Tesla töltési karakterisztikák

Korábban foglalkoztunk már népszerű villanyautók villámtöltési görbéivel de akkor nem került be a szórásba a Tesla. Most viszont az ABPR-nek köszönhetően megismerkedhetünk a Model 3, a Model S és a Model X Superchargeres töltési karakterisztikájával. Már most lelövöm a poént, a Teslák nagyon hasonlóan viselkednek, mint más villanyautók, amikor sok áramot akarnak gyorsan beléjük pumpálni.

Először is érdemes tisztázni melyik akku melyik Tesla modellhez tartozik, mert a kódja alapján nem egyértelmű.

  • BT37: A Model 3, 75 kWh-ás csomagja
  • BT60: A régebbi Model S60, 60 kWh-ás csomagja
  • BT70: A régebbi Model S70, 70 kWh-ás csomagja
  • BT85: A Model S85, 85 kWh-ás csomagja
  • BTX4: A Model S90 és a Model X90, 90 kWh-ás csomagja
  • BTX5: A Model S75 és a Model X75, 75 kWh-ás csomagja
  • BTX6: A Model S100 és a Model X100, 100 kWh-ás csomagja
  • BTX7: Ez egy ritka 85 kWh-ás csomag, de nincs róla több információ
  • BTX8: A Model S75 és a Model X75, ritka 85 kWh-ás csomagja

Model 3 Long Range – BT37

Elsőként lássuk a legfiatalabb típust, a Model 3-at, amelyről csak korlátozott számú mérés állt rendelkezésre, ez 13 autónak összesen 38 töltési ciklusát jelenti. Azonban ez is elég ahhoz, hogy egy szemléletes görbét rajzoljunk belőle. Az ábrán a kék pontok jelölnek 1-1 mérést, a piros szaggatott vonal, pedig a töltési karakterisztikát. Ahol nincs mérési eredmény, ott az ARBP kénytelen volt tapasztalaton alapuló becslést alkalmazni.

Tesla_BT37
A Tesla BT37 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

A Model 3-ban a töltési sebességet 50%-os töltöttségnél kezdi korlátozni az elektronika. A mérések alapján számított átlagos akkumulátor kapacitás 72,8 kWh volt.

Model S85 – BT85

Ez a klasszikus Model S akkumulátora. Ennél a modellnél már jóval több mérési adatot dolgoztak fel. Jól látszik, hogy szinte minden töltés hatalmas teljesítménnyel indul, aztán valahol 20-40% környékén csökkenni kezd.

EZT OLVASTAD MÁR?  Mit tegyünk, ha az AC töltő nem engedi el a töltőkábelt?
Tesla_BT85
A Tesla BT85 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

A mérések során azt is észrevették, hogy ezeknek az akkumulátorcsomagoknak az átlagos kapacitása szinte pontosan megegyezik az előzővel, 73,4 kWh. Ez alapján inkább lehetne 75 kWh-ásnak nevezni.

Model S70 – BT70

Nagyon hasonló a BT85-höz, mert már korán, 20%-nál elkezdi csökkenteni a teljesítményt. A kivehető kapacitás 65,7 kWh-ának adódott.

Tesla_BT70
A Tesla BT70 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X90 – BTX4

A két nagy Teslában alkalmazott akkucsomag, jelölése ellenére messze nem tudja kipréselni magából mind a 90 kWh-át, a mért értékek átlaga 79,8 kWh volt. Ami viszont jó hír, az ilyen pakkal szerelt autók tulajdonosainak, hogy sokkal tovább képes tartani a hihetetlen magas, 110 kW-os töltési sebességet és csak 50%-nál következik be a letörési pont.

Ebben a tartományban 40 kWh betöltése (ami az új Nissan Leaf teljes tárolókapacitása) mindössze 23 percet vesz igénybe.

Tesla_BTX4
A Tesla BTX4 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X75 – BTX5

Ez az újabb 75 kWh-ásnak mondott csomag nagyon hasonló görbe mentén töltődik mint a BTX4 vagy a BTX6. Átlagos kapacitása 71,6 kWh. Ami viszont feltűnhet, hogy 10-20 kW-tal lassabban, mindössze 90-100 kW-tal folyik bele az áram.

Az alsó 40 kWh-át így is felszívja 27 perc alatt.

Tesla_BTX5
A Tesla BTX5 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X100 – BTX6

Igazi nagyágyú, a csúcsmodellekben használatos 100 kWh névleges kapacitású csomag. A görbére tekintve látszik, hogy mennyire szépen tartja a 115 kW töltési teljesítményt egészen 50%-ig, ahol csak egészen laposan csökken 60%-ig. Itt kezd csak el a szokásosnak mondható mértékben zuhanni. A 40 kWh-ányi energiát a legjobb szakaszon 20 perc alatt veszi fel és a mért átlagos kapacitás is alig marad el a névlegestől, 95,7 kWh.

Tesla_BTX6
A Tesla BTX6 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Model S/X75 Unicorn – BTX8

Utolsóként nézzünk ismét egy 85 kWh-ás akkumulátort, amit S-ek és X-ek egyaránt megkapnak. Ez a csomag bizonyos esetben szoftveresen 75 kWh-ra limitálva. Ezen az ábrán az látszik leginkább, mennyire kis szórást mutatnak a mérések, ami talán a pontosabb szoftveres kontrollnak köszönhető. Sajnos ebben az esetben nem határozták meg az átlagos energiatároló képességet, így erről nincs információnk.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megnyílt Európa legnagyobb elektromos autó töltőpontja
Tesla_BTX8
A Tesla BTX8 jelű akkumulátorcsomagjának töltési karakterisztikája Superchargeres töltéskor. Forrás: abetterrouteplanner.com

Az adatokat összeszedtük egy táblázatban is, ahol áttekinthetőbb formában lehet összehasonlítani az egyes akkumulátorcsomagok főbb tulajdonságait.

Jelölés Tesla Model Átlagos mért kapacitás Töltés ideje 10 kWh-ról 50 kWh-ra
BT37 3 Long Range 72,8 kWh 23 min
BT60 S60 56,3 kWh 42 min
BT70 S70 65,7 kWh 33 min
BT85 S85 73,4 kWh 27 min
BTX4 S/X90 79,8 kWh 23 min
BTX5 S/X75 71,6 kWh 27 min
BTX6 S/X100 95,7 kWh 20 min
BTX8 Ritka S/X75 25 min

A nagyobb akkumulátor tehát sok esetben nem csak nagyobb hatótávot biztosít egy villanyautónak, hanem gyorsabb töltést is lehetővé tesz.

Az autó fogyasztásának ismeretében könnyen kiszámíthatjuk, hogy abban a bizonyos 40 kWh-ás tartományban, amikor a legjobban veszi a töltést, mennyi idő alatt tudunk betölteni az autóba 100 km-re elegendő energiát. Hosszú utazás esetén érdemes úgy megválasztani a töltés helyét, hogy a leggyorsabb szakaszban a lehető legtöbbet tudjuk tölteni.

Ökölszabályként kimondhatjuk, hogy egy Tesla Model S-sel a ha van megfelelő Supercharger hálózat az útvonalon, akkor 150-200 km-enként 20-30 perc töltéssel bármekkora távolságot meg lehet tenni.

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!