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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

T-Day: partra szálltak a Tesla Model 3-ak Európában.

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

Mint arról folyamatosan beszámoltunk az elmúlt hetekben, a Tesla már az év legelső napjaiban megkezdte az Európának szánt Model 3-ak gyártását. Ma reggel 5 óra 29 perckor pedig már meg is érkezett az első szállítmány.

Az internet népe mindent lát

A kaliforniai gyártó ha akarta volna se tudta volna nagyon titokban tartani a felénk tartó kis Teslák pontos státuszát. Már az első széria gyártásának végével, január 8-án kaptunk képeket a fremonti gyár udvarán parkoló több száz európai rendszámtartós Model 3-ról.

Az első európai 3-asok várják a gyár udvarán trélert. Forrás: Reddit/ABigFalconRocket

Mára már minden Tesla rajongó ismeri a san franciscói 80-as dokkot, ahol a Teslákat rakodják a Hyundai Glovis autószállító hajóira. Tudtuk mikor indult el a Glovis Captain, a Comsos és a sorban többi teherszállító, követtük az útjukat a Panama csatornán át és többen már úgy használják a Marine Traffic hajózási oldal GPS követős térképeit, mint más a BKK Futár appot.

Vontatóhajó húzza be az utolsó pár méteren a hatalmas teherszállítót. Forrás: Twitter/TeslaStars

A Captain január 12-én indult el San Franciscoból, és eredetileg február 3-án hajnalban érkezett volna, de egy atlanti óceáni vihar miatt pár napot várakozott az Azori Szigeteknél. Ma reggel 5 óra 29 pereckor viszont végre befutott a belga Zeebrugge kikötőjébe, ahol az ICO logisztikai vállalat mintegy 4000 négyzetméteren, 300 töltővel látott el és 3000 Tesla fogadására alakított ki egy területet 2,5 millió Euróért. Bár egy ilyen hajó akár 6000-6500 autó befogadására is alkalmas, valószínűleg csak fele ennyi Tesla érkezhet egyszerre a dokk kapacitása miatt. A maximális kihasználtsággal ellentétben a Tesla a gyors, folyamatos, heti szállítás mellett döntött. Az így feltöltött Atlanti szállítási csatornán egyszerre akár 10.000 autó is úton lehet 3-4 hajó fedélzetén és úgy néz ki talán Model S és X is lehet közöttük.

Itt még türelmesen várt a sorára a dokk előtt a hajó. Forrás: Twitter/TeslaStars

Így nehéz pontosan megmondani mennyi Model 3 érkezett most, de a különböző európai Teslás fórumok alapján az első vásárlók már akár jövő héten megkaphatják autóikat.

Csak Európának és Kínának gyártanak

A Tesla pár napja megtartott szokásos pénzügyi beszámolóját követő telekonferencián azt is megerősítették, hogy a fremonti üzem jelenleg csak exportra termeli a legkisebb Teslát. Ez a céget követőknek nem volt újdonság – bár egyes elemzőket meglepett és az amerikai kereslet drámai bedőlését vizionálták benne. A Tesla azonban eddig is így gyártotta a két nagyobb autót.

Forrás: CBS Television

A negyedév első 4-6 hetében, a helyi követelményekhez igazított export autók készültek, hogy azok nagyobbik része még az időszak vége előtt megérkezzen a vevőkhöz és a vállalat megkapja érte a pénzt a pénzügyi zárás előtt. A negyedév közepén aztán átváltanak a kanadai, majd a hazai termelésre, míg az utolsó két hétben már csak a nyugati partra termelnek. Így a negyedév végén mindössze pár ezer autó áll „kiszállítás alatt”, amikor is a cég bevételt nem tud rájuk könyvelni, de a költség benne áll a készletben.

Ez a mechanizmus nem biztos, hogy minden szempontból praktikus, de amíg nem indul be a regionális európai és ázsiai gyártás, addig szükséges és a Model 3-nál is hasonlót látunk. Így aztán nem meglepő, hogy a decemberi 25.250 helyett januárban mindössze 6500 kis Tesla talált gazdára Amerikában. Eszerint azonban akár 15-19 ezer Model 3 is készülhetett Kína és Európa számára és az eddig ismert 6 hajó, a Glovis Captain, Cosmos és Symphony, valamint a Grand Aurora, a CSCC Europe és a Morning Cindy révén úton van az amerikai piacokon kívülre.

A Top 15 eladott hibrid és villanyautó az USA-ban 2019 januárjában az InsideEVs szerint.

A legelső, sokkal kisebb szállítmány egyébként már valamikor decemberben befuthatott – azonban ezek még csak a cég saját bemutató és teszt folttájának részét képezték. A legfrissebb európai regisztrációs adatok alapján 57 darab biztosan jött a típusból, de ez a szám akár 82 is lehet a becsült adatokkal együtt. Mostantól viszont már ezres nagyságrendekről beszélünk majd.

A hivatalos európai regisztrációs adatok alapján minimum 57 Model 3 már januárban volt a kontinensen. Mivel vannak országok, ahol típusra bontva még nem voltak adatok, így becslések alapján akár 80+ is lehetett ez a szám. Forrás: teslamotorsclub.com

Az első hónap pontos európai értékesítési adatait majd valamikor nagyjából 1 hónap múlva tudjuk közölni.

Kikötött a Glovis Captain. Hamarosan megindul a kirakodás. Forrás: Twitter/TeslaStars

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.