Kobalt – Vajon mihez kell még rengeteg belőle az akkugyártáson kívül?

A mainstream médiából tudjuk, hogy a villanyautó sok egyéb mellett azért is „károsabb a környezetünkre, mint a belsőégésű motoros autók”, mert az akkumulátoraik előállításához „rengeteg” kobaltra van szükség, amit „köztudomású”, hogy nyomorban és rabszolgasorban  tartott gyermekmunkások bányásznak a Kongói Demokratikus Köztársaság kobaltbányáiban. Bár a gyermekek jogait immár 30 éve a világ egyik legszélesebb körben elfogadott ENSZ egyezménye biztosítja, ennek a gyakorlati betartatása kicsit nagyobb feladat, mint egy egyezmény aláírása. Sajnos a 2000-es évek elején mintegy 200 millió (!) gyermeket kényszerítenek munkára elsősorban a fejlődő világban. Köztük akadnak valószínűleg olyanok, akik a kongói bányákban dolgoznak azon, hogy a fejlett világ ipari felhasználói ne szenvedjenek hiányt alapanyagból, többek között kobaltból.

Artisanal mining, Child labour, Flickr images uploaded by Flickr upload bot, Mining in the Democratic Republic of the Congo, Tin mining, Tungsten
Image from Wikimedia

A kobaltról az emberek többsége az elektromos autók megjelenése előtt valószínűleg nem nagyon hallott, pedig a mobiltelefonok, számítógépek, és egyéb hordozható illetve vezeték nélküli eszközök is mind olyan lítium-ion akkumulátorokkal működnek, amelyek előállításához kobaltra volt szükség. De a kobaltot nem csak a lítium-ion, hanem az azt megelőzően, a 90-es években használt Ni-Cd akkumulátorok gyártásához is használták.  Érdekes, hogy ezek elterjedésekor sem a szintén „ritkának” titulált lítium, sem pedig a kobalt miatt nem emelt szót senki, pedig egyértelmű, hogy azok előállításához is ki kellett termelni valahol valahogyan ezeket a nyersanyagokat.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kongón áll vagy bukik az elektromos autózás jövője?
Forrás: Miningnewszambia

De a kobaltot nem a lítium-ion akkumulátorok kifejlesztésekor találták meg, illetve kezdték használni az iparban. Színezőanyagként már évezredek óta ismert, de fémként a 18. században fedezte fel újra a nyugati világ. 97%-ban nem önállóan bányásszák, hanem a réz és nikkel kitermelésének mellékterméke. Az akkumulátorokkal szemben gerjesztett hisztéria előtt ötvözőanyagként volt a legismertebb, hiszen ez tette lehetővé olyan ötvözetek létrehozását, amelyek repülőgép motorokban vagy turbinákban is megállták a helyüket.

April 2011 in British Columbia, Burnaby, British Columbia, Chevron Corporation, Flickr images reviewed by trusted users, Malayalam loves Wikimedia event - 2011 April, Oil refineries in Canada
Image from Wikimedia

Van azonban egy olyan terület, ahol a kobalt legalább annyira nélkülözhetetlen, mint az akkumulátorgyártásban: ez pedig az

olajfinomítás.

Igen, ez pontosan az a folyamat, ami ma még rengeteg pénzt termel az érintetteknek, és amire sokkal kevésbé lesz szükség, ha elterjednek az akkumulátoros elektromos autók. Minden pénzt megér, hogy a közönséget elbizonytalanítsák az elektromobilitás várható előnyeit illetően, és évekkel vagy évtizedekkel kitolják az olajkorszak végét.

A nyers kőolaj a lelőhelytől függően 0,1-25% ként tartalmaz, amiből elégetés után többek között a kén oxidjai (SOx) kerülnek a levegőbe. Amellett, hogy ezek üvegházhatású gázok, a csapadékvízben feloldódva savas esőt eredményeznek. A ként azért is el kell távolítani a kőolajszármazékokból, mert az oktánszám növelésére használt nemesfém katalizátorokkal (platina, rénium) érintkezve a kéntartalom hamar tönkretenné azokat.

Éppen ezért az olajfinomítás során egy kobalt-oxid-molibdén-oxid (CoMOX) katalizátorral kivonják a ként az olajszármazékokból. Az így kapott kénhidrogénből (H2S) kén vagy kénsav készül. Tehát a kongói gyerekek már évtizedekkel a lítium-ion akkumulátor feltalálása előtt azért szenvedtek a bányákban, hogy a fejlett világ újra és újra elégethesse a kobalt felhasználásával kéntelenített benzint vagy gázolajat. Érdekes, hogy most pont az olajipar próbálja a kobaltbányászat visszásságaival a lítium-ion akkuk ellen hangolni az embereket, miközben éppen ők a kobalt egyik legnagyobb felhasználói.

EZT OLVASTAD MÁR?  Képek és videók a Model Y bemutatójáról

A világ villanyautó-gyártása egyébként a legritkább esetben vásárol olyan helyről kobaltot, ahol fennál a gyermekek kizsákmányolásának veszélye. Idén áprilisban a BMW jelentette be, hogy 2020-tól nem vásárol kobaltot Kongóból, a Tesla pedig azon dolgozik (és a többi akkumulátorgyártó is), hogy a kobaltot teljesen kiszorítsa az akkumulátorokból. A Model 3 akkujának kobalttartalma már most is mindössze 2,8%, de a fejlesztések eredményeként a kobalt hamarosan teljesen elhagyható lesz belőle.

Elektromos autót használsz?