PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD00OTkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9NDk5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTQ5OS1tLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvdmlsbGFueWF1dG9zb2stbGVhZC00OTktdy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtNDk5LXcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Talán közismert tény, hogy a Tesla nem költ marketingre – legalábbis a szó hagyományos értelmében nem. Tévé és óriásplakát reklámokat soha nem vettek, de Elon Musk celebritásán kívül van azért még pár eszközük, amivel a vásárlásokat stimulálják. Ilyen volt például a referral azaz ajánlási program eddig, február 1-gyel azonban véget ér a promóció.

Alternatív megoldások

Szóval Elon Musk nem hisz a hagyományos reklámokban, pénzkidobásnak tartja, de, ugye jó bornak is kell a cégér. A Tesla vásárlói azonban gyakran a márka legjobb nagykövetei is – számtalan anekdota volt már régen is arról, hogy aki egyszer ilyen autót vett, az szépen lassan elültette a bogarat az ismerősök, barátok, vagy ma már a Youtube korában tíz és százezrek fülében. Az alábbi grafikon a legtöbb ajánlással rendelkező Teslások listája. Én 8 népszerű Tesla youtuber nevét fedezem fel: Andy Slye, David és Erik a DaErik-ből, Kim azaz TeslaLike, Zac a Now You Know-ból, Ben Sullins a Teslanomicsból, Trevor úgy is mint Model 3 Owners Club, illetve persze Tesla Bjørn. És itt van az Electrek főszerkesztője Fred Lambert is.

A legtöbb ajánlást összegyűjtők listája. Nekik 50 ajánlásonként jár egy negyed millió dolláros Roadster. Forrás: Teslanomics & Teslastats.no

Erre épült rá a 2015 második negyedévében bevezetett ajánlási program. Az alap ötlet egyszerű volt: ha már úgyis a cég vevői a legjobb reklámhordozók, akkor motiváljuk őket is és a potenciális új vásárlókat is valami kis ajándékkal. Aki vett egy Teslát, kapott egy ajánlói kódot és ha azt egy ismerőse felhasználta neki is csurrant cseppent valami.

Tombola

A program tartalma többször változott. Az ajánlói oldalon kezdetben viszonylag olcsó, de izgalmas ajándékok voltak. Látogatás a nevadai Gigafactoryba, meghívó a Tesla soron következő nagy termék bejelentésére, Tesla logós bőrkabát és sporttáskák – ráadásul még jól is néztek ki a cuccok -, később az a bizonyos 500 dolláros mini-Tesla a gyereknek. Aki pedig 5 ajánlást kvalifikált, azaz 5-en vásároltak autót az ő kódjával, az kapott vagány 21 colos alkufelniket a Teslájára. Ez utóbbi azt jelentette, hogy kb.  500 ezer dollárnyi autó eladása után 2 ezer dollárnyi „jutalékot” kap az ajánló. Sőt, év végén kisorsoltak egy fullos Model X-et is.

Egész jó cuccokat lehetett „nyerni”. Forrás: Electrek/Tesla

Vásárlói oldalon, a kód felhasználásával 1000 dollár kedvezményt lehetett kapni, amit később  az autó életére szóló ingyenes Supercharger használat váltott fel. Nem rossz, sőt. A gondok akkor kezdődtek, amikor ajánlói oldalon bekerült a programba a Roadster is, hiszen minden S/X ajánlás 2% kedvezményt jelentett a 2020-as sportautó 250 ezer dolláros „founder series” kiadásának árából. Illetve, még inkább akkor, amikor már a Model 3 vásárlásával is ajánlást lehetett szerezni – ennek párjaként vásárlói oldalon 6 hónap ingyenes villámtöltés járt a kis Tesla mellé.

Forrás: Tesla

Csakhogy a vártnál többen, jelen állás szerint 82-en értek el több mint 50 ajánlást, ami már egy ingyen Roadsterre kvalifikálja őket. (Persze ez azt is jelenti, hogy ők fejenként több mint 5 millió dollárnyi forgalmat generáltak a Teslának). És több mint százan lehetnek jogosultak valamilyen százaléknyi kedvezményre.

Persze voltak visszaélések is a programmal. Ajánlói oldalon sokan elkezdték az interneten pénzért árulni, vagy spamben „népszerűsíteni” a kódjukat. Vásárlói oldalon pedig volt arra is példa, hogy egy holland taxis az ingyenes Supercharger használatra építette üzleti modelljét és amikor a Tesla ezt megpróbálta leállítani, perre ment, amit meg is nyert. (Hát igen, tetszettek volna a Teslánál igazi ügyvédekkel ÁSZF-et íratni, amiben a kereskedelmi felhasználás ki van zárva…) Na ja. A Teslának is megvan a maga GreenGo-ja.

Viccesen olcsó

Ezzel együtt, a többi nagy autóipari céghez viszonyítva viccesen olcsó volt a Tesla ajánlási programja. Nagyon ráérős Reddit felhasználók végigszámolták és az elmúlt majd 4 évben 65 millió dollárra becsülik a program költségét. Ha ezt elosztjuk az idő közben eladott 465 ezer autóval, akkor autónként nagyjából 140 dolláros költséget kapunk.

Forrás: Redit/TeslaMecca

A Teslanomic csatorna házigazdája, a privátban analitikával, számítógépes adatelemzéssel foglalkozó Ben Sullins számításai szerint, ha az ajánlással eladott Model S/X/3 autók átlagárát 70 ezer dollárnak vesszük, akkor a program több mint 3 milliárd dollár forgalmat generált a cégnek.

De mégis hogy viszonyul a Tesla programjának költsége a többi nagy autógyártó marketing költéséhez? Nos, az Autonews egy 2016-os cikke felsorolja, hogy melyik nagy autógyár/konszern mennyit költött reklámra a 2015-ös évben. Csak, hogy picit sokkoljak, az autóipar összesen 47 milliárd (!) dollárt költött reklámokra 4 évvel ezelőtt. Ezt már csak el kellett osztani a vállalatok 2015-ös eladott darabszámával. (Az autóipar marketing költségek kapcsán gyakran használt metrika az autónkénti költség). Íme:

Forrás: Automotive News / Wikipedia

Hogy akkor mégis mért áll le a Tesla programja? Nos ezt csak Elon musk tudja, bár hivatalosan is a költségeket említette.

Valószínű, hogy emögött is az van, hogy az idei első negyedévben minden centet megfognak, hogy pluszban legyen a mutató, ezért kellett beáldozni a programot. Illetve, és ez fontos részlet, egyértelműen látszik, hogy az ajánlások száma a Model 3 megjelenésével rohamosan nőni kezdett.

Forrás: Teslanomics/Teslastats.no

A Tesla egyébként elég magabiztos lehet az autói iránti keresletben, hiszen miután kivezette a legolcsóbb S/X modelleket, most leállította legjelentősebb marketing programját is. Úgy látszik így is kelendő a termék.

Ha a következő két hétben Teslát rendelnél, akkor használd a http://ts.la/gbor8951 ajánlói kódot, hogy ingyen használhasd a Supercharger hálózatot.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.