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
auto
2024. 04. 19. péntek

Tíz éves a Nissan LEAF

elektromos autó

Kereken 10 éve, 2010 októberében indult a Nissan LEAF sorozatgyártása. A forgalmazás Japánban és az Egyesült Államokban még 2010. decemberében megkezdődött, Európa kiválasztott országaiban pedig 2011 elején vásárolhatták meg először a szerencsések a tisztán elektromos Nissant.

10 éves a Nissan Leaf fotózás a keszthelyi villanyautós találkozón (Fotó: Szabó András)

A LEAF gyártása Japánban az Oppama üzemben indult, a Juke és a Cube hagyományos erőforrással szerelt modellek mellett. A 24 kWh kapacitású akkumulátorokat a gyártósornak azon a részén építették be, ahol a hagyományos modellekbe az üzemanyagtartály beépítését végezték, a motort és az invertert pedig ott szerelték be, ahol a benzines autók motorját is.

A Nissan LEAF lítium-ion akkumulátorait szintén Japánban, a Zama városában működő Automotive Energy Supply Corporation (AESC) gyártotta, amely akkoriban a Nissan Motor Co., Ltd. és a NEC Corporation közös vállalata volt. Az első LEAF modellek 4 cellából álló akkumulátor moduljait is Zamában szerelték össze, és így szállították Oppamába, ahol 48 ilyen modul összeszerelésével elkészült az elektromos autó akkumulátora.

Használt Nissan LEAF – vásárlási útmutató

Az autó első kerekeit egy 80 kW (110 Le) teljesítménnyel és 280 Nm forgatónyomatékkal rendelkező villanymotor hajtotta, 144 km/h maximális sebességgel. A modell technológiai szempontból nagyon innovatív volt, egyértelműen megelőzte korát. Egyedi, erősen megosztó külsőt kapott, melynek köszönhetően kitűnt a nagyvárosi forgatagból. Az akkumulátort az autó padlójában helyezték el, így az autó 5 személyes utastere tágas lett és csomagtér is hozta a kategória átlagát.

Az autó AC töltéséről Type1 csatlakozón keresztül 3,3, később (opcionálisan) 6,6 kW teljesítményű fedélzeti töltő gondoskodott, villámtölteni pedig CHAdeMO csatlakozón keresztül lehet maximálisan 50 kW teljesítménnyel.

Három évvel később két másik helyszínen, az Egyesült Királyságban Sunderlandben, valamint az Amerikai Egyesült Államokban, a Tennessee állam-beli Smyrna üzemben is megkezdték a LEAF sorozatgyártását. Az első komoly változások a 2013 nyarától gyártott modellekben jelentek meg. Ekkortól vált elérhetővé a hőszivattyús fűtés, valamint nagyobb lett a csomagtér is, mivel a korábban a hátsó tengely felett elhelyezett elektronika átköltözött az autó motorterébe.

2016-tól nagyobb, 30 kWh kapacitású akkumulátorral is megvásárolható volt a modell, de a 24-es akkuval is gyártásban maradt.

A gyártás megkezdése után 7 évvel, 2017 októberében jelentették be az új, ZE1 kódnevű modellt, amely 2018-ban érkezett meg az európai piacra. Az új modellnél szakítottak az egyedi külsővel, a LEAF beilleszkedett a Nissan hagyományos hajtással szerelt modelljei közé. Laikus szemlélő már csak a kipufogó hiányáról tudja egyértelműen megállapítani, hogy tisztán elektromos modellel van dolga.

Videó interjú: a magyar, akin a Nissan jövője múlik

Az akkumulátor kapacitása 40 kWh-ra növekedett, a legnagyobb újdonságot pedig a 2. szintű önvezetésre képes ProPilot vezetéstámogató funkció, valamint az e-Pedal névre keresztelt egy pedálos vezetési mód jelentette. Az autó külső méretei is nőttek egy keveset (+3,5 cm hosszúság és +2 cm szélesség), amely leginkább a tágasabb csomagtérben mutatkozik meg, amely 370 literről 435-re növekedett.

A villanymotor teljesítménye 110 kW-ra (150 Le), forgatónyomatéka 320 Nm-re növekedett, ennek köszönhetően a végsebesség ugyan csak 150 km/h-ra nőtt, a gyorsulásban viszont komolyabb a változás. Az első verzió 11,5 másodperces 0-100 km/h sprintjéhez viszonyítva jelentős javulást jelent az új LEAF 7,5 másodperces gyorsulása.

Az európai változaton a kor követelményeinek megfelelően a Type1 aljzattal rendelkező AC töltőt felváltotta a Type2 szabványos csatlakozója, a DC villámtöltés viszont maradt CHAdeMO rendszerű, továbbra is 50 kW maximális teljesítménnyel.

Félmillió Nissan LEAF az utakon

2019-ben megérkezett LEAF e+ néven a 62 kWh akkuval szerelt változat. A bemutatót komoly várakozások előzték meg, a vásárlók három fázisú AC fedélzeti töltőt és akkumulátor hűtést reméltek, ezekre a fejlesztésekre azonban a hamarosan érkező Nissan Ariya modellig várni kell.

A LEAF a közelmúltig birtokolta a legnagyobb példányszámban gyártott elektromos autó címet. A 10 éves születésnapot mindössze egy bő hónappal előzte meg félmilliomodik LEAF gyártása, azonban Tesla azonban a célegyenesben előzni tudott, a Model 3-ból már idén tavasszal elkészült az ötszázezredik példány.

Bemutatkozott a Nissan Ariya

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.