Forradalmi aksitechnológiát vett a Tesla?

Hétfőn, az amerikai tőzsde nyitása előtt nem sokkal jelentette be a Tesla és a Maxwell Technologies, hogy a fremonti villanyautó gyártó felvásárolja a San Diego-i szuperkondenzátor fejlesztő céget. A 218 millió dolláros, tisztán részvénycserével kivitelezett üzletre még a Maxwell részvényeseinek is rá kell bólintaniuk, de egyelőre a tőzsdei árfolyamot látva ez csak formaság lehet.

A Szent Grál

A szuperkondenzátor, úgy is mint ultrakapacitás az energiatárolásnak egy már 60 éve ismert formája, amelyet az iparban már ma is több helyen használnak, de a jelenlegi villanyautó akkumulátorok kiváltására még mindig csak egy távoli ígéret. Legalábbis eddig így gondoltuk.

Forrás: Maxwell Technologies

A szuperkondenzátorok előnye a hagyományos akkumulátorokhoz képest, hogy sokkal gyorsabban tudnak nagy mennyiségű energiát kibocsátani és befogadni és élettartamuk is sokkal nagyobb. A Maxwell legújabb generációs termékei -40 és + 85 fok között működnek és akár 1 milliószor is újratölthetőek. Hátrányuk azonban az alacsonyabb energiasűrűség – a ma kapható példányoknál egy Tesla aksi 25-30x jobb ezen a területen. Ezért villanyautókban jelenleg maximum a fékerő visszanyerésben/visszatöltésben használhatóak, illetve esetleg a gyorsulást segíthetnék, de a lítium-ion akkumulátorok kiváltására nem alkalmasak. Egyelőre.

Használják őket azonban a villamosenergia hálózatok stabilizálásra, tengeralattjárók, tankok, kamionok és vonatok indítómotorjainál, bizonyos villamosokban és hibrid buszokban, a Forma 1-es autók KERS rendszerében, egyes benzines autók start/stop automatikájában és a Mazda 6-os fékerő visszanyerő rendszerében.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ezüstben is gyönyörű az új Tesla Roadster

Ha az energiasűrűség problémáját megoldanák, egy gondolatbeli villanyautó villámgyorsan újratölthető lenne és az “aksija” akár az autó élettartamáig is kitartana. De ez még csak sci-fi. Vagy nem?

Mit kezd ezzel a Tesla?

Akik ismerik Elon Musk életrajzát, azok biztosan felkapják a szuperkondenzátor kifejezésre a fejüket. Musk anno ezen a területen folytatta a tanulmányait és a PhD-ját is ebből tervezte írni a Stanfordon (később ezeket a tanulmányokat félbeszakította és így  be kellett érnie a University of Pennsylvania közgazdász/fizika szakos diplomájával). Mindenesetre, azt elmondhatjuk, hogy elég jól ismeri a területet. Pár éve így nyilatkozott róla:

Azonban ha azt gondoljuk, hogy a Tesla most hirtelen valami hatalmas, a hagyományos akkumulátorokat leváltó technológiával áll elő, akkor nem biztos, hogy jó úton járunk. Kizárni persze semmit nem lehet és úgy néz ki a cég szabadalmai és eljárásai elég fontosak voltak ahhoz, hogy azokat ne egyszerűen csak licenszeljék, hanem mindjárt az egész vállalatot le is nyeljék.

Mégis valószínűbb, hogy most első körben a Maxwell technológiáját részben használják majd csak fel. Elképzelhető például akár a fékerő hasznosítás, akár gyorsítás nagyságrendi javítása azzal, hogy nem közvetlenül az aksit terhelik ezzel a feladattal. A li-ion akkumulátor pont azt nem szereti, ha hirtelen öntik nyakon hatalmas mennyiségű energiával, vagy, ha nagyon gyorsan kell leadnia nagy teljesítményt. Megcsinálja, de hosszú távon nem szolgálja az egészségét. A szuperkondenzátornak mindez meg se kottyan.

EZT OLVASTAD MÁR?  A világ leggazdagabb embere?
Forrás: InsideEVs / Maxwell Technologies

Az is lehet, hogy a Tesla a szilárdtest akkumulátorok kifejlesztéséhez használja majd fel a Maxwell technológiáját. Az InsideEVs talált rá a vállalat egyik új fejlesztésére a száraz-elektródára. Ez a megoldás a jelenlegi Tesla aksik 240 Wh/kg-os energiasűrűségét 300 fölé tornászná és a kutatások szerint idővel meg is duplázhatná. A cég anyagai szerint az akkumulátorok élettartamát már most is megduplázná az újítás, ráadásul az így gyártott aksi teljesen kobalt mentes lenne és költségek 10-20%-os csökkentése sem elhanyagolható.

Kíváncsian várjuk az első Maxwell-Tesla termékeket.

 

Elektromos autót használsz?