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
auto
2024. 04. 26. péntek

A Zero Emission Tokyo stratégiában foglaltak szerint 2050-re nettó nulla széndioxid-kibocsátású metropolisszá válik a japán főváros, ennek teljesítéséhez pedig lassacskán az élet minden területén kezdenek megjelenni a környezetbarát technológiák. Például a városi tűzoltóságnál, ahol a Nissannal és az önkormányzattal folytatott szoros együttműködés eredményeként szolgálatba állt az első tisztán elektromos mentőautó.

Mivel a Nissannak egyelőre nincs olyan zéró kibocsátású haszongépjárműve, mely erre a célra alkalmas lehetne, a gyártó egy Európában is kapható, hagyományos meghajtású NV400-as kisbuszt alakított át. Ez a jármű 5,548 x 2,070 x 2,499 méteres dimenzióival elegendő teret kínál 7 személy szállítására oly módon, hogy megengedhető legnagyobb össztömege nem haladja meg a 3500 kilót. A japánok két lítium-ion akkumulátort szereltek a hajtásláncba, a 33 kWh-s fő akkupakk mellett egy különálló 8 kWh-s csomag biztosítja az elektronikus orvosi műszerek, valamint a légkondi működését. A kisebbik aksi maximum 1,5 kW-tal, a nagyobbik legfeljebb 7 kW-tal tölthető AC hálózaton, míg DC töltésre alkalmas csatlakozót nem kapott a jármű, így egy teljes lemerülés után körülbelül 6-7 órára biztosan szüksége van az elektromos NV400-nak, hogy újra teli aksikkal induljon életet menteni.

A mentősök szerint az elektromos hajtás legnagyobb előnye ezen felhasználás során a zajhatások és a rezgés szinte teljes hiánya, ami nem elhanyagolható szempont egy kritikus állapotban lévő beteg esetében, vagy ha érzékeny eszközöket kell kezelni útközben. A villanyautó üzemeltetési és karbantartási költsége ráadásul a töredéke annak, ami egy ugyanilyen, de belsőégésű motorral hajtott kisteherautóval járna. Az elektromos Nissan NV400 hordozható energiaforrásként is használható áramkimaradás, vagy természeti katasztrófa esetén, amikből Japánnak bőven kijutott.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.