Forradalmi aksitechnológiát vett a Tesla?

Hétfőn, az amerikai tőzsde nyitása előtt nem sokkal jelentette be a Tesla és a Maxwell Technologies, hogy a fremonti villanyautó gyártó felvásárolja a San Diego-i szuperkondenzátor fejlesztő céget. A 218 millió dolláros, tisztán részvénycserével kivitelezett üzletre még a Maxwell részvényeseinek is rá kell bólintaniuk, de egyelőre a tőzsdei árfolyamot látva ez csak formaság lehet.

A Szent Grál

A szuperkondenzátor, úgy is mint ultrakapacitás az energiatárolásnak egy már 60 éve ismert formája, amelyet az iparban már ma is több helyen használnak, de a jelenlegi villanyautó akkumulátorok kiváltására még mindig csak egy távoli ígéret. Legalábbis eddig így gondoltuk.

Forrás: Maxwell Technologies

A szuperkondenzátorok előnye a hagyományos akkumulátorokhoz képest, hogy sokkal gyorsabban tudnak nagy mennyiségű energiát kibocsátani és befogadni és élettartamuk is sokkal nagyobb. A Maxwell legújabb generációs termékei -40 és + 85 fok között működnek és akár 1 milliószor is újratölthetőek. Hátrányuk azonban az alacsonyabb energiasűrűség – a ma kapható példányoknál egy Tesla aksi 25-30x jobb ezen a területen. Ezért villanyautókban jelenleg maximum a fékerő visszanyerésben/visszatöltésben használhatóak, illetve esetleg a gyorsulást segíthetnék, de a lítium-ion akkumulátorok kiváltására nem alkalmasak. Egyelőre.

Használják őket azonban a villamosenergia hálózatok stabilizálásra, tengeralattjárók, tankok, kamionok és vonatok indítómotorjainál, bizonyos villamosokban és hibrid buszokban, a Forma 1-es autók KERS rendszerében, egyes benzines autók start/stop automatikájában és a Mazda 6-os fékerő visszanyerő rendszerében.

EZT OLVASTAD MÁR?  A vártnál jobban csökkent a hagyományos autók iránti kereslet Norvégiában

Ha az energiasűrűség problémáját megoldanák, egy gondolatbeli villanyautó villámgyorsan újratölthető lenne és az “aksija” akár az autó élettartamáig is kitartana. De ez még csak sci-fi. Vagy nem?

Mit kezd ezzel a Tesla?

Akik ismerik Elon Musk életrajzát, azok biztosan felkapják a szuperkondenzátor kifejezésre a fejüket. Musk anno ezen a területen folytatta a tanulmányait és a PhD-ját is ebből tervezte írni a Stanfordon (később ezeket a tanulmányokat félbeszakította és így  be kellett érnie a University of Pennsylvania közgazdász/fizika szakos diplomájával). Mindenesetre, azt elmondhatjuk, hogy elég jól ismeri a területet. Pár éve így nyilatkozott róla:

Azonban ha azt gondoljuk, hogy a Tesla most hirtelen valami hatalmas, a hagyományos akkumulátorokat leváltó technológiával áll elő, akkor nem biztos, hogy jó úton járunk. Kizárni persze semmit nem lehet és úgy néz ki a cég szabadalmai és eljárásai elég fontosak voltak ahhoz, hogy azokat ne egyszerűen csak licenszeljék, hanem mindjárt az egész vállalatot le is nyeljék.

Mégis valószínűbb, hogy most első körben a Maxwell technológiáját részben használják majd csak fel. Elképzelhető például akár a fékerő hasznosítás, akár gyorsítás nagyságrendi javítása azzal, hogy nem közvetlenül az aksit terhelik ezzel a feladattal. A li-ion akkumulátor pont azt nem szereti, ha hirtelen öntik nyakon hatalmas mennyiségű energiával, vagy, ha nagyon gyorsan kell leadnia nagy teljesítményt. Megcsinálja, de hosszú távon nem szolgálja az egészségét. A szuperkondenzátornak mindez meg se kottyan.

EZT OLVASTAD MÁR?  Pénteken indul a Tesla Model 3 gyártása
Forrás: InsideEVs / Maxwell Technologies

Az is lehet, hogy a Tesla a szilárdtest akkumulátorok kifejlesztéséhez használja majd fel a Maxwell technológiáját. Az InsideEVs talált rá a vállalat egyik új fejlesztésére a száraz-elektródára. Ez a megoldás a jelenlegi Tesla aksik 240 Wh/kg-os energiasűrűségét 300 fölé tornászná és a kutatások szerint idővel meg is duplázhatná. A cég anyagai szerint az akkumulátorok élettartamát már most is megduplázná az újítás, ráadásul az így gyártott aksi teljesen kobalt mentes lenne és költségek 10-20%-os csökkentése sem elhanyagolható.

Kíváncsian várjuk az első Maxwell-Tesla termékeket.

 

Elektromos autót használsz?