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
auto
2024. 03. 19. kedd

Bevásárolhatja magát az LG-be a Tesla

Rendkívül érdekes értesüléssel szolgált ma a The Korean Times: úgy néz ki a Tesla 10%-os tulajdonrészt készül vásárolni a koreai mamut akkumulátoros leányvállalatában.

Vajon ez csak egy kivétel, vagy a jövőben más cellagyártókba is bevásárolhatja magát a Tesla?

Aksi gyárak: Mennyi cella kell nektek? Tesla: Igen

Amikor a Tesla az eredeti Roadsterrel, később pedig a Model S és X típusokkal megkezdte az autógyártást, sokak szerint a legnagyobb dobásuk az volt, hogy a drága autóipari prizmatikus vagy tasakos cellák helyett a Panasonic kihasználatlan hengeres cella (18650) gyártósorait vették igénybe. Később, amikor a Model 3/Y gyártását tervezték, nem csak a cella méretét gondolták tovább (2170), de saját akkumulátorgyárat is építettek hozzá.

Gigafactory Nevada. Forrás: Smnt – Own work, CC BY-SA 4.0 

Bár ezek a cellák továbbra is a Panasonickal közösen készülnek, már régóta ismert, hogy a japán vállalt nem az autógyártó kizárólagos partnere. Az ipari és otthoni energiatárolókba már korábban is rendeltek a Samsungtól cellákat, a kínai Tesla gyárba pedig az LG Chem, illetve hamarosan a CATL is szállít majd aksikat. Előbbiek a megszokott NCA illetve NMC kémiájúak, utóbbi pedig olcsóbb, de kisebb energiasűrűségű LFP cellákat fog szállítani a belépő szintű Model 3-hoz.

A múlt heti akkumulátor nap bejelentéseiben ugyan a média figyelmét elsősorban az új 4680-as teljesen saját fejlesztésű celláikkal elérhető hatótávnövekedés kötötte le, legalább ennyire érdekes a Tesla mérhetetlen akkumulátor éhsége. Ugyan a Giga Nevada már elérte az eredetileg tervezett 35 GWh/év gyártási ütemet, ez sem elég a vállalatnak és egyre másra írja alá a szerződéseket partnereivel újabb és újabb kapacitások lekötésére. A legfrissebb információink szerint a nevadai gyár már teljes egészében csak az autók igényeinek van alárendelve és az energiatárolókba most kizárólag külső partnerek cellái mennek.

Roadrunner 4680 – minden amit megtudtunk a Tesla új aksijáról

Biztosra mennek

Most a The Korean Times, az egyik legnagyobb külföldieknek szóló koreai napilap szivárogtatott ki érdekes információkat a Tesla és az LG kapcsolatáról.

Az LG a világ egyik legnagyobb technológiai és elektronikai vállalata évi 150 milliárd dollár körüli forgalommal. Bár itthon elsősorban a szórakoztatóelektronikai és háztartási gép kínálatukkal ismertek, LG Chem néven van egy több mint 25 milliárd dolláros forgalmú vegyianyagokkal foglalkozó leányvállalatuk is. Ennek egyik legjelentősebb üzletága az akkumulátorgyártás, amit tavaly decemberben LG Energy Solutions néven külön cégbe szerveztek. Ők szállítják például a kínai gyártású Teslák celláit is a Tesla sanghaji gyárába.

A koreai lap szerint, most a Tesla ebben a leányvállalatban készül 10%-os részesedést vásárolni.

Nem valószínű, hogy Elon Musk cége ezt valamiféle üzleti befektetésnek tekintené, sokkal inkább arról lehet szó, hogy be akarják biztosítani, hogy megfelelő mennyiségű cellát kössenek le a gyártásból, és hosszú távon is kiemelt ügyfelei lehessenek a gyártónak.

Az ügy pikantériája, hogy az LG jelenleg több nagy autógyártó beszállítója, így tőlük vásárol a GM, a Ford, a Hyundai/Kia és legújabban a Lucid is, amelyek mind a Tesla versenytársai. Vajon ők mit szólnak ehhez az ötlethez?

Musk egyébként nemrég Twitteren ismételte meg az akkumulátor napon elhangzott előadásának azt a részét, amelyben partnereit és beszállítóit biztosítja afelől, hogy csak a legnagyobb energiasűrűségű nikkelben gazdag cella variánst fogják kizárólag házon belül gyártani. A közepes teljesítményű járműveikbe (Long Range S3XY) illetve a Powerwall energiatárolókba szánt Nikkel-Mangán, valamint az kisebb aksis autókba (Standard Range Model 3, Model 2)  és ipari tárolókba tervezett LFP cellák kapcsán továbbra is és hosszú távon számítanak rájuk.

A fenti tweetben egyébként azt is kiemelte a Tesla vezére, hogy az akkunapon bemutatott 4680-as cellák már jelenleg is gyártásban vannak és már hónapok óta prototípusokban róják a kilométereket az utakon.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.