PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== 2020-at senki nem fogja kellemes emlékként őrizni az emlékezetében, az már biztos, de ha némi vigaszt keresünk a szörnyűségekben az talán az lehet, hogy ez a világválság, pontosabban annak gazdasági vetülete, érdekes módon felgyorsította a tiszta energiák és tisztább üzemű közlekedés előretörését a világban. Ebben jelentős szerepet játszott, hogy olyan gazdasági térségek, mint például az Európai Unió úgy döntöttek, a válság után nem a régi struktúrákat építik vissza, hanem egy új, tisztább gazdaságot építenek fel. Betilthatja az EU a belsőégésű motoros autókat Ami konkrétan a villanyautózást illeti, itt több párhuzamos folyamat ért össze az idén. Egyrészt még soha ennyi nagy tradicionális márka nem kínált ennyi különböző méretű, kategóriájú és tényleg jó, vonzó elektromos autót. Másrészt a legtöbb országban még a válság közben is fenntartották a támogatási rendszereket, sőt, például hazánkban, Németországban, vagy Franciaországban jelentősen emelkedtek az erre szánt összegek. Mindezek miatt, bár az autópiac hatalmas visszaesést élt meg, még soha ennyi villanyautót nem adtak el mint most. 2020 első 9 hónapjában a világ autóeladásainak csaknem 5%-a volt konnektoros (ezen belül 3,4% a tisztán elektromos), ami közel duplája a tavalyi adatoknak. Világranglista Régi és megbízható adatforrásunk az ev-sales.blogspot.com a napokban zárta harmadik negyedéves adatgyűjtését, így most már konkrét számaink vannak róla, hogyan fogytak az elektromos autók az év első 9 hónapjában. Annyit érdemes az alábbi adatokról megjegyezni, hogy ezek a konnektoros autók statisztikái, a hagyományos hibridek nem szerepelnek bennük. Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com A fenti adatsor az év első 9 hónapjának 20 + 1 legnépszerűbb villanyosított elektromos és plug-in hibrid autóját mutatja a viliágpiaci eladások szerinti sorrendben. Mielőtt az egyes típusok tárgyalásába belemennénk, egy szó a legutolsó oszlopról. Ez egy saját adalék, arra voltam kíváncsi melyek az igazi globális modellek ebből rangsorból, az eredmények pedig érdekesen alakultak. A „hazai” piacot az európai modellek kapcsán az egész európai kontinensre kell érteni – a többieknél pedig saját országukat jelenti. A lista egésze kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a Top 10-be csak tisztán elektromos autó került, az konnektoros eladások egésze pedig 11%-kal haladta meg a tavalyi adatot. Ez utóbbi elsőre nem tűnhet túl nagy előre lepésnek, de érdemes mellé tenni, hogy eközben a világ újautó eladásai helyenként 20, de volt, ahol 30%-ot is estek. Nézzük, mik voltak a legnépszerűbb villanyos modellek: Forrás: Shutterstock Ahogy tavaly is, a világranglista első helyén a Tesla Model 3 áll, közel 240 ezer autóval, ami 15%-kal több mint a tavalyi adat. Bár egyes kritikusok keveslik a növekedés mértékét, érdemes megjegyezni, hogy a modell már eleve egy nagyon magas szintről lépett még feljebb, hiszen míg tavaly mintegy háromszor fogyott belőle több mint a második helyezettből, idén már négyszeres az előny. Ráadásul időközben megjelent az autó legkomolyabb ellenfele és rögtön a lista harmadik helyén nyitott. A Model 3-ból becslésünk szerint eddig 680 ezer talált gazdára a világon, a típus eladásai pedig jövőre léphetik át az 1 millió darabot. A Renault Zoe sikere bámulatos, a növekedés több mint 80%-os egy év alatt. Ebben biztosan komoly szerepet játszott a modellfrissítés, az új nagy aksi, a komoly hatótáv és a DC töltés megjelenése, de az igazi fegyvertény, hogy ehhez képest a nyugati piac egyik legolcsóbb villanyautója is a modell. A Zoét gyakorlatilag csak Európában árulják, az eladások 40%-a pedig Franciaországban történt. Harmadik helyen debütált a Tesla Model Y. A vállalat csak egyben közli a 3 és az Y gyártási és eladási számait, így a legtöbb ilyen statisztika becslés, vagy részleges regisztrációs adatokból történő kivetítés. Az Y kapcsán én láttam már 20%-kal magasabb tippet is. Akárhogy is, szép teljesítmény a bronzérem a típustól, hiszen mindössze csak fél éve van a piacon és egyelőre csak 2 országban- USA, Kanada- lehet megvásárolni. Szintén szépen növekedett és a negyedik helyre ért be a Hyundai Kona elektromos változata. Az autó nagyon jó ár/érték aránnyal bír és a népszerű CUV kategória képviselője, így a siker logikus és megérdemelt. Jó látni, hogy megoldódni látszanak a koreai konszern akkumulátor-szállítási gondjai, mert ezek jelentősen visszatartották az eladásokat tavaly. Kevésbé örülhetnek a Nissannál, mivel folytatódik a Leaf évek óta tartó lejtmenete – most több mint 30%-kal csökkentek a típus eladásai, de az ötödik hely azért még megvolt. A hatodik egy zombi modell, a VW e-Golf, aminek annyira nem is lenne szabad már léteznie, hogy még az előző, hetedik generációs benzines alapjaira épül, és már rég váltania kellett volna az ID.3-nak. Jövőre már nem fogjuk a listán látni, de most még amennyire csak lehetett megtolta az eladásokat az anyacég, hogy meglegyen a CO2 kvóta. Németországból korábban olyan hírek érkeztek hogy a VW, valamint a kereskedők együttes engedményei, illetve az állami támogatás hatására, volt, hogy a benzines ára alatt kínálták az elektromos verziót. Az első, kizárólag a hazai piacra szánt kínai villanyos az 1,3 millió forintos árú Wuling HongGuang Mini EV amely hetedik lett a listán. Mielőtt valaki irigykedne a Kínaiakra, álljon itt pár kijózanító paraméter: a 120 kilométeres NEDC hatótáv mellé 17 egész lóerő jár, amivel valahogy 100 km/h sebességet is el lehet érni, már ha vagyunk ilyen bátrak ezzel a cipős dobozzal. A nyolcadik helyezett Audi e-Tron 31 ezres eladási száma és 180%-os növekedése remek eredmény a márka első teljesen elektromos szériaautójától. Bár az eladások 73%-a még mindig csak Európából származik, az most már legalább a kontinensen kívül is elérhető. Ennek fényében különösen furcsa, hogy jövőre a gyártási kapacitás 40%-os csökkentését tervezik, már ha igazak a Cleantechnica értesülései. Kövezzenek meg, a de a következő két, csak Kínában elérhető modellt én most átugornám, mert nekünk nem mond sokat a sikerük, vagy bukásuk. A tizenegyedik helytől lefelé azonban elérkezünk az első 3 PHEV modellhez, melyekről érdemes beszélni egy kicsit. A BMW 530e sokáig a márka egyik legsikeresebb hibrid típusa volt, de idén ötödével estek vissza az eladások. A VW Passat konnektoros változata viszont igazán jól szerepelt, és érdekes lesz megfigyelni átveszi-e legkeresettebb PHEV modell szerepét a világon. Sokáig a kategória megingathatatlan királya volt a Mitsubishi Outlander PHEV változata, azonban idén 30%-os esés következett be az eladásokban. A Kia Niro elektromos változata tavaly a Top 20-ba se fért be, most pedig a 15. helyig jutott. Akárcsak a Konánál, itt is az elérhető akkumulátorok száma volt korábban a szűk keresztmetszet, de úgy néz ki már többet tudnak gyártani a típusból. Ismét két kínai csoda következik, majd régi ismerős, az 5 éves Tesla Model X köszön vissza a lista alján. Bár az autó eladásai 21%-kal estek tavalyhoz képest és az a nagy modellfrissítés csak nem akar megérkezni, 2018 decembere óta nem fogyott annyi az autóból egy hónap alatt, mint idén szeptemberben. Talán a frissen megnövelt hatótáv megfordítja a tendenciát? Ki tudja. Aki Tesla városi terepjárót akar venni, jóval olcsóbban kap már (valamivel kisebb) Model Y-t. A hivatalos Top 20-at, egy Ford hibrid után, a vadonatúj Peugeot e-208 zárja. Hazájában már második a francia kisautó, az eladások 99%-a pedig Európából származik. Vajon elég lesz ez a piac, hogy éves szinten is a listán maradjon? Végül bónuszként, szerepeljen még itt a Tesla Model S, mielőtt azzal vádolnának, hogy el akarom hallgatni az eladások 27%-os csökkenését. Ahogy a 3/Y esetében, a pontos S/X arány itt is kérdéses, az általam ismert európai adatokban ez inkább 50-50%, míg mostani forrásunk szerint világviszonylatban ez 40-60 az SUV javára. A Model S eladásai a 3-as megjelenése és az eladások zömét adó kisebbik aksis változat kivezetése óta folyamatosan esnek. Tömegmodell továbbra sem lesz az autó, de a Plaid változat megjelenése biztosan generálni fog némi extra eladást jövőre. Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com Ha a márkák sorrendjét nézzük, akkor az összesített BEV + PHEV listában továbbra is a Tesla vezet 316 ezer autóval – ez majd negyedével több mint egy éve. A vállalat célja a félmillió autó leszállítása idén, de az amúgy is ambiciózus tervnek keresztbe tehetnek a mostanában bejelentett újabb európai lezárások. A második helyezett Volkswagen csaknem megduplázta az eredményét, de ez inkább köszönhető a temérdek hibridnek mint a tisztán villanyos modelleknek, e-Golf siker ide, e-Up eladások oda. Jövőre ez egészen biztosan változni fog, ahogy felfutnak az ID.3 és ID.4 eladások. A harmadik helyezett BYD eladásai csaknem a felére estek a tavalyinak és így majdnem megelőzte a kínai márkát a negyedik BMW, szintén, a hibridjei okán. A Renault gyakorlatilag a Zoe miatt van a térképen. Egyelőre a Mercedes és a Volvo a hibridek miatt szerepel a hatodik és hetedik helyen. Az EQC sikere igen mérsékelt, a svédek villanyos CUV-je, az elektromos XC40 pedig mostanában kerül majd csak a szalonokba. Jövőre mindkét vállat növelni fogja a tisztán elektromos eladásait. Az Audi eladásainak nagyjából 46%-a volt BEV (e-tron), a többi konnektoros hibrid lehetett. A Hyundai viszont már most is több tisztán elektromost adott el mint plug-in hibridet. A ranglista tizedik helyét a Kia szerezte meg és a számok 42 százalékát a villany Niro tette ki. Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com Végül nézzük meg a tisztán elektromos autók gyártói ranglistáját is. Nagyon nagy meglepetés nincs az első két helyen – de kiemelnénk, hogy itt nem egyes márkákat, hanem csoportokat sorolt fel forrásunk. A Top 5-ben egyetlen kínai cég van, a SAIC, hiányzik viszont a BMW, a Volvo és a Mercedes is – ha nem javítják a képet a hibridek, elég szegényes az a villanyos bizonyítvány. Európa Végül nézzük meg tágabb hazánkat, Európát is, ahol az összesített személyautó eladások közel 30%-os zuhanást mutattak az év első 9 hónapjában. Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com Az első dolog ami feltűnik, hogy míg a 20-as világranglistából csak 4 típus volt plug-in hibrid, Európában a lista felét ezek a hajtásláncok adják ki. Fantasztikus eredmény ugyanakkor, hogy kontinensünkön egy év alatt megduplázódtak (!) a BEV+PHEV eladások. Az európai autópiacon elérte a 9%-ot a konnektorosok aránya, az elektromosoké pedig 5% volt. A trend viszont egyértelműen gyorsul – szeptemberben már 12% a konnektoros, és majd 8% a tisztán elektromos autók aránya. A globális adatok után talán már nem annyira meglepő, hogy a Renault Zoe vezeti az európai ranglistát, 63 ezer eladott autóval. A Tesla Model 3 árban, méretben és teljesítményben is más kategória, de a második helyet annak ellenére megtartotta, hogy a fremonti gyár ideiglenes bezárása miatt a második negyedévben 40%-kal estek vissza a típus eladásai – egyszerűen nem volt mit eladni Az e-Golf hattyúdala egészen a harmadik helyig röpítette az eladásokat, a Hyundai Kona EV pedig elmondhatja, hogy a globális kereslet kétharmada Európából jön a típus iránt. Ez a negyedik helyre volt elég. Az Audi e-tron továbbra is szépen fogy Európában és az autó árának fényében az ötödik hely dicséretes. A továbbiakban a tisztán elektromos modellek között új belépő a hetedik helyen a Peugeot 208, a Nissan Leaf pedig újabb 15%-os csökkenés után a nyolcadik a listán. Ha a Konánál kiemeltük, hogy a világon eladott három villanyos változatból 2 Európában kel el, akkor említsük meg, hogy a Niro esetében ez még durvább szám – minden 5 elektromos példányból 4 nálunk talál gazdára. A tizennegyedik BMW i3 eladásai egy év alatt közel 40%-kal estek vissza, míg az e-UP új szereplő a lista tizenhetedik helyén. Az e-Golfhoz hasonlón valószínűleg ez a modell is most köszön el a vásárlóktól, mivel az eredeti tervek szerint jövőre már nem gyártanák. És ha már VW, akkor biztosan sokan hiányolták az ID.3-at a listáról. Nos a típus kiszállításai csak szeptemberben kezdődtek meg, de az első hónapban mindjárt 8571-et adtak át az autóból. Természetesen ez várható volt, hiszen az elmúlt egy évben több tízezret gyártottak le az új villanyosból, amik mind átadásra várnak. A legfrissebb információk szerint a 1st Edition előfoglalóinak eddig fele rendelte meg ténylegesen az autót, és a vállalatnak jelenleg mintegy 40.000 rendelése van a modellre. .@VWGroup sales chief Christian Dahlheim says current order bank for @Volkswagen ID3 electric hatchback is now slightly above 40,000 vehicles. Adds he's satisfied since he never expected pre-bookers to fully convert their refundable deposits into fixed orders (roughly half did). — Christiaan Hetzner 🇺🇸🇩🇪🇺🇦 (@christiaanhtznr) October 29, 2020 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!