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
auto
2024. 04. 20. szombat

Érdekességek a Tesla negyedéves konferenciahívásából

üzlet

Mint az szokásos, a Tesla tegnap este kiadott 4. negyedéves pénzügyi jelentése után egy órával tartottak egy konferencia hívást, ahol elemzők és most először kisbefektetők is kérdezhettek Elon Musktól és a cég több vezetőjétől. Mint ilyenkor mindig, most is sok érdekességet árultak el. Aki lemaradt volna a pénzügyi jelentésről és az ott megosztott Tesla tervekről, azoknak itt a link, alább pedig a telekonfon elhangzott extra információk.

SAY – a kisbefektető hangja

Az ilyen konferencia hívásokon általában nagyobb befektetési házak elemzői és fontosabb médiumok riporterei szoktak szót kapni, de Elon Musk egyszer már szakított ezzel a hagyománnyal, amikor is az ismert Tesla vlogger, Galileo Russell is tehetett fel kérdéseket a kisbefektetők nevében. Akkor Gali a Youtube és Twitter csatornáin keresztül gyűjtötte össze, mi is érdekli a Tesla „mezei” befektetőit, no meg rajongóit, most viszont a SAY platformmal közösen indítottak el egy remek kezdeményezést.

A Say.com-on beregisztráló Tesla befektető, pár adat megadása után beazonosíthatja magát a saját brókercége online felületén keresztül és amint azok visszaigazolták, hogy ő tényleg részvényes és, hogy mennyi részvénye van, már kérdezhet és szavazhat is. (Sajnos egyelőre csak amerikai brókercégekkel működött a dolog, de ígérik ez változni fog).

A szolgáltatás alig 1-2 hete indult, úgyhogy különösen szép siker, hogy 60,3 millió dollár összegben összesen 195 ezernyi Tesla részvénnyel regisztráltak befektetők – és persze még jobb hír, hogy a Tesla tegnap úgy döntött választ is onnan kérdéseket. (Egyébként nem csaltak, tényleg a legnépszerűbbre szavazott kérdéseket olvasták be).

Szerviz és alkatrészellátás

Az első számú  kisbefektetői kérdés egy olyan téma volt, amely mostanában sok figyelmet kapott a Teslás közösségtől, mégpedig a hosszú szerviz várakozási idő és a csapnivaló ügyfélszolgálat (úgy is mint fejetlenség). Bár elsőre nem tűnik gazdasági témának, de mivel a Tesla renoméja nagyrészt a saját vásárlóinak köszönhető, így a negatív tapasztalatok könnyen komoly problémává, elharapódzó közösségi média skandalummá válhatnak.

A kérdésre válaszolva Elon Musk elmondta, hogy ez jelenleg most az egyik kiemelt terület amire fókuszálnak. Először is változtatnak azon a módszeren, hogy a Tesla központi raktáraiban tárolják az alkatrészeket és mostantól sokkal nagyobb készletet fognak felhalmozni a szervizeik. Később, egy másik kérdésnél visszautalva a témára megemlítette azt a példát, hogy amikor Kínában kell valakinek alkatrész és azt történetesen egy kínai beszállító gyártja, eddig akkor is előbb elment a hiányzó darab egy amerikai raktárba, majd onnan küldték ki a kínai szervizbe. egyszerűen azért mert senki nem foglakozott ezzel a témával.

A másik újítás, hogy igyekeznek automatizálni a szervizzel a kapcsolatot. Olyan szoftverfrissítésen dolgoznak, aminek lévén ha elromlik valami az autóban, vagy akár csak leereszt a gumi, a kocsi saját maga riasztja a szervizt, megküldi nekik a hiba okát és kihívja a szerelőt a helyszínre.

Model 3

Mind az elemzőktől, mind a kisbefektetőktől sok kérdés érkezett a Model 3-mal kapcsolatban is.

Musk a Model 3 iránti világszintű keresletet évi 700-800 ezer darabra teszi, de szerinte ha recesszió lesz akkor sem kevesebb mint félmillió. Jelenleg még mindig elég sok előjegyzésük van – az előlegek összege 113 millióval csökkent a negyedév során – ami becslésünk szerint, mindössze nagyjából 2 ezer Model 3-nak felel meg. Így az Amerikában maradt eredeti előrendelők nagy része valószínűleg az olcsóbb típusokra vár. Ez nem csak a 35 ezres alapverzió lehet, hiszen jelenleg a nagyobbik aksikhoz az összkerékhajtás, az összes verzióhoz pedig a Prémium Csomag is kötelező ami akár 10 ezer dollárral is megdrágíthatja az autót. Tehát Észak Amerikában már most negyedévente 50-60 ezer új vásárlójuk van a drágább kocsikra – és a vevők 70%-a tesztvezetés nélkül vásárolta meg az autót.

Európával és Kínával kapcsolatban pedig annyit mondtak, hogy a legutolsó dolog amin aggódnak az a kereslet. Az interneten keringő 16-20 ezer közötti rendelési számnál jóval magasabb a valós adat (de nem árulták el a konkrét számot) és jelenleg a fremonti gyár csak és kizárólag nekünk és Kínának termeli a kis Teslát. A legnagyobb gondjuk az az, hogyan juttassák el minél előbb a vásárlóhoz az autókat.

Amerikán kívül évi 350-500 ezer közé teszik a modell iránti éves keresletet (tehát a 700-800 ezerből a maradék az észak-amerikai igény). Hosszú távon, ha kint lesz az alapmodell is, az átlagos eladási árat 42 ezer dollár környékére saccolják és a megcélzott profit szint 25%.

A legnagyobb limitáló faktor az ár – tudják, hogy nagyon sokan szeretnék ezt az autót megvenni de túl drága nekik. Folyamatosan azon dolgoznak, hogy csökkentsék az autó gyártásának költségeit és jelenleg még mindig az év közepére tervezik az alapverzió kiszállításának megkezdését. Apropó alap verzió – mert hogy Standard Range lesz hivatalosan a neve és nem pedig Short Range.

Végül azt is megtudtuk, hogy folyamatosan dolgoznak az autó minőségének javításán és hétről hétre csökken az utólagos javítások száma a gyárban – most már ez nem hátráltatja őket.

Model Y

A kis SUV kapcsán szintén mind a kisbefektetők, mind az elemzők tettek fel kérdéseket.

Megtudtuk, hogy míg a Model S és az X esetében nagyjából az alkatrészek 30%-a közös csak, addig a Model 3 és az Y esetében ez az arány 75% lesz. Ez nagyban csökkenti a fejlesztési és gyártási költségeket és rövidítheti a gyártás felfuttatásának idejét is.

Jelenleg ennyi biztos a Model Y-ból. Forrás: Tesla

Elon Musk szerint az Y-ra nagyobb lehet a kereslet mint a Model 3-ra, mert a kis SUV-k piaca jóval nagyobb globálisan mint a szedánoké. Az új városi terepjáró minden jel szerint a nevadai Gigafactory 1-ben készül majd, ott ahol az aksik és a hajtáslánc többi darabja is. Úgy számolnak, hogy a Model 3 tervezési és szerszámozási költségeinek mindössze 25-50%-a lesz az Y program, mivel minden ott megtanult leckét felhasználnak. a gyártás 2020 elején indulhat alacsony darabszámmal, majd az év vége felé fogja elérni a tervezett ütemet, később pedig Sanghajban is gyártani fogják.

Érezhető volt, hogy most nem akarják magukat sarokba szorítani egy tarthatatlan nyilvános ütemtervvel, de ennél azért gyorsabb gyártási felfutásra számítanak házon belül.

Model S/X

A két nagy Tesla kapcsán Musk elmondta, hogy továbbra sem tervezik az autók átállítását a 2170-es cellákra. (Itt jegyeznénk meg, hogy ez csak a formátumot jelenti –  a cellák kémiai felépítése valószínűleg megegyezik a 3 autótípus között és ez sokkal lényegesebb.) Ugyanakkor kitért a további módelfrissítések és aksi méretek kérdéskör elől mivel „jövőbeni termékekről nem nyilatkoznak”. (Mármint, amikor nem akarnak, mert pl. a Model Y-ról simán beszélt…)

A nemrég bevezetett változások kapcsán azt is elmondta, bár számolnak a darabszám néminemű visszaesésével (különösen az első negyedévben, hiszen sokan előrehozták a vásárlást 2018-ra az állami támogatás miatt), a 2 típusból nagyjából ugyanannyi bevétellel számolnak mint tavaly. Magyarul ezen a termék-mixen magasabb így a profit, miközben jobb az autó ár-érték aránya is. Nem rossz.

Egyébként Musk közvetlenül a japán partner vezérigazgatójával beszélt a Toyota-Panasonic közös akkumulátor vállalkozás kapcsán és biztosították őt, hogy semmi hatása nem lesz a Teslára. Magyarul az S/X 18650-es cellákat gyártó japán gyárak maradnak.

Gigafactory 3 – Sanghaj

Természetesen a sanghaji  gyárról is sok kérdést kaptak minden oldalról.

Mint a jelentésből is kiderült 50 évre bérlik a területet a kínai kormánytól és egyelőre 141 millió dollárt fizettek ki erre. Az építkezés rohamléptekkel halad, minden létező támogatást megkapnak, pl. az egészet kínai bankok finanszírozzák nyomott kamattal. Musk hetente kap jelentéseket és úgy látja az első fázis, ami az év végére heti 3000 Model 3-at gyárt majd, mindössze 500 millió dollárjukba kerül majd. (Ez döbbenetesen kis összeg). Ebben a formájában a gyár viszont még mindig csak 10%-a lesz a későbbi területének, tehát valószínűsíthetjük, hogy később más termékek is készülhetnek itt. (Model Y biztosan).

A sanghaji Tesla Gigafactory 3 a kínai CCTV grafikáján. Forrás: Buildingtesla.com

Ahogy minden jövőbeli Gigafactoryban, úgy itt is lesz autó, cella és akkupakk gyártás is, azaz minden egy fedél alatt. Egyelőre még nem jelentenek be új cella partnert. (Voltak pletykák, hogy abban a gyárban nem a Pana, hanem egy kínai cég lesz, de ezt korábban már cáfolták).

Továbbra is nagy fegyverténynek tartják, hogy ez az első és eddig egyetlen olyan külföldi autógyár Kínában, amiben 100%-ig a külföldi cég lehet a tulajdonos. Minél előbb itt akarnak gyártani, hiszen jelenleg nemcsak vámokat és drága szállítást fizetnek Kínába, de nem jogosultak semmi helyi villanyautós kedvezményre sem (mert import autóik vannak csak).

Önvezetés

A teljes önvezetés (FSD – Full Self Driving) kapcsán továbbra is az a terv, hogy a rendszer év végére elkészül és utána már csak a különböző hatóságokon múlik, hol, melyik országban hány ezer balesetmentes tesztkilométert írnak elő, mielőtt aktiválhatják a Teslásoknak.

Addig is, pár héten belül kijön az Advanced Summon, amivel a telefonunkkal navigálhatjuk egy parkolóban az autót, és pár hónapon belül a KRESZ táblákkal és a közlekedési lámpákkal is elboldogul majd a rendszer. Jelenleg a komplex parkolóházak, több szintes mélygarázsok jelentnek kihívást, ahol sok autó mozog kiszámíthatatlanul és még gyalogosok is bóklásznak.

Volt egy WAYMO-s kérdés is, de Musk nem szeretné kommentálni a versenytársakat. Azért ismét elmondta, hogy nekik jelenleg 300 ezer Autopilot hardverrel ellátott autójuk szeli az utakat világszere és szolgáltat adatot. Egy-másfél éven belül pedig 1 millió ilyen Tesla lesz. Ezzel mégis ki tudja felvenni a versenyt? – kérdezett Musk vissza az elemzőnek.

Supercharger, Semi, Pickup, Storage

Nos ezekről a fan favorite témákról csak egy két apróságot tudtunk meg.

A Tesla mérnökei most véglegesítik a Supercharger v3 dizájnját és még az év elején megkezdődik a telepítés. (Sajnos a teljesítményre és a visszafele-kompatibilitásra nem kérdezett rá senki).

A Semi kapcsán megtudtuk, hogy az első jópár kamion vevője maga a Tesla lesz, mert majd ezeket akarják használni az autóik és az alkatrészeik szállítására. Utána kapnak az igazi vásárlók is belőle.

A Pick-up premierjét nyárra terveziktalán. De megint megígérték, hogy elképesztő lesz. Féljünk, vagy örüljünk?

Az energiatároló rendszerekről elmondták, hogy tavaly is a Model 3 szipkázta el a cellákat ezért volt „csak” 1 GWh telepítésük. És bár idén 2 GWh-át jelöltek meg a pénzügyi jelentésben, ha minden jelenleg ismert megrendelőjük tartja az ütemtervet, akkor a végső szám a 3-hoz lesz közelebb – de ez nem csak rajtuk múlik.

A CFO ismét nyugdíjba megy

11 év után nyugdíjba megy a cég pénzügyi vezetője Deepak Ahuja. A szakember egyszer már visszavonult, de 2017 elején ismét munkába állt, amikor a helyére behozott Jason Wheeler másik céghez távozott. Most Ahuja helyére az eddigi helyettese, a 9 éve a Teslánál dolgozó Zach Kirkhorn lép, de a veterán pénzügyi szakember Senior Tanácsadóként továbbra is marad a Teslánál és segíti protezséje munkáját.

Forrás: LinkedIn

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.