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
auto
2024. 06. 15. szombat
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

2017 nyarán óriási fordulat volt a magyarországi töltőhálózatban, hogy a Lukoil üzembe helyezte az ország legpraktikusabb helyen, autópálya pihenőkben üzemelő elektromos autó villámtöltőit az M3-as autópálya mogyoródi szakaszán lévő két benzinkúton. Akkor bizakodóan azt hittük, hogy a Lukoil példája nem csak cégen belül, de a versenytársak között is népszerű lesz, illetve hogy a telepítés nem véletlen lett a fizetést lehetővé tevő 170/2017 kormányrendelet megjelenésére időzítve. A Lukoil töltői azóta is rendkívül népszerűek, hiszen az ingyenesség miatt annak is megéri itt töltenie, aki a közelben lakik és nap mint nap egyébként is elhajt a töltők valamelyike előtt. Az ingyenesség és a ritkás töltőhálózat miatt érthető módon gyakran alakulnak ki sorok a készülék előtt, amit az üzemeltető 2018. október 15-től egy új applikációval igyekszik megszüntetni.

A BookMyCharging mind Androidra, mind pedig iOS-re elérhető alkalmazás, amivel akár 45 perccel a tervezett érkezésünk előtt le tudunk foglalni egy vagy két darab 15 perces töltési ablakot, így ha időben foglalunk és szerencsénk is van, akkor nem kell várjunk a töltőre.

Az új rendszer bármennyire is jónak tűnik első hallásra, nem aratott osztatlan sikert a villanyautós közösségben. Az csak egy dolog, hogy ez már a sokadik alkalmazás, amit telepíteni kell a telefonunkra, de a lefoglalt töltő már 10 perccel az érkezésünk előtt nem használható. Ha pedig késünk 5-10 percet, akkor nem csak mi bukjuk azt az időt, hanem az is, aki 10 perccel a foglalásunk előtt ért a töltőhöz és nem foglalt előre időpontot. Ő akár 20 percet is állhat az üres töltő előtt, miközben azalatt akár fel is tölthette volna az autóját. A mi 30 perces foglalásunkkal együtt az ő várakozása pont 40 percre nő.

Meg is szerveztünk egy kis találkozót a Lukoil Gödöllő M3-as Dél nevű töltőhöz, hogy forgassunk egy videót a lehetséges kellemetlenségekről, de az élet egy teljesen más problémával is szembesített bennünket.

Először is nem számítottunk rá, hogy nem csak nekünk, de másnak is lesz problémája a rendszerrel. Érkezésünkkor a Villanyautósok Közösségének két tagja próbálta megfejteni, hogy miért is nem megy a töltésük, majd mi is nagyon hasonló problémába ütköztünk. Egészen a videó vágásáig nem jöttünk rá, hogy az applikációban a dél ikonra kattintva pont az északi állomáson lévő töltőt választjuk ki, így azon foglaltunk és azon próbáltuk a töltőt elindítani is. Ennek az oka pedig csak annyi, hogy az applikációban nem az ikon, hanem az ikon hegye alatti terület kattintható. Így mikor mi az applikáció által felkínált nagyításnál a déli töltőhöz tartozó ikonra kattintottunk, akkor valójában az északi marker által mutatott, a déli ikon által takart területet érintettük meg. Nem egyszer, hanem egymás után háromszor is. A térkép nagyításával illetve az applikáció tudatos használatával (nem a markert, hanem a marker hegye által mutatott területet megérintve) természetesen hibátlanul kiválasztható a helyszín, de ahogy a mi esetünk és a többi felhasználó példája is mutatja erre nagyon oda kell figyelni.

Ettől függetlenül továbbra is az a véleményünk, hogy a nyilvános töltők elérhetőségét nem az előre foglalás, hanem egy ésszerű árazási rendszer tehetné igazán rendbe, így a töltőket csak az és csak annyi ideig foglalná, akinek és ameddig arra feltétlen szüksége van. Az átmeneti időszak nehézségei ellenére hálásak vagyunk a Lukoilnak, hogy közel másfél éve két rendkívül fontos helyszínen (M3-as mentén és Miskolcon) is biztosítja az elektromos autó villámtöltést. Ezek nélkül a töltőpontok nélkül az ország keleti fele még ennyire sem lenne járható, mint most.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.