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
auto
2024. 04. 16. kedd

Az elektromos autók előnyei közé tartozik, hogy a tulajdonosok megválaszthatják, honnan, milyen forrásból szeretnének hozzájutni a járművet működtető energiához, ily módon lehetőségük adódik azt a megoldást választani, ami a lehető legkevesebb szén-dioxid kibocsátással jár. Világszerte gyakori jelenség, hogy a villanyautósok napelemeket szereltetnek fel házuk tetejére, így kocsijukat 100%-ban megújuló energiaforrásból tudják feltölteni, néhányan viszont továbbgondolták ezt a koncepciót, és a napelemeket egyenesen az autó tetejére telepítették. A tető kis felülete, és a kedvezőtlen beesési szög miatt ez a módszer nem kifejezetten hatékony, mégis több autógyártó kínált ilyen opciót autójához, köztük a Toyota és a Fisker is. A napelem-tetős irányvonalhoz most a Hyundai és a Kia is csatlakozik, miután a két dél-koreai autógyártó tegnap bejelentette, hogy közösen fejlesztett napelemes üvegtetővel látják el autóikat már 2019-től kezdődően. A lehetőséget azonban, hogy a felhasznált energiát saját maga termelje meg az autó, nem csak az elektromos meghajtású gépkocsik kapják meg: a napelemes rendszer három generációban fog érkezni, melyek közül az első a hibridekre, a második a belsőégésű motoros autókra, a harmadik pedig az akkumulátoros járművekre kerül fel, javítva az autók hatékonyságát. A gyártók elmondása szerint egy átlagos nap során az időjárástól függően akár az akkumulátor 30-60%-át is feltöltheti a napelem. A napenergiát hasznosító tető 2019-ben jelenik meg először a Hyundai autóin, a Kia pedig valamikor a későbbiekben fogja megkezdeni a technológia alkalmazását.

„Számítunk rá, hogy a jövőben számos különböző áramtermelő technológia megjelenik gépjárműveinkben. A napelem-tető egyike ezen technológiáknak, ami azzal jár, hogy az autók többé nem csak passzív energiafogyasztók, hanem aktívan termelni is fognak. Ez egy izgalmas fejlesztés, ami segíti az autótulajdonosokat energiafogyasztóból energiatermelővé válni” – mondta el a Hyundai egyik igazgatója.

Egy Electrek-olvasó számításaiból kiindulva, ha egy felhőmentes, napsütéses napot veszünk alapul valahol az Egyenlítő közelében, akkor 1000 W/négyzetméternyi besugárzási energiával, és 2,3 négyzetméter tetőfelülettel számolva egy óra alatt elméletileg 2300 Wh elektromosságot szívna fel az autónk abban az esetben, ha a napelem hatásfoka 100% lenne, de ez ugyebár lehetetlen. Ha a kedvező körülmények 6 órán keresztül fennállnak, akkor ez 13 800 Wh energiát jelent, de valós, 20% környéki hatásfokkal kalkulálva már csak 2760 Wh, azaz 2,76 kWh-ról beszélhetünk, ami közel 15 kilométernyi hatótávot ad az autónak. Ezt persze számos más tényező befolyásolja, hiszen a napelem felhős időben is képes energiát termelni, de jól látszik, hogy a napelemek nem fognak eget rengető hatást gyakorolni a hatótávra. Persze van olyan szituáció, amikor jól jön az a plusz pár kilométer, a kérdés csupán az, hogy a rendszer mennyivel fogja megdobni az autók árát.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.