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 A mainstream médiából tudjuk, hogy a villanyautó sok egyéb mellett azért is „károsabb a környezetünkre, mint a belsőégésű motoros autók”, mert az akkumulátoraik előállításához „rengeteg” kobaltra van szükség, amit „köztudomású”, hogy nyomorban és rabszolgasorban tartott gyermekmunkások bányásznak a Kongói Demokratikus Köztársaság kobaltbányáiban. Bár a gyermekek jogait immár 30 éve a világ egyik legszélesebb körben elfogadott ENSZ egyezménye biztosítja, ennek a gyakorlati betartatása kicsit nagyobb feladat, mint egy egyezmény aláírása. Sajnos a 2000-es évek elején mintegy 200 millió (!) gyermeket kényszerítenek munkára elsősorban a fejlődő világban. Köztük akadnak valószínűleg olyanok, akik a kongói bányákban dolgoznak azon, hogy a fejlett világ ipari felhasználói ne szenvedjenek hiányt alapanyagból, többek között kobaltból. Image from Wikimedia A kobaltról az emberek többsége az elektromos autók megjelenése előtt valószínűleg nem nagyon hallott, pedig a mobiltelefonok, számítógépek, és egyéb hordozható illetve vezeték nélküli eszközök is mind olyan lítium-ion akkumulátorokkal működnek, amelyek előállításához kobaltra volt szükség. De a kobaltot nem csak a lítium-ion, hanem az azt megelőzően, a 90-es években használt Ni-Cd akkumulátorok gyártásához is használták. Érdekes, hogy ezek elterjedésekor sem a szintén „ritkának” titulált lítium, sem pedig a kobalt miatt nem emelt szót senki, pedig egyértelmű, hogy azok előállításához is ki kellett termelni valahol valahogyan ezeket a nyersanyagokat. Forrás: Miningnewszambia De a kobaltot nem a lítium-ion akkumulátorok kifejlesztésekor találták meg, illetve kezdték használni az iparban. Színezőanyagként már évezredek óta ismert, de fémként a 18. században fedezte fel újra a nyugati világ. 97%-ban nem önállóan bányásszák, hanem a réz és nikkel kitermelésének mellékterméke. Az akkumulátorokkal szemben gerjesztett hisztéria előtt ötvözőanyagként volt a legismertebb, hiszen ez tette lehetővé olyan ötvözetek létrehozását, amelyek repülőgép motorokban vagy turbinákban is megállták a helyüket.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 Image from Wikimedia Van azonban egy olyan terület, ahol a kobalt legalább annyira nélkülözhetetlen, mint az akkumulátorgyártásban: ez pedig az olajfinomítás. Igen, ez pontosan az a folyamat, ami ma még rengeteg pénzt termel az érintetteknek, és amire sokkal kevésbé lesz szükség, ha elterjednek az akkumulátoros elektromos autók. Minden pénzt megér, hogy a közönséget elbizonytalanítsák az elektromobilitás várható előnyeit illetően, és évekkel vagy évtizedekkel kitolják az olajkorszak végét. A nyers kőolaj a lelőhelytől függően 0,1-2,5% ként tartalmaz, amiből elégetés után többek között a kén oxidjai (SOx) kerülnek a levegőbe. Amellett, hogy ezek üvegházhatású gázok, a csapadékvízben feloldódva savas esőt eredményeznek. A ként azért is el kell távolítani a kőolajszármazékokból, mert az oktánszám növelésére használt nemesfém katalizátorokkal (platina, rénium) érintkezve a kéntartalom hamar tönkretenné azokat. Éppen ezért az olajfinomítás során egy kobalt-oxid-molibdén-oxid (CoMOX) katalizátorral kivonják a ként az olajszármazékokból. Az így kapott kénhidrogénből (H2S) kén vagy kénsav készül. Tehát a kongói gyerekek már évtizedekkel a lítium-ion akkumulátor feltalálása előtt azért szenvedtek a bányákban, hogy a fejlett világ újra és újra elégethesse a kobalt felhasználásával kéntelenített benzint vagy gázolajat. Érdekes, hogy most pont az olajipar próbálja a kobaltbányászat visszásságaival a lítium-ion akkuk ellen hangolni az embereket, miközben éppen ők a kobalt egyik legnagyobb felhasználói. A világ villanyautó-gyártása egyébként a legritkább esetben vásárol olyan helyről kobaltot, ahol fennál a gyermekek kizsákmányolásának veszélye. Idén áprilisban a BMW jelentette be, hogy 2020-tól nem vásárol kobaltot Kongóból, a Tesla pedig azon dolgozik (és a többi akkumulátorgyártó is), hogy a kobaltot teljesen kiszorítsa az akkumulátorokból. A Model 3 akkujának kobalttartalma már most is mindössze 2,8%, de a fejlesztések eredményeként a kobalt hamarosan teljesen elhagyható lesz belőle. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!