2017 nyarán óriási fordulat volt a magyarországi töltőhálózatban, hogy a Lukoil üzembe helyezte az ország legpraktikusabb helyen, autópálya pihenőkben üzemelő elektromos autó villámtöltőit az M3-as autópálya mogyoródi szakaszán lévő két benzinkúton. Akkor bizakodóan azt hittük, hogy a Lukoil példája nem csak cégen belül, de a versenytársak között is népszerű lesz, illetve hogy a telepítés nem véletlen lett a fizetést lehetővé tevő 170/2017 kormányrendelet megjelenésére időzítve. A Lukoil töltői azóta is rendkívül népszerűek, hiszen az ingyenesség miatt annak is megéri itt töltenie, aki a közelben lakik és nap mint nap egyébként is elhajt a töltők valamelyike előtt. Az ingyenesség és a ritkás töltőhálózat miatt érthető módon gyakran alakulnak ki sorok a készülék előtt, amit az üzemeltető 2018. október 15-től egy új applikációval igyekszik megszüntetni.
A BookMyCharging mind Androidra, mind pedig iOS-re elérhető alkalmazás, amivel akár 45 perccel a tervezett érkezésünk előtt le tudunk foglalni egy vagy két darab 15 perces töltési ablakot, így ha időben foglalunk és szerencsénk is van, akkor nem kell várjunk a töltőre.
Az új rendszer bármennyire is jónak tűnik első hallásra, nem aratott osztatlan sikert a villanyautós közösségben. Az csak egy dolog, hogy ez már a sokadik alkalmazás, amit telepíteni kell a telefonunkra, de a lefoglalt töltő már 10 perccel az érkezésünk előtt nem használható. Ha pedig késünk 5-10 percet, akkor nem csak mi bukjuk azt az időt, hanem az is, aki 10 perccel a foglalásunk előtt ért a töltőhöz és nem foglalt előre időpontot. Ő akár 20 percet is állhat az üres töltő előtt, miközben azalatt akár fel is tölthette volna az autóját. A mi 30 perces foglalásunkkal együtt az ő várakozása pont 40 percre nő.
Meg is szerveztünk egy kis találkozót a Lukoil Gödöllő M3-as Dél nevű töltőhöz, hogy forgassunk egy videót a lehetséges kellemetlenségekről, de az élet egy teljesen más problémával is szembesített bennünket.
Először is nem számítottunk rá, hogy nem csak nekünk, de másnak is lesz problémája a rendszerrel. Érkezésünkkor a Villanyautósok Közösségének két tagja próbálta megfejteni, hogy miért is nem megy a töltésük, majd mi is nagyon hasonló problémába ütköztünk. Egészen a videó vágásáig nem jöttünk rá, hogy az applikációban a dél ikonra kattintva pont az északi állomáson lévő töltőt választjuk ki, így azon foglaltunk és azon próbáltuk a töltőt elindítani is. Ennek az oka pedig csak annyi, hogy az applikációban nem az ikon, hanem az ikon hegye alatti terület kattintható. Így mikor mi az applikáció által felkínált nagyításnál a déli töltőhöz tartozó ikonra kattintottunk, akkor valójában az északi marker által mutatott, a déli ikon által takart területet érintettük meg. Nem egyszer, hanem egymás után háromszor is. A térkép nagyításával illetve az applikáció tudatos használatával (nem a markert, hanem a marker hegye által mutatott területet megérintve) természetesen hibátlanul kiválasztható a helyszín, de ahogy a mi esetünk és a többi felhasználó példája is mutatja erre nagyon oda kell figyelni.
Ettől függetlenül továbbra is az a véleményünk, hogy a nyilvános töltők elérhetőségét nem az előre foglalás, hanem egy ésszerű árazási rendszer tehetné igazán rendbe, így a töltőket csak az és csak annyi ideig foglalná, akinek és ameddig arra feltétlen szüksége van. Az átmeneti időszak nehézségei ellenére hálásak vagyunk a Lukoilnak, hogy közel másfél éve két rendkívül fontos helyszínen (M3-as mentén és Miskolcon) is biztosítja az elektromos autó villámtöltést. Ezek nélkül a töltőpontok nélkül az ország keleti fele még ennyire sem lenne járható, mint most.