I-PACE hatótáv teszt – akcióban az első Tesla Killer

Amikor először szellőztette meg a Jaguar a villanyos I-PACE terveit mindenki felkapta  a fejét a paraméterek hallatán. Aztán megláttuk az első prototípusokat és örömmel nyugtáztuk: végre egy hagyományos, nagy múltú gyártó is kihoz egy igazán dögös, szép villanyautót amely már nem kér elnézést a puszta létezésért is. Nekem soha nem volt bajom a Jaguárokkal, de nem is hoztak különösebben lázba, ellenben ez a villanyos nagymacska igazán megfogott engem is. Simán megfordulnak majd az emberek utána az utcán.

Jaguar I-Pace. Forrás: Jaguar

De a külcsín egy dolog, meg, ugye, erősen szubjektív is. Hanem az I-PACE menetteljesítménye, (reklámozott) hatótávja és szolgáltatásai (a Teslákhoz hasonló OTA, azaz internetes szoftver frissítések) is a villanyautók élmezőnyébe helyezték. Nem rossz.

Az én szám íze akkor kezdett kicsit keserűvé válni, amikor a gyártó elkezdte a reklámkampányát, amely elég bután próbálta a Model X-hez mérni az autót. Aztán jött sok-sok szakmai teszt a szokásos Tesla Killer, azaz Tesla Gyilkos jelzőt pufogtatva. Most pedig végre mezei felhasználók is kipróbálhatták az autót és egy német villanyautós blog le is tesztelte a valós hatótávot és a töltési sebességet.

Tévedések vígjátéka

Mielőtt belecsapunk a német teszt eredményeibe, hagy térjek még egy pillanatra vissza az autó pozicionálásra és bevezetésre. Lényeges lesz a teszt szempontjából is, hogy mihez hasonlítunk.

Márciusban már írtam róla, hogy miért volt problémás az, hogy a Jaguar az autó kampányát arra húzta fel, micsoda Model X gyilkos ez a gép. Most nem ismételném meg az egész okfejtést, de alapvetően két eltérő méretű, utas és csomag kapacitású autóról van szó. Összehasonlításuk pont olyan mint egy X3-as BMW-t a legnagyobb GLS Mercihez mérni.

Érdekes módon, ezt csak nagyon kevés újságíró emelte ki, a legtöbben kilóra megvették a Jaguár marketingjét és rendre a Model X-el példálóztak. Pedig a Model 3 méretű Jaguar SUV sokkal inkább a 2-3 év hátrányban lévő Model Y vetélytársa, a baj csak az, hogy kb. Model X árban.

Nagymacska ólálkodik az egyik 350 kw-os Ionity töltő körül. Forrás: e-auto vlog / Dirk Henningsen / Youtube

Mégis, leginkább a márciusi írásom azon részét eleveníteném fel, ahol a hatékonyságról és az akkumulátor kérdésről elmélkedtem. Szintén nehezen fog ugyanis a kedves olvasó olyan I-PACE tesztet találni, ami megjegyezte volna, hogy ahhoz, hogy egy Model X 75D hatótávját elérje a Jag, egy sokkal nagyobb 90 kWh-ás aksit kellett alápakolni. Ez mindeképpenn hátrányt jelent a gyártási költségekben. És bár tetszetős töltési időket ígértek, a fedélzeti töltő csak 7.4 kW-os, szemben a Tesla 11-17 kw-os megoldásával (kivéve Model 3), a DC töltés pedig maximum 100-as, szemben a 120 körüli Teslával.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ebben a videóban aztán minden benne van, amiért a Teslát szeretjük

Valós körülmények között

De elég volt a sok elmélkedésből, nézzük mire jutottak a német villanyautósok.

Emberünk, Dirk Henningsen, az e-Auto Vlog szerzője elég alapos fickónak tűnik. Videójában (amit a cikk végére be is szúrok) sokat beszél arról, hogy mennyire fontos a korrekt összehasonlítás. Mivel a Jaguar is a Model X-hez mér, ezért ő is eszt teszi. Egyrészt a teszt során egy Model S-sel követték az I-PACE-t és a Tesla szedán értékeire rászámoltak 15%-ot, hogy jobban megfeleljen az X-nek. Másrészt a Better Routeplanner adatai alapján több száz Model X valós adatainak átlagát használja az összehasonlításra.

Elméletben a Jaguárnak messze el kellett volna vernie a jóval nehezebb és nagyobb Tesla X-et, ami a hatékonyságot (fogyasztást) illeti. Arról maximum csak elmélkedhetünk, hogy egy képzeletbeli Model Y-nal szemben hogy szerepelne, de az eredmények láttán, ezt a kérdést a brit gyártó szakemberei szerintem inkább már fel sem teszik.

Ionity töltő és I-PACE. Forrás: e-auto vlog / Dirk Henningsen / Youtube

A teszt során Németországból mentek Dániába, hogy mind az autópálya tempót teszteljék, mind kipróbálhassák  az Ionity egyik első 350 kw-os töltőjét az út végén. A terv az volt, hogy kb 10%-os SOC-al, azaz töltöttséggel érkeznek majd meg, hogy a lehető legjobb töltési sebességet érjék el.

A hőmérséklet kevéssel 22 fok alatt volt, a 156 kilométeres szakaszt pedig 1 óra 46 perc alatt tették meg délután 4 előtt indulva. Az autópályán 100-130 közötti tempóval mentek (ahogy a forgalom engedte), de volt egy országúti szakasz is, mivel a pálya beállt. A körülmények tehát ideálisak  voltak, a teszt pedig reális.

Ez így elég sovány

A teszt kezdetekor a Jaguár tippelője 159 kilométeres hatótávot írt – direkt indultak ilyen szintről, hogy szinte üres aksival próbálhassák ki az Ionity töltőjét. Mire a célhoz értek 11%-ra ment le a töltöttség és még 22 km maradt az autóban. Az átlagfogyasztás 28,9 kWh/100km volt, az átlagsebesség pedig 84 km/h.

Összehasonlításképpen, az 1-2 autóval lemaradó, szándékosan szélárnyékon kívül haladó Model S 20,0 kWh/100km fogyasztást produkált. Az elérhető adatok alapján nagyjából 15%-ot kell erre rászámolni, hogy megkapjuk a Model X adatait azaz 23 kWh fogyasztást. És mivel Model Y még nincs, a méretben közelebbi Model 3-nál a szintén német nextmove.de oldal 120-as tempónál 16,4 kWh-t mért.

Ilyen érintőképernyők vannak az Ionity töltőin. Egyelőre még ingyenes a használatuk, de hamarosan telefonos app, vagy bankkártya kell majd hozzá. Forrás: e-auto vlog / Dirk Henningsen / Youtube

Tehát elsőre nem áll jól az I-PACE. A 90-es aksival a 90-es Model X-hez képest 25%-kal többet fogyaszt autópályán. Ha a Model S-hez, vagy a Model 3-hoz mérjük, hátránya csak nagyobb lesz. A német tesztelő szerint a valós hatótáv városban 270-325 km, autópályán pedig 232-270 km között lehet, ha nem megyünk 130 fölé. Ennyit a 480 kilométeres WLTP értékről.

EZT OLVASTAD MÁR?  Országos töltőtelepítést tervez az Aldi és az E.ON

De legalább lassan tölt

Ami még ennél is rosszabb hír az azonban a töltés sebessége. Az Ionity töltőjének elméleti 350 kw-os felső értéke garancia lehet arra, hogy a Jaguár által ígért 100 kw-ot teljesen kihasználjuk, azonban a valóság sajnos itt is mást mutat.

Így haladt az I-PACE töltése. Forrás: e-auto vlog / Dirk Henningsen / Youtube

A gyári adatok szerint 0-ról 80%-ra 40 perc is elég lehet, a németek ezúttal 11%-ról indultak. A 80%-ot 45 perc alatt érte el a Jaguár. Elsőre nem tűnik soknak az 5 perc eltérés, de még egyszer, nem nulláról indultunk. Ami pozitívum az a töltési görbe, ami csak valahol 50% körül kezd leszabályozni és utána is csak lassan ereszkedik. Ez nem rossz érték. A maximális töltési érték azonban valahol 400 volt, 200 amper és 80 kW környékén volt, tehát a 100-at soha nem érte el.

A probléma az összehasonlításkor lesz igazán szembeötlő. A Better Routplanner adatai alapján egy átlagos Model X 90D 23 perc alatt tölt 10-ről 50 kWh-ra. Az I-PACE-nek ehhez 37 perc kell. Azaza majd 38%-kal tölt lassabban mint az X.

Mit jelent ez a valóságban?

Ami igazán elgondolkodtató, az ha mindezt kivetítjük egy valós autós kiruccanásra. Barátunk Dirk úgy foglalta össze, hogy ha valaki egy I-PACE-szel kel útra és autópályán tenne meg több száz kilométert, akkor nagyjából arra kell készülnie, hogy 100 km, azaz kb. 1 óra vezetés után mintegy 27 percet kell töltenie. Uhh.

Forrás: A Model X 90D és az I-PACE töltési görbéjének összehasonlítása. Forrás: e-auto vlog / Dirk Henningsen / Youtube

Persze lehet később is tölteni, a fenti példa arról szól, hogy ha a leggyorsabban akarunk utazni, célszerű 10-50% között tartani az aksit, azaz 10%-nál tölteni és 50%-nál abbahagyni, mivel a legtöbb villanyautó ilyenkor tölt a legnagyobb elánnal.

És akkor most a teljes videó, ékes német nyelven. Viel Spaß!

Autok:

Elektromos autót használsz?