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
auto
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

Korábban foglalkoztunk már népszerű villanyautók villámtöltési görbéivel de akkor nem került be a szórásba a Tesla. Most viszont az ABPR-nek köszönhetően megismerkedhetünk a Model 3, a Model S és a Model X Superchargeres töltési karakterisztikájával. Már most lelövöm a poént, a Teslák nagyon hasonlóan viselkednek, mint más villanyautók, amikor sok áramot akarnak gyorsan beléjük pumpálni.

Először is érdemes tisztázni melyik akku melyik Tesla modellhez tartozik, mert a kódja alapján nem egyértelmű.

  • BT37: A Model 3, 75 kWh-ás csomagja
  • BT60: A régebbi Model S60, 60 kWh-ás csomagja
  • BT70: A régebbi Model S70, 70 kWh-ás csomagja
  • BT85: A Model S85, 85 kWh-ás csomagja
  • BTX4: A Model S90 és a Model X90, 90 kWh-ás csomagja
  • BTX5: A Model S75 és a Model X75, 75 kWh-ás csomagja
  • BTX6: A Model S100 és a Model X100, 100 kWh-ás csomagja
  • BTX7: Ez egy ritka 85 kWh-ás csomag, de nincs róla több információ
  • BTX8: A Model S75 és a Model X75, ritka 85 kWh-ás csomagja

Model 3 Long Range – BT37

Elsőként lássuk a legfiatalabb típust, a Model 3-at, amelyről csak korlátozott számú mérés állt rendelkezésre, ez 13 autónak összesen 38 töltési ciklusát jelenti. Azonban ez is elég ahhoz, hogy egy szemléletes görbét rajzoljunk belőle. Az ábrán a kék pontok jelölnek 1-1 mérést, a piros szaggatott vonal, pedig a töltési karakterisztikát. Ahol nincs mérési eredmény, ott az ARBP kénytelen volt tapasztalaton alapuló becslést alkalmazni.

Tesla_BT37

A Tesla BT37 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

A Model 3-ban a töltési sebességet 50%-os töltöttségnél kezdi korlátozni az elektronika. A mérések alapján számított átlagos akkumulátor kapacitás 72,8 kWh volt.

Model S85 – BT85

Ez a klasszikus Model S akkumulátora. Ennél a modellnél már jóval több mérési adatot dolgoztak fel. Jól látszik, hogy szinte minden töltés hatalmas teljesítménnyel indul, aztán valahol 20-40% környékén csökkenni kezd.

Tesla_BT85

A Tesla BT85 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

A mérések során azt is észrevették, hogy ezeknek az akkumulátorcsomagoknak az átlagos kapacitása szinte pontosan megegyezik az előzővel, 73,4 kWh. Ez alapján inkább lehetne 75 kWh-ásnak nevezni.

Model S70 – BT70

Nagyon hasonló a BT85-höz, mert már korán, 20%-nál elkezdi csökkenteni a teljesítményt. A kivehető kapacitás 65,7 kWh-ának adódott.

Tesla_BT70

A Tesla BT70 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X90 – BTX4

A két nagy Teslában alkalmazott akkucsomag, jelölése ellenére messze nem tudja kipréselni magából mind a 90 kWh-át, a mért értékek átlaga 79,8 kWh volt. Ami viszont jó hír, az ilyen pakkal szerelt autók tulajdonosainak, hogy sokkal tovább képes tartani a hihetetlen magas, 110 kW-os töltési sebességet és csak 50%-nál következik be a letörési pont.

Ebben a tartományban 40 kWh betöltése (ami az új Nissan Leaf teljes tárolókapacitása) mindössze 23 percet vesz igénybe.

Tesla_BTX4

A Tesla BTX4 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X75 – BTX5

Ez az újabb 75 kWh-ásnak mondott csomag nagyon hasonló görbe mentén töltődik mint a BTX4 vagy a BTX6. Átlagos kapacitása 71,6 kWh. Ami viszont feltűnhet, hogy 10-20 kW-tal lassabban, mindössze 90-100 kW-tal folyik bele az áram.

Az alsó 40 kWh-át így is felszívja 27 perc alatt.

Tesla_BTX5

A Tesla BTX5 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X100 – BTX6

Igazi nagyágyú, a csúcsmodellekben használatos 100 kWh névleges kapacitású csomag. A görbére tekintve látszik, hogy mennyire szépen tartja a 115 kW töltési teljesítményt egészen 50%-ig, ahol csak egészen laposan csökken 60%-ig. Itt kezd csak el a szokásosnak mondható mértékben zuhanni. A 40 kWh-ányi energiát a legjobb szakaszon 20 perc alatt veszi fel és a mért átlagos kapacitás is alig marad el a névlegestől, 95,7 kWh.

Tesla_BTX6

A Tesla BTX6 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X75 Unicorn – BTX8

Utolsóként nézzünk ismét egy 85 kWh-ás akkumulátort, amit S-ek és X-ek egyaránt megkapnak. Ez a csomag bizonyos esetben szoftveresen 75 kWh-ra limitálva. Ezen az ábrán az látszik leginkább, mennyire kis szórást mutatnak a mérések, ami talán a pontosabb szoftveres kontrollnak köszönhető. Sajnos ebben az esetben nem határozták meg az átlagos energiatároló képességet, így erről nincs információnk.

Tesla_BTX8

A Tesla BTX8 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Az adatokat összeszedtük egy táblázatban is, ahol áttekinthetőbb formában lehet összehasonlítani az egyes akkumulátorcsomagok főbb tulajdonságait.

Jelölés Tesla Model Átlagos mért kapacitás Töltés ideje 10 kWh-ról 50 kWh-ra
BT37 3 Long Range 72,8 kWh 23 min
BT60 S60 56,3 kWh 42 min
BT70 S70 65,7 kWh 33 min
BT85 S85 73,4 kWh 27 min
BTX4 S/X90 79,8 kWh 23 min
BTX5 S/X75 71,6 kWh 27 min
BTX6 S/X100 95,7 kWh 20 min
BTX8 Ritka S/X75 25 min

A nagyobb akkumulátor tehát sok esetben nem csak nagyobb hatótávot biztosít egy villanyautónak, hanem gyorsabb töltést is lehetővé tesz.

Az autó fogyasztásának ismeretében könnyen kiszámíthatjuk, hogy abban a bizonyos 40 kWh-ás tartományban, amikor a legjobban veszi a töltést, mennyi idő alatt tudunk betölteni az autóba 100 km-re elegendő energiát. Hosszú utazás esetén érdemes úgy megválasztani a töltés helyét, hogy a leggyorsabb szakaszban a lehető legtöbbet tudjuk tölteni.

Ökölszabályként kimondhatjuk, hogy egy Tesla Model S-sel a ha van megfelelő Supercharger hálózat az útvonalon, akkor 150-200 km-enként 20-30 perc töltéssel bármekkora távolságot meg lehet tenni.

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

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!