Akkucserélő állomás a Supercharger mellett – bepillantás a jövőbe?

A gyakran „Kína Teslájaként” emlegetett Nio egyike azon kevés autógyártó start-up vállalatnak, mely ténylegesen eljutott odáig, hogy értékesíteni kezdje elektromos járműveit – az ES8-as villanyos sportterepjárójából már 3350 darabot eladott a gyártás nyári kezdete óta. Most a Nio azon dolgozik, hogy az egyre növekvő számú autóinak az utakon töltési lehetőséget biztosítson, ám ahelyett, hogy a rendkívül nagyratörő kínai töltőtelepítési tervekre támaszkodna, 2020-ig inkább saját szolgáltatást indít egy 1100 akkumulátor-cserélő állomásból álló hálózat kiépítésével. Ennek munkálatait már meg is kezdte a Nio, és egy Reddit felhasználónak sikerült megörökítenie az egyik legelső állomás építését, mely éppen egy Tesla Supercharger villámtöltő-állomás mellett zajlik. Ezzel a képpel némi ízelítőt kaptunk arról, hogy hogyan is fog kinézni a jövő, amikor lépten-nyomon elektromos autó-töltőállomásokkal fogunk találkozni, ám érdemes feltenni a kérdést magunknak, hogy vajon tényleg ennyire különböző technológiák fogják-e várni az autósokat az utak mentén.

Forrás: Reddit/JayinShanghai

Az akkumulátorok cseréjére alapuló módszert már számos vállalat próbálta, köztük a Tesla is, és az egyik esetben sem bizonyult sikeresnek. Ennek egyik oka például az, hogy az aksi az elektromos autó legértékesebb alkatrésze, amire az autósok általában igyekeznek minél jobban vigyázni. Nyilvánvalóan nem szívesen cserélnék ki egy olyanra, amelynek állapotáról semmit sem tudnak. Emellett az akkucserélő állomások működtetése is egy logisztikai rémálom: meg kell róla győződni, hogy valamennyi helyszínen van elegendő feltöltött akkumulátor, hogy az oda érkező autósokat kiszolgálja. Magától értetődő, hogy minél lassabban töltődnek a használt aksik, annál többre van szükség egy helyszínen, azaz a vállalatnak érdeke minél gyorsabban feltölteni az akkukat. Ha pedig már így is, úgy is villámtöltésre kerül sor, nem egyszerűbb, ha az akkumulátor az autóban marad? Az akkucserélő megoldás jövője tehát kérdéses, ám a Nio igyekszik tanulni a korábbi példákból, és néhány újítással vonzóbbá tenni a technológiát a fogyasztók számára. A sanghaji start-up például a Renault Zoénál megismert akkumulátor bérleti sémát próbálja bevezetni, ami egyrészt a villanyautó árát is csökkenti, másrészt ezáltal a fogyasztó nem tulajdonosa az aksinak, tehát hajlandó lesz cserélni. A Nio állomásai ráadásul állítólag 3 perc alatt, teljesen önállóan elvégzik feladatukat, amivel jóval gyorsabban juthatunk egy teljesen feltöltött aksihoz, mint villámtöltve. Ha pedig a csereállomások mellett töltőoszlopok is rendelkezésre állnak (nem úgy, mint Izraelben, ahol az aksik váltogatása hatalmasat bukott a töltőinfrastruktúra hiánya miatt), akkor már végképp jól jöhetnek az automata akkucserélő állomások. Érdekes lesz látni, hogy a Nio hogyan boldogul majd ezzel a megoldással.

EZT OLVASTAD MÁR?  Messze mindenki előtt jár akkumulátor-technológiában a Tesla

Elektromos autót használsz?