Tisztán elektromos olajszállító tartályhajó
Amikor az akkumulátoros elektromos járművek környezeti lábnyomát vetik össze az olajlobbi által fizetett „szakemberek” a hagyományos hajtásrendszerrel ellátott járművekével, gyakran hajlamosak abból kiindulni, hogy a benzin magától terem a benzinkúton, az elektromos autó akkumulátor alapanyagának kitermeléséhez viszont kongói gyerekmunkások vére tapad.
A valóságban azonban az olaj kitermelése, szállítása, finomítása roppant energiaigényes. A pontos adatokat az olajvállalatok természetesen hétpecsétes titokként őrzik. Nem csoda, nagyon kellemetlen lenne, ha kiderülne, hogy minden egyes liter olajból származó finomított üzemanyag elégetése valójában a számításoknál alkalmazott adatok többszörösét jelenti környezetszennyezés, széndioxid kibocsátás tekintetében. Pedig még csak a normális, üzemszerű működésről beszélünk, holott rendszeresek a balesetek, amikor egy olajszállító tartályhajó vagy tengeri olajfúró platform sérülését követően ömlik több millió liter olaj a tengerbe.
Egy japán projekt az egyik szennyező forrás felszámolásán dolgozik, ugyanis akkumulátoros elektromos olajszállító tankerhajót fejlesztenek, amely teljes mértékben megújuló forrásból származó árammal töltenének a kikötőben.
A projektet „e5” névre keresztelték, amely öt e betűvel kezdődő angol szóra utal: „electrification” (elektromosítás), „environment” (környezet), „evolution” (evolúció), „efficiency” (hatékonyság) és „economics” (gazdaságosság). A kulcsszavak közül mindegyik hasonlóan fontos, én mégis az utolsóra szeretném felhívni a figyelmet. Gazdaságosság. A vállalatok nem csak azért váltanának elektromos szállítmányozásra, mert védeni szeretnék a környezetet, hanem azért is, mert ez pénzügyi szempontból megéri nekik.
Az e5 projekt mögött az alábbi cégek állnak:
- Asahi Tanker Co., Ltd.
- Idemitsu Kosan Co., Ltd.
- Exeno Yamamizu Corporation
- Mitsui O.S.K. Lines, Ltd.
- Tokio Marine & Nichido Fire Insurance Co., Ltd.
- Tokyo Electric Power Company
- Mitsubishi Corporation
Az elektromos tartályhajó néhány műszaki paramétere is ismert már. A 62 méter hosszú hajó 499 tonna nehézolaj szállítására alkalmas az 1300 m3-es tartályban. A hajó sebessége kb. 11 csomó. A meghajtásról két 300 kW teljesítményű fő motor és 2 db 68 kW-os oldalsó motor gondoskodik. A hajó akkumulátora 3,5 MWh kapacitással rendelkezik, ami csak első hallásra tűnik hatalmasnak. A hajó méreteihez és szállítási kapacitásához képest nem is sok a 35 db Tesla Model S akkumulátorával összemérhető kapacitás.
Ironikus, ugye? Tisztán, légszennyezés mentesen hoznák a belvárosokba az üzemanyagot, hogy olyan helyen szívhassuk a füstöt, ahol több száz ember él egy négyzetkilométeren…