A koronavírus miatt jelentősen csökkent a széndioxid-kibocsátás

A COVID-19 világjárvány hatására világszerte megváltozott az élet. A legtöbb kormány számára a legfontosabb cél a járványgörbe ellaposítása volt, hogy az egészségügy számára kezelhető maradjon a megbetegedések száma. Ezért az embereket arra kérték (vagy kötelezték), hogy maradjanak otthon. Ennek következtében a közlekedési szektor jelentős visszaesést szenvedett el, de ugyanígy visszaesett a fogyasztás, a termelés, valamint az energiatermelő szektor kibocsátása is. Az időjárás a megújuló energiatermelés számára is kedvezően alakult, így a csökkenő fogyasztás jelentős részét ki tudták szolgálni a környezetbarát erőművek.

A Nature egy átfogó kutatást végzett 97 országban vizsgálva az egyes szektorok széndioxid kibocsátásának csökkenését, melynek eredményeivel az index.hu is részletesen foglalkozik. A kutatás során arra a következtetésre jutottak, hogy 2020 áprilisában az átlagos széndioxid kibocsátás 17%-kal lett kevesebb, mint 2019 áprilisban. A csúcspontban természetesen ennél jóval nagyobb, 26%-os volt csökkenés. Amennyiben az életünk júniusban visszatér a régi kerékvágásba, akkor az éves CO2 kibocsátás-csökkenés 4% körül, amennyiben egészen az év végéig maradnak bizonyos korlátozások, akkor 7% körül alakulhat.

Globális széndioxid-kibocsátás csökkenés a koronavírus világjárvány hatására (Forrás: Nature / Corinne Le Quéré)

A legnagyobb széndioxid-kibocsátás csökkenést a felszíni közlekedés visszaszorulása eredményezte. Ezt követi az ipar és az energiatermelés. Meglepő módon a teljesen leálló légi közlekedés csak a negyedik a CO2 kibocsátás változást befolyásoló szektorok sorában. A közintézmények széndioxid kibocsátása is mérhetően csökkent, miközben a lakóépületek esetében egy alig észrevehető, kb. 0,2%-os növekedés tapasztalható.

EZT OLVASTAD MÁR?  A bevásárlóközpontok bezárása miatt a Tesla értékesítés is akadozhat
Egyes szektorok széndioxid-kibocsátás változása a koronavírus világjárvány hatására (Forrás: Nature / Corinne Le Quéré)

A változást régiónként vizsgálva a legnagyobb csökkenés Kínában (-242 MtCO2) volt tapasztalható, második az Amerikai Egyesült Államok (-207 MtCO2), harmadik Európa (-123 MtCO2). India (-98 MtCO2) csak a negyedikként került fel erre a listára.

Elektromos autót használsz?