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 Amikor az akkumulátoros elektromos járművek környezeti lábnyomát vetik össze az olajlobbi által fizetett „szakemberek” a hagyományos hajtásrendszerrel ellátott járművekével, gyakran hajlamosak abból kiindulni, hogy a benzin magától terem a benzinkúton, az elektromos autó akkumulátor alapanyagának kitermeléséhez viszont kongói gyerekmunkások vére tapad. Kobalt – Vajon mihez kell még rengeteg belőle az akkugyártáson kívül? A valóságban azonban az olaj kitermelése, szállítása, finomítása roppant energiaigényes. A pontos adatokat az olajvállalatok természetesen hétpecsétes titokként őrzik. Nem csoda, nagyon kellemetlen lenne, ha kiderülne, hogy minden egyes liter olajból származó finomított üzemanyag elégetése valójában a számításoknál alkalmazott adatok többszörösét jelenti környezetszennyezés, széndioxid kibocsátás tekintetében. Pedig még csak a normális, üzemszerű működésről beszélünk, holott rendszeresek a balesetek, amikor egy olajszállító tartályhajó vagy tengeri olajfúró platform sérülését követően ömlik több millió liter olaj a tengerbe. Megsérült két olajszállító tartályhajó Egy japán projekt az egyik szennyező forrás felszámolásán dolgozik, ugyanis akkumulátoros elektromos olajszállító tankerhajót fejlesztenek, amely teljes mértékben megújuló forrásból származó árammal töltenének a kikötőben. A projektet „e5” névre keresztelték, amely öt e betűvel kezdődő angol szóra utal: „electrification” (elektromosítás), „environment” (környezet), „evolution” (evolúció), „efficiency” (hatékonyság) és „economics” (gazdaságosság). A kulcsszavak közül mindegyik hasonlóan fontos, én mégis az utolsóra szeretném felhívni a figyelmet. Gazdaságosság. A vállalatok nem csak azért váltanának elektromos szállítmányozásra, mert védeni szeretnék a környezetet, hanem azért is, mert ez pénzügyi szempontból megéri nekik. Az e5 projekt mögött az alábbi cégek állnak: Asahi Tanker Co., Ltd. Idemitsu Kosan Co., Ltd. Exeno Yamamizu Corporation Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. Tokio Marine & Nichido Fire Insurance Co., Ltd. Tokyo Electric Power Company Mitsubishi Corporation Az elektromos tartályhajó néhány műszaki paramétere is ismert már. A 62 méter hosszú hajó 499 tonna nehézolaj szállítására alkalmas az 1300 m3-es tartályban. A hajó sebessége kb. 11 csomó. A meghajtásról két 300 kW teljesítményű fő motor és 2 db 68 kW-os oldalsó motor gondoskodik. A hajó akkumulátora 3,5 MWh kapacitással rendelkezik, ami csak első hallásra tűnik hatalmasnak. A hajó méreteihez és szállítási kapacitásához képest nem is sok a 35 db Tesla Model S akkumulátorával összemérhető kapacitás. Ironikus, ugye? Tisztán, légszennyezés mentesen hoznák a belvárosokba az üzemanyagot, hogy olyan helyen szívhassuk a füstöt, ahol több száz ember él egy négyzetkilométeren… Mennyi áramot igényel az üzemanyag előállítás? Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!