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
auto
2024. 04. 26. péntek

Tizenkét független autóipari újságíró döntése alapján a Jaguar I-PACE lett az év autója Németországban, maga mögé utasítva 58 másik versenyzőt, melyek az elmúlt egy évben jelentek meg az ország autópiacán. A megmérettetésben egyaránt voltak benzines, dízeles, elektromos, és üzemanyagcellás járművek is, de az öt finalista közé végül két kibocsátásmentes gépkocsi jutott: a Jaguar villanyautója, és a hidrogénnel hajtott Hyundai Nexo. A zsűri az autók dizájnját, teljesítményét, vezetési élményét, kezelhetőségét, jövőbeni életképességét, és általános jelentőségét pontozták, mind a közúton, mind a Bilster Berg versenypályán mutatott produkciójuk alapján. Elsősorban a vezetési dinamikáját, erejét, és magával ragadó stílusát kiemelve az I-PACE lett az első helyezett, az Audi A6-os, a Volkswagen Touareg, és a Peugeot 508 elég kerülve. A Jaguar győzelme nem csak azért fájhat a német autógyártóknak, mert a brit gyártó hónapokkal a Mercedes-Benz az EQ C és az Audi az e-tron sportterepjáró előtt tudta piacra dobni első tisztán elektromos modelljét, hanem mert az autóipar fellegvárában nem egy nagy német autógyártó, hanem egy viszonylag kis brit manufaktúra győzedelmeskedett. Jens Meiners, a zsűri egyik tagja és szóvivője így nyilatkozott:

„A Jaguar I-PACE nem csupán az első prémium elektromos jármű egy már befutott autógyártótól, hanem az elektromos meghajtásra tervezett struktúra előnyeit is kompromisszumok nélkül használja. Teljesítménye lenyűgöző, dizájnja és praktikussága kiemelkedik, ezért lett végül az I-PACE a győztes az erős mezőnyben.”

Forrás: Jaguar

Az ehhez hasonló autós díjak egyébként nem szoktak kifejezetten népszerűek lenni az emberek körében, elsősorban a döntőbírók szubjektív megítélései alapján, hiszen mind tudjuk, hogy mindenki szemében más számít jó autónak. Az I-PACE által megnyert GCOTY (German Car of The Year) megmérettetésnek ráadásul nincs is hosszú évekre visszanyúló hagyománya – ez az első év, hogy az újságírók összeállították a listát, és győztest hirdettek. Többen megkérdőjelezik emiatt e díj hitelességét és függetlenségét, amit tovább erősít az is, hogy az I-PACE számos más fórumon meglehetősen alacsony értékelést kapott. A villanyautó legfőbb kritikája az alacsony hatékonyság, ami miatt a 90 kWh-s akkucsomagja csupán 380 kilométer körüli hatótávot biztosít, azaz kevesebbet, mint az alap Tesla Model X, a Hyundai Kona EV, vagy a Chevy Bolt EV egy kisebb akkupakkal. Mindenesetre, ez egy jó reklám a Jaguarnak, és egy jelzés a vásárlóknak, hogy nem kell félni az elektromos meghajtástól.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.