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
auto
2024. 04. 19. péntek

Teljesen önvezető, tisztán elektromos, ultrakönnyű karosszériájú miniautót mutatott be Gordon Murray dizájncége. Az autó 2,54 méteres hosszával, 1,3 méteres szélességével, és egyetlen fős utasterével a jövőben egy lehetséges formája lehet a városi egyéni közlekedésnek . A Motiv közel sem a legendás Brabham Forma-1 autók és a McLaren F1 külsejét megálmodó világhírű formatervező legszebb műve, de a hasonló koncepciók valóban szerves részei lehetnek majd a mobilitásnak akkor, amikor mát a jogszabályok is lehetővé teszik a teljesen autonóm járművek használatát.

Az már más kérdés, hogy az apró villanyautó, aminek kialakítása közelebb áll egy guruló fülkéhez, mint egy tényleges személygépjárműhöz, mekkora komfortérzetet képes nyújtani a benne szorongó utasnak, hiszen a látványtervek alapján nem sok üvegfelületet tervezett rá Murray, klausztrofóbiásoknak a Motiv tehát semmiképp sem ajánlott. A csöppség egyébként többféle kivitelben is megépíthető, az utastér például kétszemélyesre bővíthető, de a last-mile áruszállításhoz is használható – így akár 1100 liternyi csomagteret is elő tud varázsolni.

A hajtásláncot a silverstonei Delta Motorsport fejlesztette, egy 20 kW-os villanymotor mellé 17,3 kWh folyadékhűtéses aksi került, ami mintegy 100 kilométerre elegendő energiát raktároz el. A végsebesség csak 65 km/h, bár ennél gyorsabban valószínűleg senki sem akarna ebben a kapszulában utazni, annak ellenére sem, hogy a tervező szerint minden szükséges biztonsági követelménynek megfelel.

A Yamahával közösen tervezett és 2013-ban bemutatott Motiv.e valahogy sokkal szebben mutatott

A Gordon Murray Design önvezetéssel foglalkozó partnercégeket keres a tesztelés megkezdéséhez, utána pedig 2-5 éven belül tömeggyártásba szeretné küldeni a Motivot. A cég számos koncepciót bemutatott már, köztük a Motiv elődjét is Motiv.e néven, kormánykerékkel, és sokkal csinosabb vonalakkal. A tervrajzok közül semmi sem valósult meg, így a mostani próbálkozást sem érdemes nagyon komolyan venni, de ez nem is akkora baj, hiszen mire megjelenhetnek az ilyen szerzemények az utakon, addigra meg sem tudjuk majd számolni, hány vállalat áll majd elő hasonló ötlettel.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.