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
auto
2024. 04. 14. vasárnap

A Porsche legelső tisztán elektromos modelljének hivatalos megjelenéséig még közel egy teljes év van hátra, a német autógyártó azonban már most lehetővé tette azon norvég érdeklődők számára a sportkocsi megrendelését, akik korábban jelezték igényüket a villanyautóra. A Porsche egy e-mailben tette közzé a legfontosabb tudnivalókat a foglalásról, mely egy norvég olvasó jóvoltából az Electrek hírportálhoz is eljutott. Az angol nyelvű üzenet teljes szövege a következő:

Ahogyan a levélből kiderül, azon érdeklődőknek, akik meg szeretnék tartani kedvező pozíciójukat a rendelési listán, április 25-ig van lehetőségük megejteni a foglalást,  amihez egy 20 000 norvég korona (átszámítva közel 650 000 forint) összegű foglaló kifizetésére van szükség. Mivel viszont hivatalos árat a Porsche még mindig nem adott meg a Mission E villanyautóhoz, a foglaló természetesen visszatérítendő, ha a vásárló nem lenne elégedett a meghirdetett árral. Nem hivatalos források néhány hónappal ezelőtt arról számoltak be, hogy a villanymeghajtású Porsche a Cayenne és Panamera füstös modellek között lesz árban, nem messze a Tesla Model S legolcsóbb változatától. Ez alapján 75-80 000 amerikai dollárra, azaz 18-20 millió forintra számíthatunk, ami viszont az alapmodellre vonatkozik, ugyanis a Mission E-t három teljesítményfokozattal is választhatják majd a vásárlók.

Hogy egy gyártó ennyivel az autó gyártásának megkezdése előtt megnyitja a rendelést egy adott piacon, egyáltalán nem újdonság mostanság, főleg nem Norvégia esetében. Bár a foglalási listás módszert számos autógyártó, így például a Porsche is már évtizedek óta használja a limitált kiadású modelljeire a törzsvásárlók előnyben részesítése céljából, a villanyautók piacán a Tesla terjesztette el ezt a rendszert, és onnan kezdte átvenni több másik gyártó is az utóbbi időben. Az Audi már egy évvel ezelőtt elkezdte rögzíteni a rendeléseket Norvégiában az ebben az esztendőben érkező teljesen elektromos e-tron quattro crossoverre, és állítólag pár hónap alatt 2500-an fizették ki a szintén 20 000 korona értékű foglalót. Hasonlóan járt el a Mercedes is az EC Q elnevezésű kipufogógáz-mentes SUV-jával, valamint a Jaguar is az I-PACE modelljével.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.