Milyen gumit vegyek a villanyautómra?

Közeleg a tél és hiába vannak kis hazánkban egyre enyhébb telek, a villanyautósok körében is felmerül a kérdés, hogy milyen téli gumit kellene választani, esetleg szükség van-e a kerekek évszakonkénti cserélgetésére. A téli felkészítés azonban nem áll meg az évszaknak megfelelő papucsok felrakásánál, szükség lehet néhány egyéb lépést is megtenni a nyugodt téli autózáshoz.

Először is nézzük meg, milyen igényeket támasztanak a villanyautók a gumigyártókkal szemben. Egyáltalán van-e különbség ilyen téren a meghajtások között vagy elég figyelembe venni gyárilag meghatározott gumiméreteket? Alapvetően azt lehet mondani, hogy ugyanazok a szabályok érvényesek a villanyautókra, mint bármelyik másikra és általában teljesen hétköznapi méretű kerekekkel rendelkeznek, tehát villanyautósként, ha bemegyünk a legközelebbi gumishoz, akkor sem tévedhetünk nagyot. Ez alól talán a BMW i3 lehet kivétel, mert erre a típusra jóval keskenyebb gumiabroncs való, mint ebben a kategóriában megszokott.

1809-winterreifen-dimensionen-926x383_adac.de
Forrás: adac.de

Követelmények

Néhány apró eltérés azonban mégis mutatkozik a kétféle meghajtás között. A villanyautók a súlyos akkucsomag miatt nehezebbek, mint a méretben hasonló belsőégésű motorral hajtott társaik. Ez a néhány száz kilogramm eltérés okot adhat a körültekintőbb gumiválasztásra, ugyanis a nagyobb tömeget nem csak gyorsítani, hanem lassítani és irányban tartani is nehezebb feladat. A regeneratív fék is általában csak az egyik tengelyre hat, ami sokkal komolyabb lassulást okoz, mint a hagyományos autóknál a motorfék, ezért azon a tengelyen lévő kerekek nagyobb igénybevételnek vannak kitéve. Nem kell túlgondolni a dolgot, csupán érdemes egy árkategóriával feljebb nézelődni.

Egy következő szempont a gördülési ellenállás. Persze minden autónál fontos, de egy benzinesnél azt az 1-2 dl fogyasztásnövekedést csak az veszi észre, aki mániákusan kiszámolja a fogyasztást minden tankolásnál (esetleg állandóan a kijelzőt nézi). A villanyautónknál viszont a hatótáv mindig szem előtt van, ezért hamarabb kiütközik a fogyasztásnövekmény. A gyártók ráadásul odafigyelnek erre és gyárilag olyan gumival szerelik az autót, aminek extra alacsony a gördülési ellenállása, így amikor lecseréljük a gyári gumit egy közepesen teljesítő abroncsra, az észrevehető hatótáv csökkenést is okozhat.

A harmadik fontos szempont a zaj. Főleg közepes sebességnél a villanyautó legnagyobb zajforrása a gördülő kerekek hangja (nagy sebességnél már a szélzaj dominál). A téli gumik általában hangosabbak, mint a nyáriak, mert több lamella és mélyebb barázdák vannak rajtuk és mint tudjuk, a leghalkabb gumi a minta nélküli slick. A hagyományos autóknál a BÉM jótékonyan elfedi a gumizajt, de a villanyautósoknak zavaró lehet, ha egy elhibázott gumiválasztással évekre lerontjuk az utastér nyugalmát, ezért a gumitesztekben 5%-os súllyal szereplő zajkibocsátásra is érdemes odafigyelni.

A tapadás mellett tehát a villanyautósok nézzék meg a fogyasztásra és a zajra vonatkozó részeket is a tesztekben!

Nissan_leaf_winter_tyre_transportevolved.com
Forrás: transportevolved.com

Na és a kopás? Azzal mi a helyzet?

Érdekes kérdés a gumiabroncs kopása. Az ADAC gumitesztjeiben mindig szerepelnek a kopási sebességre vonatkozó értékelések is, tehát van támpont arra vonatkozóan, hogy milyen gyorsan fogy el az abroncs a kocsi alól. Ezen a ponton viszont mérlegelni kell, hogy vajon mi következik be a mi felhasználási szokásunknál előbb: a gumi kopása vagy az elöregedése. Aki keveset megy az autóval, és egy jó gumit választ, az szinte biztosan magas profillal fogja kidobni a 8-10 éves, a keményedés miatt tapadását vesztett gumit. Nekik nem érdemes a tesztekben a kopással foglalkozniuk. Természetesen más a helyzet azoknál, akik 20-30-50 ezer km-t mennek egy évben, hiszen náluk jól jöhet, ha a gumi nem kopik annyira gyorsan.

A kopáshoz és az öregedéshez kívánkozik egy kényes téma (ami inkább vallási, mint tudományos kérdés), ez pedig a négy évszakos gumiabroncs használata. Egyesek félnek tőle, mint a tűztől, mások viszont istenítik arra hivatkozva, hogy az évszakspecifikus gumi csak a gumigyártó lobbi találmánya. Mérnökként a tudományosabb megközelítést preferálom. Ha megnézzük a gumiteszteket, egy prémium, négy évszakos gumi simán hozza a középkategóriás, szezonális gumi teljesítményét. Természetesen a prémium évszaknak megfelelő változatok néhány százalékkal, de szignifikánsan jobbak, mint az „all-season” abroncsok. Ha viszont elővesszük a kopás és öregedés faktort, kis futásteljesítménynél előfordulhat az, hogy a két garnitúra (téli-nyári) egyszerűen nem kopik el még 8-10 év alatt sem. Ebben az esetben szerintem érdemes lehet átgondolni inkább egy garnitúra koptatását, (ami természetesen csak a négy évszakos lehet) mert egy 8 éves téli szett már jó eséllyel nem tapad olyan jól vizes úton, mint egy 4 éves négy évszakos.

Ki hogyan tesztel?

A fentebb leírt szempontokat mindenkinek egyénileg kell mérlegelnie. A döntéshez jó alapot szolgáltat az ADAC minden évben legalább két alkalommal elvégzett gumitesztje. Nem az ADAC az egyetlen szervezet, amely ilyen teszteket csinál, ott van még az Autobild ami ismerősen csenghet, de a Totalcar is készített már saját gumitesztet. A témában az egyik legjobb gyűjtőoldal a tyrereviews.co.uk, ahol kedvére nézelődhet az olvasó a gumitesztekben.

EZT OLVASTAD MÁR?  Még idén elkészülhetnek az önvezető autókra vonatkozó új irányelvek az Egyesült Államokban

Sajnos a gumitesztelés, bármennyire tudományosan állunk hozzá, mindig tartalmaz szubjektív elemeket. Ráadásul ugyanaz az abroncs nem biztos hogy ugyanazt a teljesítményt nyújtja egy másik autón. A különböző átmérők, szélességek és oldalfalmagasságok pedig teljesen megkavarhatják a sorrendet a gyártók között. Az ADAC ezért igyekszik minden évben más-más méretű gumit bevonni a szortimentbe. Emellett egy teszt alkalmával mindig legalább két népszerű méretben állítják fel a sorrendjüket az abroncsok között. Egy-egy gumitípust más forrásból és más időpontban szereznek be, hogy kizárják az esetleges minőségbeli hullámzások hatását. A mérést mindig legalább 450 km „bekoptatás” előzi meg, hogy a formaleválasztó anyag teljesen eltűnjön a tapadó felületekről.

Az ADAC téligumi tesztjében a végső sorrend felállításakor az egyes versenyszámok eredményeit a következő súlyozással veszi figyelembe:

  • nedves aszfalt: 30%
  • havas út: 20%
  • száraz aszfalt: 15%
  • jeges út: 10%
  • fogyasztás: 10%
  • kopás: 10%
  • zaj: 5%

Látható, hogy a legfontosabb szempontnak a nedves aszfalton való tapadást (30%) tartják, mert itt Európa középső részén ez a leggyakrabban előforduló, nem ideális körülmény. Aztán téli gumiról lévén szó, a második legfontosabb tényező a havon nyújtott teljesítmény (20%), ezt követi a száraz aszfalt (15%), majd a jeges út (10%). A jéggel azért nem foglalkoznak komolyabban, mert jeges úton lényegében minden gumi egyformán durván veszít a tapadásából, másrészt a jégre sokkal inkább a vezetőnek kell felkészülnie, mint a gumiabroncsnak. A villanyautósok számára fontos (de a gumi összteljesítményében kevésbé szerepet játszó) fogyasztás (10%) és zaj (5%) csak egészen kis mértékben szól bele az értékelésbe.

EV-winter-road-test_cleantechnica.com
Forrás: cleantechnica.com

Jöjjenek a konkrét számok

Nézzük hát az ADAC 2018-as téligumi tesztjének eredményét a 205/55 R16-os méretben. Ez a méret pontosan megegyezik a Nissan Leaf mindkét generációjának, a Hyundai IONIQ electricnek és a VW e-Golfnak a gyári gumiméreteivel, – ráadásul a tesztet pont egy (nem elektromos) Golfon végezték el –, de a Renault Zoe gumijai is csak 10 mm-rel keskenyebbek. Talán az Opel Ampera egy centivel szélesebb futófelülete és egy collal nagyobb felniátmérője még belefér abba a tartományba, ahol az ADAC által kapott eredmények relevánsak lehetnek.

A tizenhat tesztelt gumitípus közül a Continental WinterContact TS860 bizonyult a legjobbnak, de szorosan követi a Goodyear Ultragrip 9 és a Dunlop Winter Sport 5. Ez a három abroncs került az ADAC által a “jó”-nak minősített kategóriába.

Ha megnézzük a táblázatot, a Continental gumi nem csak nedves tapadásban és havon, hanem fogyasztásban és zajban nyújtott teljesítményével is kiemelkedik a mezőnyből. Aki nem szeretné megfizetni a prémium felárat, annak a közepes kategóriában a Kleber vagy a Nexen abroncsa nyújthat csendes és kis fogyasztású megoldást átlagos teljesítmény mellett. A prémium kategória gördülési ellenállását a Nokian WR D4 képes nyújtani valamivel nagyobb zaj és gyorsabb kopás mellett.

ADAC_gumiteszt_2018_totalcar.hu
ADAC gumiteszt 2018, 205/55 R16. Forrás: totalcar.hu

 

Na és a négy évszakos?

Az ADAC tesztjében sajnos nem szerepeltek négy évszakos gumik, de az Autobild csinált 2018-ban egy négy évszakos tesztet. Sajnos ők másik méretet választottak, ezért az eredmények nem hasonlíthatók össze közvetlenül. A 195/65 R15-ös méret ugyan nem áll távol Az ADAC által tesztelttől, mégis mind a szélességben, mind az oldalfal magasságban, mind pedig az átmérőjében más, ilyenkor már nem szerencsés összehasonlítani őket. A másik probléma, hogy egyik mai villanyautó sem használja ezt a gumit, a legközelebb talán a Renault Zoe áll hozzá.

Hogy mégis adjunk valamilyen támpontot, azoknak, akik egy szettben gondolkoznak, nézzük meg a négy évszakosak sorrendjét egymáshoz képest. A tízes lista papírforma szerint alakult, a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 és a Continental AllSeasonContact is példás értékeléssel végzett a német lap tesztjén, de másik három nagy nevű gyártó terméke is jó értékelést kapott. Egyedül a Bridgestone Weather Control A005 lóg ki egy kicsit a sorból a „nem ajánlott” kategóriájával.

EZT OLVASTAD MÁR?  Már Európából is rendelhető a Tesla Semi
Helyezés Típus Értékelés
1. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 példás
2. Continental AllSeasonContact példás
3. Nokian Weatherproof
4. Michelin CrossClimate+
5. Hankook Kinergy 4S²
6. Falken EuroAll Season AS210 közepes
7. Vredestein Quatrac 5 közepes
8. Nexen N’blue 4 Season közepes
9. Pirelli Cinturato All Season Plus közepes
10. Bridgestone Weather Control A005 nem ajánlott

Négy évszakos gumik értékelése, 2018, Autobild

Útravaló

A gumi öregedését egyik teszt sem vizsgálja, de néhány szakember tapasztalata azt mutatja, hogy a téli abroncs 5-7, a nyári pedig 8-10 év után már olyan mértékben öregszik, ami veszélyes lehet a közlekedésben, ezért lehetőleg úgy válasszunk gumiabroncsot, hogy hamarabb elöregedjen, mint elkopjon, mert 5-8 mm-es profilú gumitól igencsak fájó szívvel válnak meg a tulajdonosaik, akkor is ha az már 10 éves elmúlt. A gumi élettartamának növelése érdekében télen, nyáron tartsuk garázsban az autót és a nem használt abroncsokat hőtől és fénytől védett helyen tároljuk.

A gumitesztek eredményeit mindenképp érdemes figyelembe venni a választásnál, de nem kell készpénznek tekinteni ezeket a listákat. Simán lehet, ha egy másik csapat végezné el ugyanezeket a teszteket, más sorrendet állítanának fel, viszont a kiemelkedően rossz értékeléseket komolyan kell venni. Egy rossz gumi évekre kockázatosabbá vagy kényelmetlenebbé teheti az autó tulajdonosának mindennapjait. A prémium gyártók termékeivel kapcsolatban, amelyek 20-30%-kal drágábbak a középmezőnynél, de jó eséllyel nem nyúlunk mellé megvásárlásukkal, az a kérdés, hogy megérik-e nekünk a felárat.

A gumi pipa, mit tegyek még?

Az évszaknak megfelelő gumiabroncs felszerelésén kívül ajánlott néhány dolgot bekészíteni a villanyautóba is, mielőtt nekivágunk a télnek. Az ablakmosó folyadékot már szeptembertől érdemes télivel utántöltögetni, hogy amikor beköszöntenek a reggeli fagyok, akkor is biztonságban legyen az ablakmosó tartály. Aztán hűtőfolyadék a villanyautókban is csordogál, amit néhány évente le is kell cserélni. Főleg használt villanyautó vásárlása után mindenképp érdemes ellenőrizni a hűtőfolyadék minőségét és megfelelő fagyállóságát, mert nagy meglepetést okozhat egy szétfagyott inverter. Az ablaktörlőlapátok frissességén is múlhat a biztonságos közlekedés. Ha az egyre gyakoribb esőkben nem töröl csíkmentesen az ablaktörlő, a tiszta kilátástól is megfoszthatjuk magunkat.

Csoki_víz

Ritka, de azért előfordulhat, hogy egy erős havazás, vagy egyéb forgalmi akadály miatt hosszú órákra az úton rekedünk, ilyenkor nem árt, ha van némi iható folyadék és néhány szelet csoki a kesztyűtartóban és persze egy meleg pokróc a csomagtartóban. Egy villanyautóban álló helyzetben 8-10 órán keresztül melegen tartható az utastér a legnagyobb hidegben is, de mi van ha éppen az utolsó 10 km-en akadunk el, amikor már csak 30 km van az akkuban.

A pótkereket sem árt ellenőrizni (felpumpálni), miután lecseréltük a nyári-téli kerekeket. Gyakori, hogy a nyári alufelni után télre lemezfelni kerül az autóra, aminek a csavarjai nem mindig kompatibilisek egymással. Tehát egy lemezfelni helyére ugyanazokkal a csavarokkal nem lehet feltenni az alufelnin lévő pótkereket és fordítva. Mindig legyen a pótkerékhez megfelelő csavar a pótkerék mellett, már ha olyan szerencsések vagyunk, hogy ezt az alapvető tartozékot nem spórolták ki a csomagtartónkból.

Persze mindez azoknak már nem érdekes, akik a tavalyi telet is elektromos autóval teljesítették. Ha tavaly már vettél téli gumit, vagy van jól bevált autó+téli gumi kombinációd, akkor írd meg a tapasztalataidat hozzászólásban, hátha segít a többi villanyautósnak választásban!

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. Autóelektronikát és energetikát is tanultam, ezért vannak elméleti ismereteim az elektromos hajtású járművek működéséről. Ezen kívül van egy kis rálátásom villamosenergia termelés és elosztás világára is. Már 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de szomorúan látom, hogy a jól használható, teljes értékű villanyautó kevés van a piacon. Ami ennél is rosszabb, ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Rengeteg tévhit kering az interneten a villanyautók használhatóságával kapcsolatban, ezért írásaimmal igyekszem pontos és hiteles információt szolgáltatni, hogy bebizonyítsam, igenis érdemes az elektromobilitással hosszú távon is foglalkozni. Szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.