Európa küszöbén a Volvo kínai testvére

A Geely tulajdonában lévő Lynk&Co már régóta kacérkodik a gondolattal, hogy anyacégének kapcsolatait kihasználva Európában is megkezdje járműveinek értékesítését. Ennek részleteit jelentette most be a Volvo testvérmárkájaként működő kínai autógyártó, melyből kiderült, hogy a 01-es típusnévvel fémjelzett legelső modell talán már idén elérhetővé válhat néhány európai piacon.

A Lynk&Co elsősorban feliratkozás útján csábítaná magához a vásárlókat, arra alapozva, hogy egy átlagos autó idejének mindössze 4%-ában van használatban, ami teljesen feleslegessé teszi a tulajdonlással járó költségek fizetését. A tagság havi 500 euróba fog kerülni azok számára, akik saját maguknak szeretnék a 01-et, de az ár csökkenthető, ha ugyanazt az autót több ügyfél használja közösen.

Abban az esetben, ha valakinek csak alkalomadtán van szüksége az autóra, ingyen is feliratkozhat, és csak akkor kell fizetnie, ha kibérli az autót egy fizetős tagtól – legalábbis valahogy így képzeli el üzleti modelljét a Lynk&Co. Az ár tartalmazza a biztosítást, szervizt, regisztrációt, így a felhasználónak semmivel sem lesz gondja. Emellett persze megvásárolni is lesz lehetőség az autót, de vételárat egyelőre nem jelentett be a gyártó. Apró érdekesség, hogy amikor a 01 hagyományos változatának értékesítése 2017-ben megkezdődött Kínában, ezt emlegették a világ leggyorsabban fogyó autójaként: 137 másodperc alatt 6000 darab megrendelést gyűjtött be.

EZT OLVASTAD MÁR?  Sono Sion: Plusz 30 kilométer hatótáv az integrált napelemmel

A svéd-kínai vállalat azzal teszi egyszerűbbé és gyorsabbá autójának bérlését, hogy nagyon kevés választási lehetőséggel terheli az ügyfeleit: mindössze két színben (kékben és feketében) lehet kérni a szabadidő-autót, és semmilyen extrát nem lehet hozzáadni. Ebből adódóan nem kell felárat sem fizetni semmiért, a 01 már alapból a lehető legmagasabb felszereltségi szinttel érkezik Európába.

A döntés a hajtáslánc esetében is borzasztó egyszerű. Az autó kizárólag hibridként lesz elérhető, a vásárlóknak mindössze annyit kell átgondolniuk, hogy szeretnék tölteni az akkumulátort, vagy sem. A Lynk&Co technológiájának nagy részét a Volvo otthonában, Göteborgban fejlesztették, a kínaiak 01-je, és a svédek XC40-e a CMA padlólemezen, és a vezetéstámogató rendszerek többségén is osztozik.

Csakúgy, mint a szintén a Geelyhez (és részben a Volvóhoz) tartozó Polestar, a Lynk&Co sem hagyományos kereskedésekben gondolkodik, helyette kluboknak nevezett bemutatótermek hálózatát építi ki. Az első ilyen Amszterdamban nyílik októberben, azt pedig egy göteborgi követi az év végén. Emellett a márka ideiglenes standokat is felállítana hét kulcspiacának (Svédország, Hollandia, Németország, Olaszország, Belgium, Franciaország, Spanyolország) nagyvárosaiban.

Az egyelőre nem teljesen világos, hogy a kínaiak mikor indítják el autóbérlő szolgáltatásukat (és az értékesítést) Európában, egyes hírportálok szerint már az év végén elérhető lesz a hibrid 01, mások 2021-et emlegetnek. Az azonban biztosnak tűnik, hogy a Lynk&Co visszatér az eredeti ötletéhez, és nem (csak) Kínában, hanem a Volvo belgiumi létesítményében is gyártani fogja autóit.

EZT OLVASTAD MÁR?  Jövőre indulhat újra a villanyautók állami támogatása

A vállalatról egyébként éppen néhány nappal ezelőtt írtunk villanyautós tervei kapcsán, amikor bemutatta a Zero Concept tisztán elektromos meghajtású tanulmányát és első elektromos padlólemezét, melyet más gyártókkal is megosztana. Ilyen törekvések mellett garantálható, hogy a Lynk&Co nem fog sokáig hibridekkel bohóckodni Európában.

 

 

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.