PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 14. vasárnap

Ismét bővül a Model 3 gyártókapacitása! – FRISSÍTVE Elon Musk belső levelével!

elektromos autó

Nem, szándékosan nem az a cikk címe, hogy „Ismét megtorpant a Model 3 gyártása” – a hisztit meghagyjuk a bulvárnak. Ahogy a Tesla már korábban is jelezte, a gyártás felpörgetése néha azzal jár, hogy amikor komolyabb változtatásokat eszközölnek a gyártósoron, akkor pár napra leállnak, Most 4-5 napra hallgattak el a gépek –  talán pár héten belül már tisztán fogjuk látni, hogyan sikerült a legújabb upgrade.

Hogy állunk most?

Mielőtt tovább rugózunk azon a pár információ morzsán ami az elmúlt 24 órában lázba hozta a sajtót, nézzünk meg, hogy állunk most a Model 3 gyártásával.

Forrás: CBS Television

Mint ismeretes a Tesla Model 3 gyártásának megkezdését a 2016 március végi prototípus-bemutató előtt még maga a cég is 2017 végére ígérte, és az igazi nagy mennyiségeket 2018-ra saccolták. Ekkor még az volt a terv, hogy a Tesla 2020-ra fog 500 ezer autót gyártani évente. Aztán jöttek a brutális előrendelési számok és nem sokkal később a cég bejelentette:  megkísérlik a fenti célok jóval korábbi elérését. A Model 3 gyártására kitűztek egy belső, Musk által is „lehetetlennek” titulált 2017 júliusi időpontot, a félmilliós célszámot pedig 2018 végére hozták előre.

Ma már tudjuk, hogy bár a gyártás valóban beindult ebben az új, jóval korábbi időpontban, az akkumulátor modulok összeszerelésének automtaizációja nagyon nem úgy sikerült ahogy tervezték. 2017 végére már heti 5,000 darabot szerettek volna az autókból előállítani, de mindössze nagyjából 2,500 sikerült az év végéig. Összesen, nem hetente. Ouch.

Balra az összesített termelés, jobbra a heti ráta. Forrás: Bloomberg.com

Idén év elején aztán fordult a kocka. Bár kénytelenek voltak  keményen visszavenni a célokból, márciusra sikerült megoldani az első számú problémát és a negyedév végére elérték a heti 2,000-es darabszámot. Ugyan ez némileg elmaradt még az új, pesszimistább tervektől is, de mind a műkedvelő Tesla függők, mind a Bloomberg számítása szerint folytatódott a gyártás ütemének emelése és az elmúlt 2 hétben is stabilan 2,000 felett volt. Itt érdemes megjegyezni – és ezen a ponton kapcsolódunk a legújabb hisztéria tárgyához -, hogy ebben a javulásban döntő része volt a február 20-24 közötti leállásnak. Ekkor hajtottak végre több jelentős módosítást a gyártósoron és ezután indultunk meg meredeken felfelé mind a legyártott autók mind a kiosztott alvázszámok terén.

A gyártás körüli problémákról, megoldásokról és hátralévő kihívásokról pár napja adott interjút Elon Musk a CBS amerikai televíziócsatorna reggeli műsorának. Erről mi is beszámoltunk és a linken megtekinthető az interjú (pár részletre szabdalva).

Már megint rohangálnak, mint a fejetlen csirkék

Ha a kedves olvasó az elmúlt 24 órában átfutotta a hírportálok anyagait, ismét pánikkeltő szalagcímekkel találkozhatott, melyek szerint megint baj van, hiszen leállt a Model 3 gyártása. A Guardian nem győzi a hangzatos jelzőket halmozni a cikk elején, mely szerint a Teslánál „kapkodnak” hogy megoldják a problémákat, miközben a cég „küzd a határidőkkel” és a túlzott automatizáció „következményeit nyögi”. A Telegraph úgy kommentálja, hogy a leállás „újabb nemvárt akadály” a gyártásban, a Forbes pedig már egyenesen azt vizionálja, hogy a  leállás „tovább növeli a cég pénzügyi nehézségeit”.

Uram Isten! Fusson ki merre lát, mind meghalunk!

Forrás: CBS Television

Most azon lépjünk túl, hogy a száraz tényeken (a gyártás felfüggesztése 4-5 napra) túlmenő spekulációk jórészt mind egy internetes bulvárlap, a BuzzFeed információira épülnek, miszerint az alkalmazottak csak nemrég tudták meg, hogy szünet lesz a termelésben és többen fizetés nélküli szabadságra kényszerülnek. A lap anonim értesülései pont annyit érnek, mint a Teslamotors Reddit fórumon posztolt anonim Tesla gyári munkás cáfolata. Természetesen az majd csak a negyedéves gyártási adatok tükrében derül ki, hogy hogyan is sült el ez a legújabb újratervezés, finomhangolás, de a legutóbbi leállás után 1-2 hét alatt duplázták a termelést.

Elon Musk levelét megírta

Szóval már épp készen voltam a fenti kis szösszenettel és így hajnali 1 körül mentem volna aludni, amikor megláttam az Electrek legújabb cikkét – állítólag megszerezték Elon Musk belső levelét, amiben a leállást jelenti be és az okokat világítja meg a cég alkalmazottainak. Sőt, megoszt pár bombasztikus számot, kiosztja lehúzós alvállalkozókat és ismét hitet tesz a cég belső működésének filozófiája mellett is. Öveket becsatolni, jön pár gyöngyszem magyarul, aztán beillesztem az eredeti angol nyelvű levél egészét.

Hivatalos számok

A Tesla viszonylag ritkán, mindössze negyedévente publikálja gyártási és értékesítési adatait – havi vagy heti bontásról szó sem volt eddig. Ehhez képest a levél meglepőn részletes adatokat közöl.

A legfontosabb talán, hogy ahogy a CBS interjúban is, megerősítést nyert, hogy a heti 2,000 feletti termelés abszolút fenntartható, sőt emelkedő tendenciát mutat.

Az elmúlt három hétben sorban 2,020, majd 2,070, végül 2,250 Model 3 készült.

Ez stabilan a Model S és X együttes gyártása feletti volumen és éves szinten több mint 100,000 Model 3-nak felelne meg.  Ennél is biztatóbbak voltak azonban azok a részletek, amelyeket Elon a mostani leállásról és a következő 3 hónap termelési céljairól osztott meg. Mint megtudtuk, a leállás mind a kaliforniai autó, mind a nevadai akkumulátor és hajtáslánc gyárat érinti, eredményeképpen pedig

májusban a heti 3,000-4,000 közötti Model 3 készülhet.

A jövő hónap végén aztán ismét lesz egy rövid leállás, amelynek eredménye a

heti 5,000-6,000 Model 3 gyártása lesz június végére.

Amennyiben ez megvalósul, akkor az rendkívül nagy fegyvertény lesz a Tesla kezében, hiszen hosszú idő után most először a tervezett gyártási volumen előtt fognak járni. Ennek eléréséhez a Model 3 gyártásának minden területén átállnak a 24/7-es munkára, bevezetnek egy 3. műszakot és további 400 embert vesznek fel. Mielőtt valaki azon aggódna, hogy ez majd micsoda költséggel fog járni, a valóságban a bérköltség növekmény maximum havi 1,5-2 millió dollár körül lehet majd (saját számításom a glassdoor.com adatai alapján). Ez elenyésző.

Vizes lepedő

A levél hátralevő része még elmélkedik azon, hogy a heti 6,000-es cél igazából ahhoz kell, hogy a sok ezer alkatrész és beszállító függvényében az 5,000 (a hivatalos célszám) mindenképpen meglegyen, de mindenképpen szeretne ténylegesen ennyi autót gyártani hetente majd valamikor pár hónappal később. Azonban ezután érdekes fordulatot vesz a levél és két szempontból kijelöli az irányt a cég alkalmazottai és beszállítói számára.

Az autók minősége, illetve a gyártás pontossága kapcsán megismétli a CBS interjúban elmondott példát, miszerint azt szeretné, hogy

a gyártási toleranciák annyira kicsik legyenek, hogy ha a vásárló megméri az autó illesztéseit és eltérést tapasztal, akkor az egyedüli ésszerű magyarázat az legyen, hogy hibás a mérőszalagja.

A Teslák eddig azért nem a kiemelkedő minőségükről voltak híresek, úgyhogy az irány helyes, még ha a nyelvezet meglepően szigorú is. Musk nemes egyszerűséggel azt mondja, hogy

bár ez a követelmény egyesek szerint nem reális, mégis, ha valamelyik beszállító nem tud ennek megfelelni, akkor fel is út, le is út, mehetnek más (silányabb) gyártókhoz.

A levél utolsó, viszonylag hosszú része a „profit” címet viseli. A gondolatmenet onnan indul, hogy a Tesla eddig, a növekedési fázisában nem foglalkozott azzal, hogy hasznot termeljen, de ez most megváltozik. Ez szinkronban van azzal a minapi, a  CBS interjúban elhangzott kijelentésével, miszerint a cég az év második felében nyereséges lesz. Musk levele szerint, minden korábbinál szigorúbban fogják ellenőrizni a kiadásokat és minden 1 millió dollár feletti tételt neki kell jóváhagynia. Nem irigylem azokat akik előterjesztik és megindokolják ezen tételek minden részletét.

Az egyik legnagyobb problémának a szövevényes beszállítói hálózatot látja – sokszor az alvállalkozóknak is vannak alvállalkozói, ennek pedig véget fognak vetni. Ugyanígy, azok a beszállítók akik rosszul teljesítenek, jövő hét hétfőig kaptak haladékot, mikor is szerződést  bontanak velük.

Végül ad még pár tanácsot a meetingek hosszának és gyakoriságának csökkentésére, valamint a rövidítések kerülésére. Aki olvasta Ashee Vance Musk biográfiáját annak ezek a gondolatok mindenképpen visszaköszönnek, aki pedig jelenleg is egy multinál dolgozik, biztosan megkönnyezi majd a levél utolsó részét.

Íme a levél teljes terjedelmében:

„Progress, Precision and Profit

Elon Musk

Everybody

Progress

First, congratulations are in order! We have now completed our third full week of producing over 2000 Model 3 vehicles. The first week was 2020, the second was 2070 and we just completed 2250 last week, along with 2000 Model S/X vehicles.

This is more than double Tesla’s weekly production rate last year and an amazing feat in the face of many challenges! It is extremely rare for an automotive company to grow the production rate by over 100% from one year to the next. Moreover, there has simultaneously been a significant improvement in quality and build accuracy, which is reflected in positive owner feedback.

Starting today at Giga and tomorrow at Fremont, we will be stopping for three to five days to do a comprehensive set of upgrades. This should set us up for Model 3 production of 3000 to 4000 per week next month.

Another set of upgrades starting in late May should be enough to unlock production capacity of 6000 Model 3 vehicles per week by the end of June. Please note that all areas of Tesla and our suppliers will be required to demonstrate a Model 3 capacity of ~6000/week by building 850 sets of car parts in 24 hours no later than June 30th.

Any Tesla department or supplier that is unable to do this will need to have a very good explanation why not, along with a plan for fixing the problem and present that to me directly. If anyone needs help achieving this, please let me know as soon as possible. We are going to find a way or make a way to get there.

The reason that the burst-build target rate is 6000 and not 5000 per week in June is that we cannot have a number with no margin for error across thousands of internally and externally produced parts and processes, amplified by a complex global logistics chain. Actual production will move as fast as the least lucky and least well-executed part of the entire Tesla production/supply chain system.

By having a Model 3 subsystem burst-build requirement of 6k by the end of June, we will lay the groundwork for achieving a steady 6k/week across the whole Model 3 system a few months later.

As part of the drive towards 6k, all Model 3 production at Fremont will move to 24/7 operations. This means that we will be adding another shift to general assembly, body and paint. Please refer anyone you know who you think meets the Tesla bar for talent, drive and trust. Between Fremont and Giga, Tesla will be adding about 400 people per week for several weeks.

Precision

Most of the design tolerances of the Model 3 are already better than any other car in the world. Soon, they will all be better. This is not enough. We will keep going until the Model 3 build precision is a factor of ten better than any other car in the world. I am not kidding.

Our car needs to be designed and built with such accuracy and precision that, if an owner measures dimensions, panel gaps and flushness, and their measurements don’t match the Model 3 specs, it just means that their measuring tape is wrong.

Some parts suppliers will be unwilling or unable to achieve this level of precision. I understand that this will be considered an unreasonable request by some. That’s ok, there are lots of other car companies with much lower standards. They just can’t work with Tesla.

Profit

A fair criticism leveled at Tesla by outside critics is that you’re not a real company unless you generate a profit, meaning simply that revenue exceeds costs. It didn’t make sense to do that until reaching economies of scale, but now we are there.

Going forward, we will be far more rigorous about expenditures. I have asked the Tesla finance team to comb through every expense worldwide, no matter how small, and cut everything that doesn’t have a strong value justification.

All capital or other expenditures above a million dollars, or where a set of related expenses may accumulate to a million dollars over the next 12 months, should be considered on hold until explicitly approved by me. If you are the manager responsible, please make sure you have a detailed, first principles understanding of the supplier quote, including every line item of parts & labor, before we meet.

I have been disappointed to discover how many contractor companies are interwoven throughout Tesla. Often, it is like a Russian nesting doll of contractor, subcontractor, sub-subcontractor, etc. before you finally find someone doing actual work. This means a lot of middle-managers adding cost but not doing anything obviously useful. Also, many contracts are essentially open time & materials, not fixed price and duration, which creates an incentive to turn molehills into mountains, as they never want to end the money train.

There is a very wide range of contractor performance, from excellent to worse than a drunken sloth. All contracting companies should consider the coming week to be a final opportunity to demonstrate excellence. Any that fail to meet the Tesla standard of excellence will have their contracts ended on Monday.

Btw, here are a few productivity recommendations:

– Excessive meetings are the blight of big companies and almost always get worse over time. Please get of all large meetings, unless you’re certain they are providing value to the whole audience, in which case keep them very short.

– Also get rid of frequent meetings, unless you are dealing with an extremely urgent matter. Meeting frequency should drop rapidly once the urgent matter is resolved.

– Walk out of a meeting or drop off a call as soon as it is obvious you aren’t adding value. It is not rude to leave, it is rude to make someone stay and waste their time.

– Don’t use acronyms or nonsense words for objects, software or processes at Tesla. In general, anything that requires an explanation inhibits communication. We don’t want people to have to memorize a glossary just to function at Tesla.

– Communication should travel via the shortest path necessary to get the job done, not through the “chain of command”. Any manager who attempts to enforce chain of command communication will soon find themselves working elsewhere.

– A major source of issues is poor communication between depts. The way to solve this is allow free flow of information between all levels. If, in order to get something done between depts, an individual contributor has to talk to their manager, who talks to a director, who talks to a VP, who talks to another VP, who talks to a director, who talks to a manager, who talks to someone doing the actual work, then super dumb things will happen. It must be ok for people to talk directly and just make the right thing happen.

– In general, always pick common sense as your guide. If following a “company rule” is obviously ridiculous in a particular situation, such that it would make for a great Dilbert cartoon, then the rule should change.

If there is something you think should be done to make Tesla execute better or allow you to look forward to coming to work more (same thing in the long term), please send a note to [redacted]

Thanks for being such a kickass team and accomplishing miracles every day. It matters. We are burning the midnight oil to burn the midnight oil.

Elon”

Forrás: Electrek.co

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.