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
auto
2024. 04. 24. szerda

Négy évnyi fejlesztés és intenzív tesztelés után végre eljött a pillanat, hogy a Mercedes-Benz EQ modellcsaládjának első tagja levesse magáról a koncepcióként viselt extravagáns, űrhajó stílusú köntöst, és úgy álljon a kamerák elé, ahogyan az utakon is találkozhatunk vele 2019-es megjelenését követően. Az elmúlt napokban a gyártó több videót is közzétett, melyen jól kivehetőek voltak a legfontosabb dizájnelemek, mégis pozitív meglepetés a kihívóan elegáns, de mégis hagyományos formatervezés, ami sokat segíthet abban, hogy az egyébként füstös meghajtás pártiak is megfontolják az EQ C (teljes nevén EQ C 400 4Matic) megvásárlását. Az autó megjelenésén kimondottan sokat dob az embléma körül elhelyezkedő fekete panel, ami felöleli a hűtőrácsot és a fényszórókat – ez az elülső dizájn már a koncepciónak is jellegzetességévé vált, a gyártási változatban azonban a kék LED csíkokat a sokkal komolyabb hatást keltő fekete tónus váltotta fel. A drasztikus átalakulás az utastérben sem maradt el, a Mercedes ugyanis itt is lemondott az elektromos meghajtás hangsúlyozásáról, és egy sokkal tradicionálisabb prémium minőségű belteret kaptunk, ahol a sofőr legjobb barátja a két 10,25 colos kijelző, melyek a különböző funkciók és médiaszolgáltatások személyre szabására szolgálnak azon túl, hogy információt adnak az akkumulátor töltöttségi állapotáról és minden más fontos adatról. Ezeken az okoskütyükön számos vezetési mód közül válogathatunk, attól függően, hogy a maximumot szeretnénk kihozni a sportterepjárónkból, vagy inkább kímélni szeretnénk az aksit, hogy ne kelljen félrehúzódni egy töltőállomáson. A COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT, és INDIVIDUAL módok mellett ötféleképpen állíthatjuk be a regeneratív fékezés mértékét is. Ezen felül a navigációs rendszer is úgy lett tervezve, hogy a tulajdonosnak ne kelljen azon törnie a fejét, hogy melyik útvonalat válassza, hogy tölteni is tudjon, ezt ugyanis megteszi helyette az autó az aktuális töltöttség függvényében.

A teljesen kibocsátásmentes hajtáslánc főszereplője a két aszinkron motor, melyek együttesen 300 kW (408 lóerő) teljesítménnyel és 765 Nm nyomatékkal hajtják meg a két tengelyt. A végsebesség 180 km/h-ra lett limitálva az aksi kímélése érdekében, de nyilvánvalóan senki nem a versenypályán akar dicsekedni a prémium SUV-val, így talál az 5,1 másodperces 0-ról 100-ra való gyorsulás sem fog senkit sem zavarni, mely amúgy kimondottan szép adat szabadidő autó létére. Sokkal fontosabb azonban hogy mire képes az akkumulátor: az autó alján lefektetett lítium-ion aksi 384 cellából épült fel, és a 350 V-os feszültséghez 218 Ah-s névleges kapacitás társul, ami a Mercedes-Benz számításai szerint 80 kWh-nyi energia elraktározására elegendő. Az SUV formából adódó aerodinamikai hátrányok nyilvánvalóan rontanak a fogyasztási mutatókon (22,2 kWh/100 km), ám a NEDC szerinti 450 kilométeres hatótáv, ami a valóságban inkább 350 környékén alakul, még így is kevésnek tűnik, pláne hogy a 60 kWh-s Tesla Model X is közel ennyit tudott elmenni egy töltéssel három évvel ezelőtt, a Hyundai Kona pedig 64 kWh-s akkupakkal megy 470 kilométert a hitelesebb WLTP szerint. Ezt némileg kompenzálja a 110 kW-os töltési teljesítmény egyenáramú hálózaton, amivel ugyan még meg sem közelítjük az IONITY villámtöltő-hálózat által kínált 350 kW-ot, de 10%-ról 80%-ra azért egy bő 30-40 perc alatt fel lehet tölteni a villanyautót. Aki pedig otthon szeretné tölteni az EQ C-t, annak egy 7,4 kW-os vízhűtéses fedélzeti töltőt épített be a Mercedes-Benz.

A legfontosabb tényezőről, ami meghatározza majd az autó sikerét, sajnos nem beszélt a gyártó. A Mercedes-Benz legelső villanyautója nem rendelkezik kimondottan különleges specifikációkkal, így a Jaguar I-PACE, Audi e-tron quattro, Tesla Model X, BMW iX3, és a hamarosan bemutatkozó Tesla Model Y ellen is csak úgy lesz esélye a piacon, ha jelentősen alacsonyabbra helyezi a gyártó az indulóárat. Részletek egyébként a gyártásról sem derültek ki, az első EQ C példányok valamikor 2019-ben fognak kigurulni a brémai gyárból, mely a tervek szerint 2022-re az Audi brüsszeli létesítményéhez hasonlóan CO2-semleges lesz.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.