Linkgyűjtemény a villanyautó többet szennyez mint a dízel vádakra

Az ember úgy van „programozva”, hogy féljen a változástól. Az új dolgok megértése, elfogadása és a váltás szinte mindig energiát igényel. Még attól is idegenkedünk, ami jól látható előnyökkel jár, de ami kézzel fogható hasznot nem hoz számunkra, azt végképp nehéz megemészteni. Ráadásul a változásoknak mindig vannak vesztesei is a gazdasági életben, akik a piacukat féltve vetnek be minden praktikát, hogy lassítsák a folyamatokat. Minden egyes nap, amit a piacuk elvesztéséig nyernek, az extra profit számukra, ami olyan területeken, mint az olajipar vagy az autógyártós óriási pénzeket is megér.

Nem csoda tehát, hogy ezek a gazdaságilag érdekelt körök mindent megtesznek azért, hogy az embereket elbizonytalanítsák a fejlődés előnyeit illetően. Olajvállalatok „független” egyetemi kutatásokat szponzorálnak, autógyártók kiöregedő motorfejlesztő mérnököket „képeznek ki” környezetvédelmi aktivistának, üzemanyagkereskedő cégek olajipari közgazdász elemzői pedig hirtelen szintén „a környezetvédelem élharcosaivá válnak”, hogy igazolják mennyire rossz és ártalmas az a világ, amiben nekik, vagy a munkáltatójuknak már nem osztanak lapot.

A szenzációra éhes sajtó pedig csüng a szavaikon. Abból ugyanis nehéz hírt csinálni, hogy a dízel fojtó kipufogó füstje mérgező, hiszen ezt mindenki tudja. Az sem ér már egy sort sem, hogy a villanyautón kipufogó sincs, hiszen erre sem kattintana már rá senki. De ha valaki egyetemi katedrával nyugdíjas éveihez közeledve a nevét adja egy olyan tanulmányhoz, ami kimutatja, hogy az elektromos autó mennyivel szennyezőbb, mint a hagyományos, arra már mindenki felkapja a fejét. Minden valamirevaló bulvárlap tudja, hogy egy-egy ilyen cikk vagy videó mágnesként vonzza majd az olvasókat, hiszen mindenki azzal szeret azonosulni, amije van, amit már megszokott. Ha egy cikk az újdonság ellen szól, akkor boldogan osztják meg, hogy lám-lám, kiderült a turpisság. Az álhírek világában nehéz a tömegeket hibáztatni, hiszen a mai információáradatban alig van időnk gyorsan átfutni egy ilyen cikket, képtelenség utánajárni a benne foglalt állítások valóságtartalmának. De miért is kellene gyanakodnunk, hiszen tudósok, mérnökök, elemzők, sőt újságírók állítják a „tényeket”. Nekik ez a szakmájuk, ők jobban értenek hozzá, mint az egyszeri olvasó, és miért is hazudnának?

Miért? Pénzért!

A valóság természetesen sosem fekete és fehér. Pont ezt használják ki az álhírek készítői és terjesztői, hogy a szürkét a számukra kedvezőbb árnyalatúra hozzák. Tudják, hogy a valótlant precízen és érthetően cáfolni sokkal nehezebb, mint a szenzációs hazugságot terjeszteni, ráadásul a magyarázat unalmasabb, több gondolkodást igényel és ebből kifolyólag kevesebb emberhez is jut el, mint az egyszerű, részben igaz állításokra épített fake news.

Egy szó mint száz, bárki bármit is állít, a villanyautó akkor is előnyösebb, ha a lengyel szénerőművekben termelt árammal használják, hiszen nem szennyezi a városok levegőjét és az ott lakók tüdejét. Nem okoz asztmát és egyéb légúti betegségeket, nem okoz felesleges zajterhelést a városban, és nem kell a frissen tatarozott épületeket néhány év múlva újra felújítani a lerakódott korom miatt. Bár a szénalapú árammal hajtott villanyautó CO2 kibocsátása mindent összevetve csupán 20-30%-kal kisebb, mint a belsőégésű motorral hajtott autóé, de míg ez utóbbi az évek során egyre szennyezőbb lesz a kopások miatt, a villanyautó a folyamatosan zöldülő áramtermelésnek köszönhetően évről évre kevésbé szennyezi a környezetet. Ráadásul van ahol már most 90-95%-ban zölden állítják elő az elektromos áramot. Ott már most sem csak az egészségmegőrzés eszköze az elektromobilitás, de a környezet terhelését is csökkenti.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megduplázza az e-Golf gyártását a Volkswagen

Ezekben a témákban rengeteg cikkünk született az elmúlt években, így a kezdő villanyautósok számára nemrég összeszedett gyűjteményünkhöz hasonlóan ezek közül is összeválogattuk a legfontosabbakat. Megköszönjük, ha a jövőben ennek a gyűjteménynek a megosztásával segíted az álhírek elleni harcot!

 

Gondoljuk át, hogy miért létfontosságú előny már az is, amit senki sem vonhat kétségbe: az elektromos autó áthelyezi a szennyezést a belvárosokból az ipari területekre.

Az olajlobbi által pénzelt tanulmányoknál nem elvárás,  hogy azok tartalma valós legyen, a lejáratáshoz épp elég valakit megvádolni, arról mindenki hallani fog, a védekezés már kevesebbeket ér el és érdekel, abban nincs akkora szenzáció.

Tegyük fel, hogy egy mai villanyautó éppen annyira szennyező, sőt, akár szennyezőbb, mint egy dízel. Azonban egy ma legyártott autó még 10-20 évig az utakon lesz. Az energiamix zöldül, a dízel pedig egyre többet füstöl.

Németországban a sok napelem mellé rengeteg szénerőművet indítottak újra – állítják rendszeresen. Vajon igazuk van?

Engem nem érint a német energiamix, hisz Magyarországon élek. Nos, a helyzet biztató, 2018-ban háromszorosára nőtt például a beépített napelemes kapacitás.

A villanyautó-párti szakértő bizonyára roppant elfogult. De mi a helyzet, ha a Mercedes is ugyanezt mondja? Ők is elvakult elektromos autó hívők lennének?

Rendben, elfogadom, hogy a villanyautó nem füstöl városban. Talán azt is, hogy az akku gyártással együtt sem szennyezőbb, mint a dízel. De a szegény kongói gyerekmunkások bányásszák a kobaltot, amire az akkugyártás miatt van szükség. Apaként egyértelműen azt mondom, egy gyerek ne dolgozzon, sem bányában, sem sehol, legózzon és tanuljon. Ennek ellenére nem vagyok biztos abban, hogy a kongói gyerekek élete jobb lenne, ha nem kellene dolgozniuk, hisz így legalább ennivalót kapnak. A lényeg azonban nem ez, hanem az a kérdés, hogy tényleg az akkumulátorgyártáshoz kell ez a rengeteg kobalt?

EZT OLVASTAD MÁR?  Nem alszik a gyerek a villanyautóban? Így segít a Nissan!

Egyesek szerint a villanyautó már a legyártáskor akkora széndioxid hátrányba kerül, amit csak sok tíz vagy százezer km után képes behozni. Tény, hogy az akkugyártás energiaigényes folyamat, de mint az kiderült, ez leginkább akkor volt gond, amikor még csak kis tételben gyártották az akkumulátorokat. A gyártás felfutása és a folyamatos fejlesztések eredményeként az akkumulátorgyártás környezetterhelése drasztikusan csökken, így ezek alól az érvelések alól is kihúzták a talajt.

Ha mindenki villanyautóra váltana, akkor letérdelne az elektromos hálózat. Biztos ez? Ha mindenki villanyautóra váltana, nem kellene olajat finomítani és szállítani, amivel brutális mennyiségű kapacitás szabadulna fel az elektromos hálózatban is…

Én akkor is dízelt veszek, mert azzal el tudok menni 1000 km-t tankolás nélkül, nem érdekel a Föld, sem a bébifókák, de még a gyermekem jövője, egészsége sem, mi is felnőttünk, pedig részecskeszűrő sem volt az autókon. Aki meggyőződésesen nem vált tisztább autóra, az is kénytelen lesz. Ha nem hajthatunk be egyre több városba akkor elég gyorsan eladhatatlanná válnak a ma megvásárolt hagyományos autók. Nézzük mire számíthatunk:

Elektromos autót használsz?