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
auto
2024. 04. 26. péntek

Bajor környezetvédők megakasztották a Tesla gyár építését

elektromos autó

Két napja még azon gondolkodtunk, érdekes lehet-e olvasóinknak a hír, miszerint az eredeti tervekhez képest háromszor annyi, mintegy 29 munkagéppel már több mint 40 hektáron kivágták a telepített fenyőket a Tesla Berlin mellett épülő gyárárnak területén. Kétség kívül lenyűgöző a teljesítmény, hiszen 2 nap alatt már az első fázis építési területének csaknem a felét megtisztították, az elmúlt pár hétben pedig elektromos és adatkábeleket, ideiglenes víz és szennyvízvezetékeket telepítettek és 2 aszfaltozott bekötőút is épült. Ugyanakkor nem szándékozunk nap szinten foglalkozni egy építkezéssel.

Az élet azonban közbeszólt és a sztori mégis elég érdekes lett.

Senki ne gondoljon semmi rosszra

Pénteken robbant a hír, hogy egy, a helyiek szerint nem túl ismert civil szervezet, a távoli Bajorországba való VLAB környezetvédelmi egyesület szeretné megállítani a Tesla gyár építését és ehhez a kezdeményezéshez csatlakozott a brandenburgi Zöld Liga is. Beadványukat a bíróság első fokon elutasította, de fellebbeztek és másodfokon az a döntés született, hogy amíg a kérdést érdemben megvizsgálják, addig abba kell hagyni a fák kivágását. A bajor szervezet egyébként már február elején is panasszal élt a tervezett gyár ellen, mert aggódtak a terület vízellátásáért.

A német Tagesspiegel összefoglalója szerint a szervezetek azt nyilatkozták, hogy nem a Tesla gyárának építése ellen, vagy a szerintük is silány minőségű telepített erdő mellett ágálnak, nekik elvi problémájuk van azzal, hogy már az építési engedély kiadása előtt vágják a fákat. Úgy érzik ez veszélyes precedenst teremt és elértékteleníti a környezetvédelmi törvényeket. Ugyanakkor állásfoglalásukat egy német közlekedési egyesület idézésével zárják, amelyben megkérdőjelezik, hogy egy crossover mint a Model Y hozzájárulna a közlekedés környezetvédelmi problémáinak megoldásaihoz, mivel, véleményük szerint, ez egy nagy és nehéz SUV.

Arról nincsen információnk, hogy a bajor és brandenbrugi szervezetek a BMW X1, X2, X3, X4, X5, X6 vagy X7 gyártása ellen tüntettek volna – ezek az autók feltételezhetőleg ökológiailag kedvezőbb hatásúak.

„A klímaváltozás által veszélyeztetett fajok” – a német karikaturista, Gerhard Mester munkája. Forrás: SFV/Mester

A törvény határain belül

Bár elsőre furcsának tűnhet, hogy már az építési engedély kiadása előtt megkezdődtek a munkálatok, erre két jó ok is van.

A terület a szomszédos logisztikai park irányából. Forrás: Youtube/J.U. Koehler

Az egyik, hogy pont a környezetvédelmi rendelkezések miatt csak március elejéig van ezekre lehetőség, mivel ezután, a tavasz közeledtével visszatelepülnek az állatok és ezért októberig nem lehet munkához látni. Az engedélyeztetési eljárás folyik, erről már mi is beszámoltunk, azonban a törvényi határidők miatt még március 5-ig panasszal lehet élni a beruházás ellen. Ezután pedig már a visszatérő állatok miatt nem lehetne megkezdeni a munkálatokat, tehát a projekt nagyjából 7-8 hónapot csúszna.

A másik jó ok, viszont talán még lényegesebb: a munkálatok megkezdésére a törvény lehetőséget biztosít már a végleges engedélyek előtt is, és erre a német Zöld Párt által vezetett Környezetvédelmi Minisztérium engedélyt is adott. Természetesen van egy olyan megkötés, hogy amennyibe a cég mégsem kapná meg az építési engedélyt, vissza kell ültetnie a kivágott fákat.

Így áll a munka a Giga Berlin területén. Forrás: Youtube/J.U. Koehler

Mint ismeretes, a terület monokultúrás faültetvény, amelynek területén a vizsgálatok mindössze kettő fán találtak áttelelő denevéreket, pár üregben rágcsálókat és egy-két hangyabolyt, amelyeket mind át is telepítették a közeli erdőkbe. A környezetvédők szerint azonban pont azért kellett volna megvárni a nyarat, hogy kiderüljön, olyankor hány állat él ezen a területen. Hogy a helyzet mennyire sokrétű azt az is mutatja, hogy egyes értesülések szerint az itt található fenyőfák amúgy is elég tűzveszélyesek, és korábban már nem messze volt komoly erdőtűz is, ezért a kormányzat kívánatosnak tartaná a természeteshez közelebb álló, sok fajból álló erdők telepítését ezek helyett. A Tesla háromszor akkora területen fog új fákat telepíteni, mint amennyit itt kivágnak.

Az illetékes bíróság sürgősséggel kezeli az ügyet, kedden délig várja a területileg illetékes hatóságok és a Tesla állásfoglalását. A tartományi gazdasági miniszter, Jörg Steinbach szerint ők készen állnak erre és várják a bíróság gyors döntését. Számítások szerint mindössze további 3 nap alatt be lehet fejezni az első fázishoz szükséges további 51 hektár megtisztítását.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.