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
auto

Hétfőtől megszűnik a legkisebb Model S és X

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

Rendkívül érdekes bejelentéssel borzolta fel a kedélyeket Elon Musk a Tesla első embere úton hazafelé Kínából. Musk egyébként a sanghaji Gigafactory 3 alapkőletétele után tegnap még találkozott Li Keqianggal, a Kínai Népköztársaság miniszterelnökével, ma, budapesti idő szerint hajnali fél 1 körül viszont már a cég zászlóshajóival a Model S-sel és X-szel kapcsolatban tett egy meglepő bejelentést: megszűnik a 75-ös akkumulátor.

Amit eddig tudunk

Túl sok háttér információnk nincs, találgatni pedig majd inkább lejjebb fogunk, most nézzük mi az ami biztos.

A fenti szűkszavú üzenetből annyi derül ki, hogy most vasárnap lehet majd utoljára rendelést leadni a a 75 kWh-ás akkumulátorral szerelt Model S és X típusokra. Valószínű, hogy azért raktáron még lesz pár autó, így akinek jó az ami készleten van, még egy pár hétig talál magának ilyet. Után, egyelőre, csak a 100-as aksi lesz.

Egy kérdésre Musk cáfolta, hogy az S és X típusok kivezetésre készülnének – miért is tennék, hiszen évek óta a maximális éves 100 ezres darabszámmal pörög a gyártósor, ami pont duplája az eredeti terveiknek.

Szintén egy Twitteres kérdésre válaszul Musk azt is elárulta, hogy a Model 3-hoz hasonlóan mostantól az S és az X sem az akkumulátor teljesítményével lesz megnevezve, hanem a rövid/közepes/nagy hatótávú megjelöléseket használják majd. Az átlagfelhasználó számára ez talán egyszerűbb, de azért remélhetőleg nem lesz hét pecsétes titok, mekkora aksi van az autónkban. A kis Tesla esetében sokáig csak találgattunk és csak a hivatalos amerikai hatósági dokumentáció árulta el a tényleges méretet.

OK, de miért?

A kérdés logikus, a válasz viszont több fajta is lehet.

Az első opció az, hogy távolítani akarják egymástól a 3/Y platformot és a nagyobbik S/X testvéreket. Magyarul levegőt akarnak adni a Model 3 és SUV testvére drágább verzióinak. Biztosan lesznek majd olyan szalagcímek amik szerint a Model 3 megölte az olcsóbb S/X eladásokat.

A gond ezzel az elmélettel csak az, hogy nettó hülyeség. Egyrészt ott, ahol van részletes adatunk – lásd Norvégia – abszolút egyértelmű, hogy az eladások döntő többségét a kisebbik akkus, olcsóbb verziók teszik ki. A cég 2016 nyarán mutatta be a jelenleg is kapható 75-ös és 100-as verziókat és a Tesla legnagyobb európai piacán ma több mint 7000 fut a kisebbik akkumulátorral felszerelt Model S-ből, míg kevesebb mint 1200 a nagyobbikból. Model X-nél kicsit jobb az arány, 5800/3200 a nagy akkumulátor javára, mivel ennél a nehezebb, nagyobb autónál a kis aksi hatótávja sokaknak már a fájdalomküszöb alatt volt. A Model Y pedig még vagy 1-1,5 évre van, tehát még ha a Long Range Model 3 fel is szívná az olcsóbbik S-ek piacát (ennyit nem fog…) az X eladásait akkor is a harmadára csökkentené a lépés.

Szerintem sokkal logikusabb az, hogy a Tesla ismét szintet akar lépni és új akkumulátor opciókat kapunk a következő pár héten belül.

Az egyik lehetőség, hogy mostantól a 100-as lesz a belépő szint és kapunk egy 120 kWh körüli csúcsverziót. Ez akár egy burkolt áremeléssel is járhat, tehát a 100-as ugyan olcsóbb lesz mint most, de nem megy le teljesen az eddigi 75-ös árszintjére. Ezzel picit tágítanák a legdrágább Model 3-ak piacát is, mert nagyobb lenne a rés a két autó között.

A másik opció, és talán ez még valószínűbb, hogy hamarosan kapunk egy 85-90 kWh körüli új belépő modellt, a 100-as aksit pedig egy 110-120 közötti verzió váltja. Ez jobban beleillik a Tesla eddigi gyakorlatába.

Tesla energiatároló egység 2170-es cellákból

A korábbi nyilatkozatok szerint, a két nagyobb autó egyelőre marad a jól bevált 18650-es cellákon, azonban eddig azt hittük ezek elérték kapacitásuk felső határát, és ezen a platformon nagyobb akkumulátor már nem várható. Ha viszont a Tesla a jobb hűtés és a jövőbeli nagyobb töltési sebesség (Supercharger v3) kedvéért teljesen áttervezte az akkupakkot, akkor akár az elmúlt évek eredményeit felhasználva talán ki tud sajtolni még ennyit a régebbi formátumból.

Ha ezzel a lépéssel egyben át is térnek a Model 3-nál használt 2170-es cellákra, akkor szabad a gazda, akár ezektől eltérő új aksi méreteket is kaphatunk. Ez csak azért kérdéses, mert Musk korábbi nyilatkozatai szerint ez az autók jelentős áttervezésével járna és a Gigafactory 1 teljes termelése is jelenleg le van kötve a Model 3 és az energia termékek (Powerwall, Powerpack) részére. Bár tudjuk, hogy a Panasonickal karöltve folyamatosan bővítik a gyártást.

Egy biztos, Musk ismét bizonyította, hogy ért a marketinghez, mert most hetekig mindenki ezt fogja találgatni.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.