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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Legalább egy éve folyamatosan halljuk az ígérgetést egyre több autógyártótól, hogy majd 2020-ban, majd két év múlva, majd 2021-ben, stb. a teljes modelpalettánknak lesz elektromos változata, a városi miniautóktól kezdve a családi autókon és SUV-okon keresztül a kisteherautókig, sőt meg se álljunk a kamionokig.

Sokszor már csak nevetünk az ilyen ígéreteken, vagy legyintünk egyet, ígérni könnyű, mutassanak be végre valamit. Azért vizsgáljuk meg, mi lehet a bűvös két éves ígérgetés hátterében?

A BloombergNEF, a Bloomberg tiszta energiákkal, szállítmányozással, digitális technológiákkal, innovatív anyagtudománnyal stb. foglalkozó kutatóintézete 2010-től kezdve minden évben megvizsgálja a lítium-ion akkumulátorok árának alakulását. Az elmúlt 8 évben drasztikus árcsökkenés következett be az akkumulátorok piacán, melynek legfőbb oka az egyre növekvő igény miatti egyre nagyobb gyártási volumen, így a méretgazdaságosság növekedése. A hivatkozott cikkben arról is írnak, hogy a közölt árak alapján mindkét irányból kaptak kritikát, volt aki azt mondta, az árak már egyértelműen alacsonyabbak az általuk közzétett árnál, mások épp az ellenkezőjét mondják, túl alacsonynak tartották az árakat. Ezek a kritikák azonban éppen azt sugallják, hogy reális átlagárat sikerült meghatározniuk a szakértőknek.

A 2018 év végi eredménnyel kiegészített adatsor az alábbi:

Az első nagyobb példányban gyártott elektromos autók 2011-2012 körül jelentek meg a piacon (pl. a Nissal Leaf első generációja vagy a Mitsubishi i-Miev), a grafikonon jól látható, hogy azóta legalább negyedére csökkentek az akkumulátor árak, így az autók árának egyre kisebb részét teszi ki az akkumulátor ára, még akkor is, ha az első autókhoz képest mára háromszorosára nőtt az átlagos elektromos autóba beépített akkumulátor kapacitás.

A trend nagyon is biztató, az éves átlagos 20% körüli árcsökkenés eredményeképp néhány éven belül elérhetjük azt a bűvös 100 dollár/kWh árat, amit több iparági szakértő kulcsfontosságú értéknek tart. Ez az a határérték, ahol az elektromos autók gyártása már komoly bevételt jelenthet az autógyártóknak, így pedig nem csak tapasztalatgyűjtés vagy a teljes flotta káros anyag kibocsátási átlagának csökkentése érdekében fognak elektromos autót gyártani.

A lítium-ion akkumulátor árak változása várható alakulása a következő években (Forrás: BloombergNEF)

Sokkoló adat, hogy 2011-ben, az első Nissan Leaf megjelenésekor egy 24 kWh akkupakk ára 21 500 dollár lehetett, ami több mint 6 millió Forint, jó eséllyel nem sokat keresett az autón akkoriban a Nissan. Összehasonlításképp nézzük meg a mai árát egy manapság átlagosnak mondható 40 kWh és egy ma még nagynak számító 70 kWh kapacitású akkumulátornak a következő évekre kivetítve az eddigi árváltozást.

2018 2024 2030
40 kWh akkupakk 7040 $ (kb. 2 millió Ft) 3760 $ (kb. 1,1 millió Ft) 2480 $ (0,7 millió Ft)
70 kWh akkupakk 12 320 $ (kb. 3,6 millió Ft) 6580 $ (kb. 1,9 millió Ft) 4340 $ (1,25 millió Ft)

Azaz 5 év múlva várhatóan olcsóbb lesz egy 70 kWh akkumulátor, mint ma egy 40 kWh csomag, így remélhetőleg a mai elektromos kisautók áráért családi méretű autókat kaphatunk majd nagyobb akkumulátorral. Talán ezért vár ki a legtöbb gyártó?

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.