Tesla töltési karakterisztikák

Korábban foglalkoztunk már népszerű villanyautók villámtöltési görbéivel de akkor nem került be a szórásba a Tesla. Most viszont az ABPR-nek köszönhetően megismerkedhetünk a Model 3, a Model S és a Model X Superchargeres töltési karakterisztikájával. Már most lelövöm a poént, a Teslák nagyon hasonlóan viselkednek, mint más villanyautók, amikor sok áramot akarnak gyorsan beléjük pumpálni.

Először is érdemes tisztázni melyik akku melyik Tesla modellhez tartozik, mert a kódja alapján nem egyértelmű.

  • BT37: A Model 3, 75 kWh-ás csomagja
  • BT60: A régebbi Model S60, 60 kWh-ás csomagja
  • BT70: A régebbi Model S70, 70 kWh-ás csomagja
  • BT85: A Model S85, 85 kWh-ás csomagja
  • BTX4: A Model S90 és a Model X90, 90 kWh-ás csomagja
  • BTX5: A Model S75 és a Model X75, 75 kWh-ás csomagja
  • BTX6: A Model S100 és a Model X100, 100 kWh-ás csomagja
  • BTX7: Ez egy ritka 85 kWh-ás csomag, de nincs róla több információ
  • BTX8: A Model S75 és a Model X75, ritka 85 kWh-ás csomagja

Model 3 Long Range – BT37

Elsőként lássuk a legfiatalabb típust, a Model 3-at, amelyről csak korlátozott számú mérés állt rendelkezésre, ez 13 autónak összesen 38 töltési ciklusát jelenti. Azonban ez is elég ahhoz, hogy egy szemléletes görbét rajzoljunk belőle. Az ábrán a kék pontok jelölnek 1-1 mérést, a piros szaggatott vonal, pedig a töltési karakterisztikát. Ahol nincs mérési eredmény, ott az ARBP kénytelen volt tapasztalaton alapuló becslést alkalmazni.

Tesla_BT37
A Tesla BT37 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

A Model 3-ban a töltési sebességet 50%-os töltöttségnél kezdi korlátozni az elektronika. A mérések alapján számított átlagos akkumulátor kapacitás 72,8 kWh volt.

Model S85 – BT85

Ez a klasszikus Model S akkumulátora. Ennél a modellnél már jóval több mérési adatot dolgoztak fel. Jól látszik, hogy szinte minden töltés hatalmas teljesítménnyel indul, aztán valahol 20-40% környékén csökkenni kezd.

Tesla_BT85
A Tesla BT85 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

A mérések során azt is észrevették, hogy ezeknek az akkumulátorcsomagoknak az átlagos kapacitása szinte pontosan megegyezik az előzővel, 73,4 kWh. Ez alapján inkább lehetne 75 kWh-ásnak nevezni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ők (nem) fognak töltőt telepíteni 2018-ban?

Model S70 – BT70

Nagyon hasonló a BT85-höz, mert már korán, 20%-nál elkezdi csökkenteni a teljesítményt. A kivehető kapacitás 65,7 kWh-ának adódott.

Tesla_BT70
A Tesla BT70 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X90 – BTX4

A két nagy Teslában alkalmazott akkucsomag, jelölése ellenére messze nem tudja kipréselni magából mind a 90 kWh-át, a mért értékek átlaga 79,8 kWh volt. Ami viszont jó hír, az ilyen pakkal szerelt autók tulajdonosainak, hogy sokkal tovább képes tartani a hihetetlen magas, 110 kW-os töltési sebességet és csak 50%-nál következik be a letörési pont.

Ebben a tartományban 40 kWh betöltése (ami az új Nissan Leaf teljes tárolókapacitása) mindössze 23 percet vesz igénybe.

Tesla_BTX4
A Tesla BTX4 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X75 – BTX5

Ez az újabb 75 kWh-ásnak mondott csomag nagyon hasonló görbe mentén töltődik mint a BTX4 vagy a BTX6. Átlagos kapacitása 71,6 kWh. Ami viszont feltűnhet, hogy 10-20 kW-tal lassabban, mindössze 90-100 kW-tal folyik bele az áram.

Az alsó 40 kWh-át így is felszívja 27 perc alatt.

Tesla_BTX5
A Tesla BTX5 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X100 – BTX6

Igazi nagyágyú, a csúcsmodellekben használatos 100 kWh névleges kapacitású csomag. A görbére tekintve látszik, hogy mennyire szépen tartja a 115 kW töltési teljesítményt egészen 50%-ig, ahol csak egészen laposan csökken 60%-ig. Itt kezd csak el a szokásosnak mondható mértékben zuhanni. A 40 kWh-ányi energiát a legjobb szakaszon 20 perc alatt veszi fel és a mért átlagos kapacitás is alig marad el a névlegestől, 95,7 kWh.

Tesla_BTX6
A Tesla BTX6 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X75 Unicorn – BTX8

Utolsóként nézzünk ismét egy 85 kWh-ás akkumulátort, amit S-ek és X-ek egyaránt megkapnak. Ez a csomag bizonyos esetben szoftveresen 75 kWh-ra limitálva. Ezen az ábrán az látszik leginkább, mennyire kis szórást mutatnak a mérések, ami talán a pontosabb szoftveres kontrollnak köszönhető. Sajnos ebben az esetben nem határozták meg az átlagos energiatároló képességet, így erről nincs információnk.

EZT OLVASTAD MÁR?  Pozsonyban működik Kelet-Európa első akkumulátorral támogatott villámtöltője
Tesla_BTX8
A Tesla BTX8 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Az adatokat összeszedtük egy táblázatban is, ahol áttekinthetőbb formában lehet összehasonlítani az egyes akkumulátorcsomagok főbb tulajdonságait.

Jelölés Tesla Model Átlagos mért kapacitás Töltés ideje 10 kWh-ról 50 kWh-ra
BT37 3 Long Range 72,8 kWh 23 min
BT60 S60 56,3 kWh 42 min
BT70 S70 65,7 kWh 33 min
BT85 S85 73,4 kWh 27 min
BTX4 S/X90 79,8 kWh 23 min
BTX5 S/X75 71,6 kWh 27 min
BTX6 S/X100 95,7 kWh 20 min
BTX8 Ritka S/X75 25 min

A nagyobb akkumulátor tehát sok esetben nem csak nagyobb hatótávot biztosít egy villanyautónak, hanem gyorsabb töltést is lehetővé tesz.

Az autó fogyasztásának ismeretében könnyen kiszámíthatjuk, hogy abban a bizonyos 40 kWh-ás tartományban, amikor a legjobban veszi a töltést, mennyi idő alatt tudunk betölteni az autóba 100 km-re elegendő energiát. Hosszú utazás esetén érdemes úgy megválasztani a töltés helyét, hogy a leggyorsabb szakaszban a lehető legtöbbet tudjuk tölteni.

Ökölszabályként kimondhatjuk, hogy egy Tesla Model S-sel a ha van megfelelő Supercharger hálózat az útvonalon, akkor 150-200 km-enként 20-30 perc töltéssel bármekkora távolságot meg lehet tenni.

Autok: , ,

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.