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
auto
2024. 03. 29. péntek

15 dolog, amire semmi szükség egy modern autóban

villanyautózás a gyakorlatban
2020. 06. 19 - Antalóczy Tibor - 0

Az autóvezetés régen egy szakma volt, így az autótulajdonosok többsége sofőrt alkalmazott a saját autójának az kezeléséhez. Azonban a technológiai fejlődésnek hála szépen lassan olyan mértékig leegyszerűsödött a feladat, hogy azt ma már bárki maga is meg tudta oldani. A kurblit például leváltotta az önindító, de az autók megbízhatósága is sokat javult. A fejlődés száz év múltán sem állt le, sőt a digitalizáció megjelenésével szintet lépett, így ma már olyan feladatok is az elektronikára bízhatók, amiről 15-20 éve álmodni sem mertünk volna. Ennek hatására  átalakul az autóval való interakció, és feleslegessé válik egy sor olyan gomb és kapcsoló, ami hosszú évtizedek óta minden járműnek a részét képezik. Íme 15 dolog, amire egy valamirevaló mai autóban már semmi szükség sincs.

Start/Stop gomb

Az elmúlt bő egy évtizedben a slusszkulcsot az autókban felváltotta a Start/Stop gomb, amivel úgy el lehet indítani az autót, hogy a kulcsot elő se kell vegyük a zsebünkből. Ez annak köszönhető, hogy a kulcsokba ma már bekerül egy apró jeladó, ami vezeték nélkül azonosítja a felhasználót. De miért kell még mindig beindítani az autót egyáltalán? Ha beülök a vezetőülésbe a zsebemben egy kulccsal, bekötöm magam és a fékre taposva előre- vagy hátramenetbe kapcsolok, akkor vajon mit szeretnék csinálni? Természetesen elindulni. Az autó informatikai rendszere bátran bekapcsolódhat már akkor, amikor kinyitom az ajtót, az esetek túlnyomó többségében úgyis dolga lesz. Ha beültem és bekötöttem magam, akkor szinte biztos, hogy menni akarok, lehet izzítani a rendszereket. Az elektromos autóknál ez ráadásul minimális energiafelhasználással, teljesen észrevétlenül is megtörténhet, így akkor sincs nagy veszteség, ha meggondolnám magam.

Kulcs

Ha már a kulcsnál tartunk, mi szükség van egyáltalán a kulcsra? Ma már mindenkinél van mobiltelefon, amit Bluetooth kapcsolaton keresztül könnyedén azonosítani tud az autó, így a zárak működtetése és a rendszerek beüzemelése mehet teljesen automatikusan. De a megbízható arcfelismerő rendszerek korában igazából a telefonra sincs már szükség. Ha az arcfelismeréssel védett mobiltelefonomra rá merem bízni az összes pénzügyi adatomat, akkor talán az autók nyitására és indítására is megfelelő lehet a megoldás. Ha pedig egy ismerősnek vagy rokonnak akarom kölcsönadni az autót, akkor készítek az illetőről az autó applikációjával egy fotót, ami alapján az autó tudhatja, hogy kinek engedtem át a járművet.

Rögzítőfék kapcsoló

Szerencsére ma már egyre több autóban található elektronikus rögzítőfék, így az első ülések közül eltűnt a ronda kar. De a digitális technika már azt is lehetővé tenné, hogy akár ezt a kapcsolót is teljesen száműzzük az autóból. Ha beülök az autóba és kiválasztom a menetirányt, akkor nagy valószínűséggel el akarok indulni abba az irányba. Ha pedig kiszállok a kocsiból, akkor nagyon ritkán akarom csak, hogy az autó elguruljon. Tehát a rögzítőféket az elektronika bátran kezelheti teljesen automatikusan is.
Ha pedig arra lenne szükség, hogy az autó elguruljon vagy el lehessen gurítani akkor is, amikor nem ül benne senki, akkor arra jó megoldás lehet, ha a menüben ideiglenesen kikapcsolható az automatikus rögzítőfék.

Drive vagy meghajtás módok

Divat ma különböző vezetési vagy meghajtási módokat kínálni az autósoknak, pedig ha belegondolunk ezekre az égvilágon semmi szükség. Ha hirtelen tövig nyomom a gázpedált, akkor feltehetőleg gyorsan akarok menni. Akkor erre a kérésre reagálhat az autó úgy, mintha sport módban lenne. Ha pedig csak lassan, óvatosan nyomom le a pedált, és akkor is csak félig, akkor valószínűleg gazdaságosan akarok autózni. Vegye észre az automatika, hogy mikor mi a felhasználói igény, és automatikusan igazítsa ehhez az autó működését, biztosítva az adott módok előnyeit.

Kijelzési módok

Régen műszerfalat nagyon alaposan meg kellett tervezni, mert a gyártás után nem lehetett még könnyen rátenni egy extra adatot vagy visszajelzést, ha lefelejtették. A műszeregységet ma már egyre gyakrabban LCD panelekre cserélik, amire bármi felrajzolható. A gyártók egy olcsó panellel ki tudnak váltani egy bonyolultan összeszerelhető, rengeteg mechanikus elemet tartalmazó komponenst, ami gyártási költségben és komplexitásban nagy segítség. De lehetőség lenne ez arra is, hogy akár minden lényeges információt egyszerre kitegyenek a képernyőre. Ehelyett a grafikusokkal terveztetnek egy halom egyformán használhatatlan dizájnt, amiben az értékes képernyőfelület nagy részét érdektelen dizájnelemen fogalják el, miközben a fontos információk között gombnyomással vagy tekergetéssel kell lapozni. Természetesen előfordulhat, hogy a felhasználók egy része tényleg csak az alapadatokat akarja látni a kijelzőn, de a hardcore felhasználók mindent látni akarnak egyetlen, jól áttekinthető képernyőn. Ha feltétlen szükség van a különböző megjelenítésekre, akkor legyen egy egyszerű, és egy mindent tartalmazó változat. A legjobbak pedig megpróbálkozhatnak azzal, hogy a felhasználó tetszés szerint bejelölhesse, hogy mit szeretne látni, és a rendszer minden kombinációnál biztosítson egy használható megjelenítést.

Külön menük mindenütt

A mai autógyártás beszállítókra való utaltsága legjobban talán a kezelőfelületek zavarosságán érhető tetten. Az előző Leafben például a beállítások egy része a bal kéznél lévő gombokkal a kormány mögötti féltenyérnyi kijelzőn volt módosítható, míg egy másik részéhez a műszerfal közepén lévő nagyobb érintőkijelzőhöz kellett fordulni. A dolgot nehezítette, hogy ugyanaz a beállítás a különböző felszereltségi szintek között is eltérő helyen volt. Egyetlen, jól strukturált, áttekinthető menüre van szükség, ahol az autóval kapcsolatosan minden beállítható. De csak azok a dolgok, amiket az autó önállóan nem tud kitalálni!

Tükörállító gombok

2020-ban miért kell még mindig egy bonyolult kezelőfelület a külső tükrök beállításához? Miért nem tudja egy kamera rögzíteni a szemem pozícióját, és ahhoz belőni a tükröt? Persze lehet, hogy a tükörre sincs szükség?

Tükör

Számos példa akad már arra, hogy a belső és a külső tükröket egyes modellekben kijelzőkre cserélik, amikre kamerák képét teszik ki. Nincs szükség dőlésszögek állítására, bonyolult motoros mechanikára, kapcsolókra. Csak a kamerára és az olcsó kijelzőre. Ráadásul még a légellenállás is jelentősen csökkenthető, ami az elektromos autóknál különösen fontos lesz a jövőben.

Ablaktörlő kapcsoló

Ma már szinte minden autóban esőérzékelő szenzor segít automatizálni az ablaktörlést, ennek ellenére nem tud eltűnni az ablaktörlő kar a kormány mögül. Pedig lassan tényleg felesleges. Egy igazán jó rendszer a kamera képe alapján meg kell tudja állapítani, hogy szükség van-e törlésre. Amikor meg olyan az idő, hogy kellhet az extra takarítás, akkor a középső monitoron megjelenhet egy ideiglenes panel, amit megérintve lehet aktiválni a funkciót. (A kormány jobb oldalára, az ablaktörlő kar helyére felkerülhet az irányváltó kar, amivel az előre- illetve a hátramenet és a park állás választható, illetve adott esetben a vezetői asszisztens aktiválható.)

 

Világítás kapcsoló

A fényszórókezelés ma már ennél is triviálisabb. A nappali menetfény és a tompított közötti átkapcsolás már évek óta stabilan megy automatikusan, és egy ideje már az országúti és a tompított közötti oda-vissza váltás sem okoz komoly gondot. A LED mátrix fényszórók pedig még precízebben, teljesen automatikusan dolgoznak, kitakarva az országúti világítás fényéből a többi közlekedő felé irányuló fénysugarakat. Egyedül a ködlámpák kapcsolgatása marad a sofőrre, de valószínűleg azt sem lenne komoly kihívás automatizálni. Mi szükség is van a világítást kapcsoló karokra és kapcsolókra?

 

Bonyolult Tempomat kezelő felület

Bár úgy tűnik, hogy egyre több vezetői asszisztens jelenik meg az autókban, ezek igazából néhány főbb funkció köré épülnek. A legfontosabb a távolságtartó, adaptív tempomat, illetve a sávtartás, ami folyamatosan a sáv közepén tartja az autót. Ezeket szokták még holttérfigyelővel és keresztirányú forgalomfigyelővel kiegészíteni, illetve az ilyen rendszereknél már alap a vészfék asszisztens, illetve a véletlen sávelhagyást megelőző rendszer. Ezeket sok esetben külön lehet kapcsolgatni, illetve beállítani. Általában még az is külön állítható, hogy az előttünk menő autóhoz képest milyen távolságot tartson az automatika. De én nem akarok ezekkel foglalkozni, mert ezek olyan rutin feladatok, amiket csináljon csak a gép helyettem.
Most hiába van tempomat az autóban, ha kanyarodik az út, akkor a legtöbb autó olyankor sem lassít, ha a kanyar biztonságos bevételéhez az szükséges lenne. Az autók többsége ugyanígy nem lassít a sebességkorlátozásoknál sem. Ha áll a víz az úton, akkor a tempomat olyankor is ész nélkül tartja a beállított sebességet, ha az már életveszélyes. Az automata igenis vegye figyelembe a sebesség megválasztásakor a szabályokat, a körülményeket, az út vonalvezetését, sőt még a kiválasztott következő töltő távolságát is. Ha lassabb a tempó, mert araszolunk, akkor guruljon közelebb az előttünk menő autóhoz, ha pedig 130-as tempóval megyünk az autópályán, akkor válasszon ahhoz illeszkedő követési távolságot.

 

Visszatöltés erősségének szabályozása

Rendszerint el vannak ájulva a villanyautóval ismerkedők attól, hogy ők tudják szabályozni a motorfék erejét, illetve hogy mennyit termeljen vissza az autó. Azt nem is tudják, hogy a visszatöltés akkor is meglenne (a legtöbb típusnál), ha ők nyomnák a féket. Jó játék ez persze néhány napig, de ez is egy olyan feladat, amit egy gépnek kellene teljesen automatikusan szabályoznia. Ha én vezetek, akkor a gázpedál felengedésénél keletkező visszatöltés illetve fékerő legyen olyan, mintha kulturáltan fékeznék, és ez működjön az autó teljes megállásáig (Nissan e-Pedal). Ha pedig az asszisztens választja meg a sebességet, akkor a lassítást optimalizálja úgy, hogy amikor komoly fékerőre van szükség, akkor a lehető legnagyobb legyen a visszatáplálás mértéke.

Kupak a töltőnyíláson

Hihetetlen, de a benzintankon lévő kupak annak ellenére sikeresen átmentette magát az elektromos autókra is, hogy semmi szükség rá. Persze, elméletileg jól hangzik, hogy van még egy védelmi vonal a sérülékeny csatlakozó előtt, de ha csatlakozót takaró karosszériaelem egy megfelelő belső kialakítást kapna, akkor az tökéletesen vízzáró védelmet biztosíthatna a csatlakozónak. A csatlakozón lévő kupakot minden egyes használat előtt le kell venni, valamit kezdeni kell vele a töltés alatt, majd a töltés végén vissza kell tenni. Csak a nyűg van vele, pedig teljes mértékig kihagyható. Ehhez kapcsolódik, hogy kulcs nélküli motorikus nyitás és zárás viszont nagyon kellene minden töltőnyíláshoz, hogy ne kelljen előtúrni a kulcsot a zsebünkből vagy a táskából, ha ki akarjuk nyitni a töltőnyílást, vagy a töltés végén el akarjuk engedtetni a kábelt az autóval. Ugyanígy szükség lenne a töltőnyílás megvilágítására. Hihetetlen, hogy ezt az apróságot a legtöbb gyártó lefelejti a töltőnyílásról, így éjszaka kihívás a fekete felületen lévő fekete aljzatba betalálni.

Fékpedál

Ha sikerül az egypedálos vezethetőséget megoldani (több gyártó autóinál is egészen jól működik már), akkor onnan már csak egy apró lépés, hogy egyáltalán ne legyen fékpedál az autóban. Normál vezetési stílus mellett nincs rá szükség, egyetlen pedállal is kényelmesen elvezethető az autó. Vészhelyzetben pedig vegye észre az elektronika, hogy baj van, és a gázpedál felengedésekor aktivált fékerő nem lesz elég az ütközés elkerüléséhez. Ilyenkor a radar és a kamera képe alapján aktiválja a mechanikus fékrendszert is.

Belsőégésű motor

A tisztán elektromos hajtású autók az elmúlt 10 évben igazolták, hogy a belsőégésű motornak és az összes problémás kiegészítőjének (kipufogó, generátor, önindító, sok sebességes váltó, stb.) semmi keresnivalója az autókban.

Ami viszont kellene minden villanyautóba

Kívülről elérhető kábeltartó rekesz

Legyen külön kábeltartó rekesz, amihez akkor is könnyű hozzáférni, ha tele a csomagtartó, vagy annak tartalmát nem szeretnénk ország-világ előtt mutogatni. Most a legtöbb gyártó a csomagtartó aljában alakít ki egy rekeszt kábeleknek, de könnyű belátni, hogy amikor tele van a csomagtartó, akkor épp onnan a legnehezebb kivenni. Sok villanyautós csak bedobja a kábelt a csomagtartóba, amitől állandó a rendetlenség. A kimondottan elektromosnak szánt autók egy részének az orrába extra csomagtartó kerül, ami jó megoldás, de egy komplett motorháztetőt nyitogatni egy kábel miatt kicsit túlzás. Ráadásul a töltőcsatlakozó sokszor nem is a kocsi elején, hanem a hátulján van. Ezért tehát fontos lenne, hogy a csatlakozó körül legyen egy töltőkábel tároló rekesz (vagy a töltőcsatlakozó kerüljön a rekesz közelébe), ami kívülről könnyen elérhető.

 

Azonosítsa magát az autó a töltő felé

Az elektromobilitást teljesen jogosan éri sokszor az a kritika, hogy a nyilvános töltés bonyolult. Ahány töltő, annyi szolgáltató, legtöbbnél regisztrálni kell, hogy tölteni tudjunk, sőt applikációra vagy RFID kártyára is szükségünk lehet. Hogy a fenébe nem lehet ezt teljesen automatikusan megoldani? Regisztrálom az autóban a bankkártyám, az autó pedig azonosítsa magát a töltőnél és a bankkártyával vagy ha van, akkor az adott szolgáltatónál lévő előfizetésemen keresztül rendezze a számlát. Nem kell minden töltőbe bankkártya terminált építeni, nincs szükség applikációra és tokenekre. Azt szeretném, ha a kábel csatlakoztatása után automatikusan elindulna a töltés, és a háttérben megtörténne a fizetés. Olyan nagy elvárás ez?
Nyilván nem. Szerencsére a CCS szabvány erre fel van készítve, így már idén megjelenhetnek az első olyan töltők, amik képesek erre. Kérdés, hogy a villanyautók mikor lesznek erre felkészítve.

Egyetértesz? Vitatkoznál? Téged mi bosszant a legjobban a mai autókban? Mi az amit hiányolsz? Írd meg hozzászólásban!

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.