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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Messzemenő következményei lehetnek a Panasonic és a Toyota szövetségének

elektromos autó

A Nikkei ázsiai üzleti lap tegnapi fülese volt, hogy a Panasonic és a Toyota vegyesvállalatot készülnek létrehozni akkumulátorgyártásra. Az elsőre dögunalmas üzleti hír rendkívül fontos lehet a villanyautózás jövője szempontjából.

Az utolsó bástya

Kicsit ironikus, hogy pont a hibridek és ezzel a villanyautózás egyik úttörőjének számító Toyota az egyedüli jelentős autógyártó a világon, amelyik még nem tett hitet a tisztán elektromos autók mellett. Miközben az 1997-ben bemutatott Prius a villanyautózás újkori történetének egyik legfontosabb mérföldköve, a vállalat (nyilvánosan) továbbra is a hibridekben és a hidrogén meghajtásban látta eddig a jövőt. És mivel a cég a VW csoporttal versengve a világ első vagy második legnagyobb autógyára évek óta, számít, hogy ők mit gyártanak.

Az eredeti Toyota Prius. Őt sem a design adta el…

A mostani hírek szerint a 2020-ra létrejövő vegyesvállalattól, melynek 51%-a a Toyota, 49%-a a Panasonic kezében lesz, azonban olyan akkumulátorok gyártását várják, amelyek kapacitása akár ötvenszerese is lehet a mostani hibridekben használt megoldásoknak. A már-már utópisztikus (és felesleges) beharangozott kapacitásnak, valószínűleg inkább az energiasűrűség növelése lesz a haszna. Tehát nem feltétlenül arról van szó, hogy a kevesebb mint 9 kWh-ás Prius egy 450-es szörnyszülött aksit kap, hanem, hogy könnyebbek és olcsóbbak is lehetnek a mai benzinesekhez hasonló hatótávú villanyosok. A két cég abban is megállapodott, hogy közösen dolgoznak majd a jövő akkumulátor technológiáin, így például a szilárdtest aksikon is.

A sorok között

Azonban azon túlmenően, hogy ez a lépés pozitív irányba mozgatja a világ egyik legnagyobb autógyárának villanyautós terveit, egyéb gyártók kínlatára is komoly hatása lesz a megállapodásnak. A tervek szerint ugyanis az új vegyesvállalat aksijait fogja majd használni a Mazda, a Daihatsu és a Subaru és próbálják megnyerni a Hondát is a szövetségnek.

 

Panasonic cellák a Teslákhoz. Forrás: Bloomberg

Amiről a Nikkei cikke nem szól, de szintén érdekes lehet, hogy a megállapodásnak milyen hatása lehet a Teslára. A jelenlegi információk szerint az új közös vegyesvállalatba mozgatja át a Panasonic a japán és kínai akkumulátorgyárait. Mivel a Model S és a Model X celláit a Panasonic japán üzemei szállítják, felmerül a kérdés, hogy mi lesz ezek gyártásával. Érdekes egybeesés, hogy a Tesla és a Panasonic közötti 2 milliárd darab 18650-es celláról szóló szerződés becslések szerint nagyjából mostanában futhatott ki. A legkisebb 75 kWh-ás akkumulátorok kivezetése kapcsán már elmélkedtünk róla, hogy lehetséges ez a lépés új, a nevadai Gigafactoryban készülő 2170-es cellákra épülő aksi csomagok megjelenését készíti elő a Teslánál. Ez időben elég jól egybeesne a japán 18650-es cellák kivezetésével.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.