Tesla Model 3 darabokban – tessék kockulni

Érdekes videósorozat került fel a Youtubra az Ingineerix csatorna jóvoltából: darabokra szedtek egy Model 3-at. Nem ez az első kis Tesla ami így járt, német és amerikai iparági szakértők is boncoltak már Model 3-at, de ezekről a helyekről csak részinformációkat kaptunk. Ez érthető is, hiszen az „elkövetőket” nem a gyermeki kíváncsiság hajtotta, hanem elemzésük eredményét jó pénzért szeretnék eladni a Tesla versenytársainak.

Hogy mi vitte rá az említett Youtubert az akcióra azt nem tudom, de remélem azért össze is tudja majd rakni az autót. Az alábbiakban megtaláljátok az eddig postolt videókat némi kedvcsinálónak pedig kiemeltem pár érdekességet. Általában 5-6 perces mozikról van szó, tehát akinek megy az angol és érzi magában a kockát, annak mindenképpen javaslom.

Kezdjük az elején

Az első videó még 5 hónapja került fel, ekkor még csak a frunk, azaz az első csomagtér kárpit és műanyag elemi lettek kiszerelve.

Az első érdekesség mindjárt a hatalmas hűtőelem az autó orrában. Bár a Model 3 orrát elnézve azt hihetnénk, az elektromos autónak nincs szüksége hűtésre, ez közel sincs így. Egyrészt ott van a légkondi, de ez kevésbé meglepő. Másrészt viszont a Model 3-at egy kiterjedt folyadékhűtés-rendszer szövi át, ami a motoroktól a nagyfeszültségű áramkörökön át, az akkucsomag celláitól az Autopilot számítógépéig mindent hűt. Apropó számítógép, engem az egész rendszer a számítógép hobbisták által használt vízhűtésre emlékeztet. Látszik, hogy Silicon Valley kockák tervezték az autót.

A másik dolog amit kiemelnék az az autó orrában található egységek számossága. Mivel a Tesláknál elöl is találunk egy kis csomagtartót és az autó motorjai a tengelyen ülnek, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy elöl nincs is semmi. De még mennyire, hogy van! Itt is kell Bosch fékerő rásegítő és ABS, az említett hűtési rendszer, az örök hibaforrás 12 voltos akku, ablakmosó tartály, a szellőztető rendszer ventilátora, meg például kormányszervó. Ez utóbbiba két betáp és két vezérlőegység került, így a repülőgép iparban is megszokott redundáns rendszert használnak, ami valószínűleg a majdani teljes autonómia egyik feltétele. Ha egyik elromlik, a kormányzást átveszi a másodlagos rendszer.

Végül érdekes még megfigyelni, hogy már eleve elő van készítve a hely a második motornak – ezt az előkészítést majd a többi videóban is tetten érhetjük. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az összkerékmeghajtású verziók gyártársa rendkívül egyszerű feladat. Mind a hely, mind a csatlakozások elő vannak készítve, amolyan plug & play gyakorlat a beszerelése. És még az első csomagtér sem lesz kisebb.

Alulnézet

A második videóban egy szerelőaknából, alulnézetből folytatjuk. Most megnézhetjük alulról is az autó orrát, ahol még egy egyértelműbb az első motor előkészítése Ez igaz egyébként az akkumulátorra is, aminél 4 csatlakozási pontot látunk a motor-egységekhez. Ebből a fenti hátsókerék meghajtású autóban csak a két szélső van kihasználva de a két középső már várja a kábelt az első motorhoz. Még az aksi csomag alja is elő van készítve erre, hiszen az autó teljes hosszában fut egy takaróléc az akku alján, egészen a kocsi orráig. Ez alá kerül majd a kábelezés a kisebbik motorhoz.

Talán meglepő lehet, de van a Teslában olajpumpa és olajfilter is. Igen olaj. Ugyanis az autó sebességváltóját helyettesítő fix áttéteket és a motor csapágyait is kenni kell – nincs mese, amikor több száz lóerőt viszünk át a motorból a kerekekre, fém fémen nem mozoghat.

Kiemelném még a narancssárga kupakkal lezárt tűzvezető nyílásokat is. Alapvetően amikor ezeken a videókon narancssárga színt látunk, akkor az a nagyfeszültségű rendszerek alkatrészeit jelenti (ez szabvány, nem Tesla specifikus) azonban ez kivétel. Már a Model S és X esetén is úgy tervezték az aksi csomagot, hogy abban az esetben, ha tűz ütne ki és a tűzzáró rétegek és bevonatok is csődöt mondanak a cellák és a modulok között, a lángokat egy előre meghatározott helyre, az utascellától távolra vezetik. Ez megint csak a repülőgép iparból és az űrkutatásból vett tervezési irányelv. Többszörösen redundáns védelmeket építünk ki, de arra a valószínűtlen esetre is felkészülünk, ha mindez csődöt mond. Ennek köszönhető, hogy az eddigi Tesla tűzesetek többségében, az utasokat az autó figyelmeztette a veszélyre és volt idejük kiszállni.

Az akku csomag gyulladt ki, mégis az autó orra ég. A Model S tűzvezető csatornái akcióban. Forrás: Mary McCormack / Twitter.

A Model 3 egyébként nem csak a tűzre, de a vízre is fel van készítve. Ha esetleg szivárogna az aksi csomagon belüli hűtőrendszer, vagy valahogy víz jutna a pakkba, a videón látható fehér leeresztő szelepek automatikusan kinyílnak,

Meghajtás

Az alábbi három videón először egy kiszereltet drive unitot láthatunk, gyakorlatilag a teljes hátsó felfüggesztéssel. A drive unit a Teslák motorja, áttétje (gear reduction) és invertere egybeépítve.

A második videón közelebbről is szemügyre vehetjük a közel 90 kilós drive unitot, immár kiszerelt állapotban.

A harmadik videóban pedig a digitális invertert nézhetjük meg belülről. Nem vagyok villamosmérnök, inkább informatikus szemmel nézem a videót és egészen lenyűgöz az egység integráltsága. Ez is a Tesla saját tervezésű áramköre, ami rendkívül kompakt és hatékony. A hatalmas teljesítmény ami keresztül szalad ezeken az áramkörökön és félvezetőkön azonban rendkívüli hőterheléssel is jár. Erre a válasz a már feljebb is említett a teljes autót behálózó hűtési rendszer. Az áramköri lap egy fém „teknőre” van szerelve, amiben hűtőközeg áramlik, így a nyák alulról állandóan hűtve van.

Töltés, nagyfeszültségű rendszer és a hűtés közelebbről

Az utolsó pár videót kezdjük mindjárt a nagyfeszültségű rendszer áttekintésével. Szerelőaknából filmezve végigkövethetjük a teljes kábelezést, amely a motorokat és az utaskabin hűtési és fűtési rendszerét látja el.

Az akkumulátor tetején lévő penthouse becenevű részben (ez a kitüremkedés a csomag elején/tetején) találjuk a teljes akkumulátor és töltés vezérlést, az összes monitorozó és szabályozó rendszert. Itt is minden állandóan hűtve van és fel van készítve az esetleges párásodás vagy folyadék jelenlét érzékelésére.

A PCS, azaz Power Conversion System tartalmazza a DC-DC átalakítót és az autó fedélzeti töltőjét. Az áramköröket szintén házon belül tervezték és már elő vannak készítve a 3 fázisos európai modellek gyártására is. Ez az egység is állandó hűtés alatt van, az áramkör itt is egy u.n. chill plate-en van, tehát az egész egység alatt egy fém hűtőteknő található.

És ha már ennyit beszéltünk az elektronika, a motor, az inverter és az aksi hűtéséről, akkor íme egy videó ami bemutatja az egész rendszert. Ezzel hűtik az egységeket töltés közben is – így érhetőek el azok a szédületes Supercharger értékek. Enélkül sokkal hamarabb leszabályozna az elektronika. De ezzel hűtik a kesztyűtartó főlé épített NVIDIA alapú szuperszámítógépet is ami az Autopilot lelke alatt dobogó vas.

Bonus track

Az első két videón szerintem emberünk saját Model 3-asát láthatjuk, de a szétbontott egységek egy totálkáros autóból származnak. Van egy  rövid videó a szerencsétlenül járt, és immár kibelezett kis Tesláról is. Zárjuk ezzel a cikket, de azért megemlíteném, hogy az Ingineerix csatorna további videókat ígér, úgyhogy akit érdekel iratkozzon fel!

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.