit meglepett, amikor a válaszcsapást követően 6 nappal később a kínai elnök bejelentette, hogy csökkenteni fogják az autókra kivetett vámot és erősítik a szellemi termékek védelmét.

Tesla Supercharger Pekingben, Forrás: Electrek

A beszédet pár napon belül konkrét tettek is követték. Az AP hírügynökség tegnapi híre szerint, a kínai kormány 2020-ra eltörli a vegyesvállalati követelményt a teherautó gyártás területén, 2022-re pedig a személyautóknál is megszűnik ez a kitétel. Ennél még jobb hír, hogy az elektromos autók kivételt képeznek és ezeknél már idén, 2018-ban eltörlik a rendelkezést. Kis túlzással akár Tesla-törvénynek is hívhatnánk az új irányt.

A következő pár hónapban biztos, hogy a Tesla a Model 3-ra fog fókuszálni és már csak azért sem akarnak újabb tőkét bevonni amíg nem tudják bejelenteni, hogy nyereséges a cég. Azonban nagyon valószínű, hogy a háttérben megindul a munka a Gigafactory 3 építése kapcsán, az év második felében pedig, amikor már 6,000 felett jár a 3-as termelése és legalábbis üzemi szinten nyereséges a cég, újabb pénzcsapok nyílhatnak meg a kínai gyár, illetve a Model Y projekt finanszírozására.

Van egy olyan érzésem, hogy a befektetők ismét egymást fogják taposni, hogy Elon Musknak adják a pénzüket.

 

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.