Kína is megalkotta saját útmutatóját az önvezető autók teszteléséhez

Részben az önvezető technológiával foglalkozó vállalatok nyomására, részben pedig az Egyesült Államokban egyre tisztábban kialakuló jogi szabályozásnak köszönhetően Kína is rákényszerült, hogy nemzeti szinten is megfogalmazza az önvezető autók tesztelésére vonatkozó követelményeket. Az ázsiai ország döntéshozói a kezdeti elutasítás után már komolyabban is elkezdtek foglalkozni az egyre égetőbb problémával, és március elsején megtört a jég, mely az önvezető autózást idáig korlátozta: két autógyártó, a SAIC és a NIO is engedélyt kapott a sanghaji városvezetéstől (valamint később a Baidu is csatlakozott hozzájuk), hogy közúton teszteljék önvezető autóikat, habár a gyártók egyelőre csupán egy 5,6 kilométeres útszakaszt vehetnek igénybe a városban. Most pedig az amerikaiakkal folytatott kiélezett technológiai harcban való lemaradást elkerülvén a nemzeti szintű útmutatót is megalkották a kínaiak – írta meg a Reuters a China Daily hírügynökségre hivatkozva.

A Baidu egyik önvezető BMW-je, Forrás: TheVerge

Várható volt, hogy a némileg konzervatív beállítottságú kínaiak nem fognak kapásból fejest ugrani a sofőr nélküli járművek közúti tesztelésébe, hanem inkább egy óvatosabb megközelítést választanak. Ennek megfelelően a tesztelésre kiküldött járműveket először nem nyilvános helyszíneken kell tesztelni, majd ha ott megfelelnek, akkor gurulhatnak ki a közutakra, de csakis azokra, amelyek előzetes döntés alapján erre megfelelőek. Mindennek tetejében a volán mögött mindig ülnie kell egy szakképzett személynek, aki vészhelyzet esetén képes átvenni az irányítást. Xin Goubin, közlekedésért felelős miniszterhelyettes elmondása szerint az Uber önvezető Volvoja és a Tesla Autopilot üzemmódban lévő villanyautójának súlyos balesetei rávilágítottak arra, hogy Kínának az „első a biztonság” elvet kell alkalmaznia:

EZT OLVASTAD MÁR?  Nem lesz többé BMW i3 REX Európában

„Hogy biztosítsuk az utcai tesztelések biztonságosságát, nem csupán azt írjuk elő, hogy a tesztelések kizárólag előre meghatározott utakon történjenek, hanem hogy egy sofőrnek is végig a vezetőülésben kell ülnie, figyelve az autót és környezetét, készen állva az irányítás átvételére bármelyik pillanatban. Ez az a lecke, amit az Uber és a Tesla baleseteiből megtanultunk.”

Az önvezető autózáshoz köthető legelső halálos baleset híre hamar bejárta a világsajtót

A miniszterhelyettes továbbá hozzátette, hogy a közlekedési szektor határozott és szigorú szabályozása nélkül Kína lemaradna az olyan riválisokkal szemben, mint az USA, pedig az országban számos olyan vállalat tevékenykedik, amelyek könnyedén fel tudják venni a versenyt az önvezető funkciók fejlesztésében az olyan élenjárókkal, mint a Waymo, vagy a Tesla. Az önvezetés mindemellett fontos részét képezi a Made in China 2025 nemzeti stratégiának is, ami egy a tudományban és technológiában vezető ország létrehozását tűzte ki célul, szerteágazó hálózatokkal és jól kiépített közlekedéssel.

Elektromos autót használsz?